Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků nakupuje v zahraničí více než polovina Čechů. Celkem ročně lidé v cizině utratí 55 miliard korun. A ve státním rozpočtu kvůli tomu chybí více než 10 miliard z DPH a spotřební daně. Nejčastější destinací je pro občany tuzemska Polsko, kde nakupoval i štáb CNN Prima NEWS.
Průměrná hodnota jednoho přeshraničního nákupu je 2 829 korun. V zahraničí nenakupuje jen 48 procent Čechů. Nejvyhledávanější nákupní destinací Čechů je jednoznačně Polsko, má ho v oblibě až 63 procent Čechů.
Po Polsku Češi nejraději nakupují v Německu, zajíždí tam 42 procent dotazovaných. Třetí je pak Rakousko (11 procent dotázaných) a nejméně populární jsou nákupy na Slovensku (sedm procent dotázaných). Češi v zahraničí nejčastěji nakupují hlavně čerstvé a trvanlivé potraviny. Dále také kosmetiku, uzeniny a lahůdky.
ČTĚTE TAKÉ: Onemocnění jater probíhá dlouho bez příznaků. Jak můžeme předejít cirhóze či rakovině?
Nákup levnější o 30 korun
Zájem o nákupy v Polsku dokazují parkoviště plná českých SPZ značek. V supermarketu u našich sousedů nakupil i štáb CNN Prima NEWS. Nakoupil mouku, cukr, mléko, velký bílý jogurt a toastový chléb. Za nákup utratil 85 korun.
Stejné zboží reportér Tomáš Polák nakoupil také v českém obchodě, stál 116 korun. Rozdíl je tedy 31 korun. Nejvíce se projevila nízká cena u mouky a toustového chleba, v Polsku vyšly téměř o polovinu levněji. Naopak cukr tam ale vyšel dráž, protože jsme nevyužili množstevní slevu.
V Česku navíc klesla cena pohonných hmot, a tak se vyplatí nakupovat v Polsku i těm, kdo bydlí dál od hranic.