Verona, Tallinn nebo Astana. Letiště zavádí nové přímé linky, proti loňsku jich přibyde 15

Z pražského Letiště Václava Havla se bude v letošní letní sezoně létat do 167 destinací. Proti loňsku letiště nabídne o 15 přímých spojení více, jejich provoz zajistí 68 dopravců. Letní letový řád, který bude platný od 31. března do 26. října, se ale stále nevyrovná počtu linek z roku 2019, kdy se létalo do 190 destinací. Nově se cestující přímým letem z Prahy dostanou například do italské Verony a Florencie, portugalské Ponta Delgady, estonského Tallinnu, polské Poznaně nebo kazašské Astany, uvedli ve čtvrtek zástupci Letiště Praha.

Kromě počtu nových destinací navýšilo letiště podle předsedy představenstva Letiště Praha Jiřího Pose také počet letů na více než 30 linkách. Z Prahy do Londýna se bude v letní sezoně vypravovat až 93 letů týdně, do turecké Antalye 59, do Paříže až 57, do Amsterdamu až 54 a do Milána 40 spojů týdně. Lepší spojení čeká také například Barcelonu, Oslo, Marseille nebo Kodaň.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Safari, nádherné pláže i ničím nerušený odpočinek. Čechy táhne do Keni i přímý let z Prahy

Letiště za loňský rok eviduje provozní zisk EBITDA ve výši 3,1 miliardy korun, což je o 900 milionů Kč více než podle Pose bylo v plánu. Hospodářské výsledky bude firma detailněji komentovat na začátku dubna po obdržení výroku auditora a schválení účetní uzávěrky.

Podle ředitele rozvoje leteckého obchodu Jiřího Vyskoče v letní sezoně bude v nabídce dopravců více než 12,8 milionu míst pro cestující, o 16 procent více než loni. Navýšení kapacit je podle něho možné díky zařazení větších letounů na některé linky. Například společnost Qatar Airways na pravidelnou linku do Dauhá nasadí letadlo Boeing 787 Dreamliner a navýší počet letů na lince na deset týdně. Dreamliner nasadí i dopravce Korean Air na lety do Soulu, kam bude od dubna létat čtyřikrát týdně.

Nejvíce destinací podle Vyskoče nabídne letiště v letní sezoně do Španělska. Praha bude mít se zemí 23 přímých spojení. Následují Itálie a Řecko s 20 spojeními, Británie s 12 přímými linkami a Francie s osmi spoji z Prahy.

Linky bude z ruzyňského letiště obsluhovat pět nových dopravců, řekl Vyskoč. Letecká společnost Qanot Sharq Airlines spojí Prahu s uzbeckým Taškentem, dopravce SCAT Airlines po covidové pauze nabídne přímé lety do Astany v Kazachstánu, aerolinka FlyOne spustí lety do moldavského Kišiněva, společnost Arkia do izraelského Tel Avivu a KM Malta na Maltu.

Loni letiště odbavilo 13,8 milionu cestujících, což je proti roku 2022 asi o 29 procent více a o 22 procent méně než v roce 2019. V končícím zimním letovém řádu mělo ruzyňské letiště lety do 111 destinací, což bylo meziročně o čtvrtinu více. V roce 2019 se z něj v zimě létalo do 121 destinací. Čísel z roku 2019 by mělo letiště podle Vyskoče dosáhnout na konci roku 2025 nebo na začátku roku 2026. Pro letošní rok Letiště Václava Havla předpokládá 16 milionů odbavených cestujících. „Nicméně nám kvůli válce na Ukrajině stále chybí přes jeden a půl milionu cestujících a 16 destinací konkrétně z Ruské federace, Ukrajiny a Běloruska,“ dodal Vyskoč.

Kromě války na Ukrajině letiště podle Pose čelí také nedostatku letadel, jejich opožděným dodávkám a technickým problémům některých typů letadel. Podle Pose roste poptávka po letecké dopravě rychleji, zejména poptávka Čechů po cestách do zahraničí na dovolené. Do konce roku bude letiště podle Pose usilovat o rozvoj leteckých spojení zejména do Asie a Severní Ameriky. „Konkrétně jednáme s dopravci o pravidelných spojeních s Hanojí, Pekingem, Dillí, Bangkokem nebo New Yorkem,“ řekl. Doufá, že se provoz linek podaří zahájit do začátku letní sezony 2025.

Pražské letiště se zahájením letního letového řádu zvýší sazbu letištního poplatku za cestujícího zhruba o pět procent. Loni poplatky zůstaly na stejné úrovni jako v roce 2022. „Podařilo se nám také obsadit téměř všechny komerční prostory,“ řekl dále Pos. Letiště cestujícím v letní sezoně nabídne 11 nových provozoven s občerstvením a devět maloobchodních provozoven. Pos plánuje i kompletní obnovu parkovacího systému a přístavby terminálů 1 a 2. Letiště podle něj nedávno dokončilo výběrová řízení na projektanty přístaveb a v současnosti zahajuje stavební práce.

Letiště také spolupracuje s pražským dopravním podnikem na odstranění problémů na nové trolejbusové lince na letiště. Pos doufá, že se technické nedostatky trolejbusů podaří vyřešit ještě do začátku letní sezony. Pozitivně hodnotí jejich kapacitu, komfort a produkci emisí.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: „Megatrolejbusy“ kvůli vadám nejezdí. Hřib si z Prahy dělá pokusnou laboratoř, tvrdí opozice

Tagy: