Tři nezvyklé události během posledních tří týdnů se staly letadlům nad Německem nedaleko českých hranic. Poslední je z neděle 3. dubna, kdy Airbus A340-313, na jehož palubu se vejde až 300 lidí, musel 125 kilometrů od českého města Aš vypustit 75 tun paliva a vrátit se na frankfurtské letiště. Před ním si v této oblasti za necelý měsíc „ulevily“ další dva stroje celkem o dalších téměř 100 tun leteckého paliva. Podle německých úřadů to ale na obyvatele ani životní prostředí negativní dopad nemá.
Airbus německého národního dopravce Lufhansa měl v neděli večer odletět do Singapuru. Jeho cesta ale skončila už na severu Bavorska. Před Norimberkem zjistili piloti technickou závadu a během několika desítek minut museli „vylít“ z nádrží 75 tun kerosinu, jinak by letadlo nemohlo po návratu znovu přistát. Podle německého deníku Merkur se podobné incidenty stávají nyní častěji.
Let LH 778 z Frankfurtu nad Mohanem do Singapuru byl od počátku komplikovaný. Letadlo odstartovalo s 25minutovým zpožděním ve 22:20 hodin. Ve vzduchu bylo 25 minut, když krátce před 23. hodinou otočilo na východ, nabralo výšku až 4 267 metrů a o pár minut později zamířilo na sever, což potvrzují záznamy ze specializovaného portálu Flightradar24.com
Záznam letu německé společnosti Lufthansa s označením LH 778 z Frankfurtu nad Mohanem do Singapuru. Letadlo se před Norimberkem nedaleko českých hranic odklonilo od řádného kursu a během několika otoček vyprazdňovalo nádrže s kerosinem. Zdroj: flightradar24.com
Tam začalo takzvané „shazování paliva“, přičemž letoun opsal několik obdélníků nad Dolními Franky, oblastí v severním Bavorsku. Začínal nad Rothenburgem, vrchol měl u Großbardorfu, který leží nejblíže českým hranicím, jen 120 kilometrů od Ašského výběžku. Přišla otočka směrem na západ a přelet kolem Würzburgu a zpět na jih téměř ke Schwäbisch Hallu. Nakonec se Airbus vrátil přes Schweinfurt a Bad Kissingen zpět do Frankfurtu.
Jako první o události z nedělního večera informovaly internetové stránky deníku Main-Post, který vychází ve Würzburgu. Podle nich se Airbus A340-313 společnosti Lufthansa potýkal s technickými problémy.
Vypouštění paliva kvůli přistání
Problém spočíval v tom, že letadlo bylo na let do Singapuru plně natankované. Jeho hmotnost podle informací německých médií překračovala maximální povolenou hranici pro přistání. Osobní letadla mohou startovat s vyšší hmotností, počítá se ale s tím, že palivo cestou spálí a splní tak maximální možnou hmotnost pro přistání, která je výrazně nižší.
Proto musí letadla, která mají technické problémy krátce po startu a při návratu, vyprázdnit nádrže před přistáním. Vzhledem k současným cenám pohonných hmot jde o „drahý špás“, jak v komentáři napsal Merkur.
Podle jeho informací se podobné nepříjemnosti stávají častěji, než by se mohlo zdát. Obzvláště severní Bavorsko se zdá být „oblíbeným koutem“. Spolkový úřad pro letectví zveřejňuje všechny úniky paliva nad Německem. Jde o druhé největší množství vypuštěného kerosinu od ledna 2018. Pět tun muselo vypustit letadlo před měsícem také na západě Německa nad spolkovou zemí Sársko.
Naopak na východě země nedaleko českého území šlo v neděli o třetí událost během posledních tří týdnů. O týden dříve „vysypalo“ další letadlo, rovněž nad severním Bavorskem, 50 tun paliva. 14. března se takřka na stejném místě „odlehčil“ jiný stroj o 45 tun kerosinu.
Reportéři stanice Bayerischer Rundfunk se po té zajímali o dopad těchto manévrů na obyvatele a krajinu zasažených oblastí. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí nemá vypouštění paliva „žádné kritické účinky na člověka ani na životní prostředí“. Odvolává se na toxikologické hodnocení životního prostředí, které se zabývalo účinky na ovzduší, půdu, podzemní vody a lidské zdraví. Podle hodnocení se velká část kerosinu stále odpařuje do ovzduší.