Vládou vymezený čas pro nákupy seniorů jim zajistil klidnější pobyt ve větších obchodech s potravinami. Došlo ale i na zmatky. Nejdříve se doba pro obstarání všeho potřebného dvakrát změnila, než se ustálila mezi 8. a 10. hodinou dopolední. Někteří senioři si ale vymezený čas mylně vysvětlili jako jedinou denní dobu, kdy mohou vycházet z domova. Se svými obavami se obrátili na krizovou linku a až ta je uklidnila.
Na omyly důchodců upozornila projektová manažerka Asistenční služby motoristům ÚAMK Jitka Mádrová. ÚAMK poskytuje od konce března ve spolupráci s televizní skupinou Prima a jejím Modrým kódem své speciální číslo 1234 pro informační pomoc veřejnosti v záležitostech spojených s koronavirem.
„Hodně volajících starších občanů si myslelo, že nesmí vycházet z bytu kromě času mezi osmou a desátou hodinou. Ujištění operátorů, že tomu tak není, je velmi uklidnilo a byli za informaci rádi,“ uvedla pro CNN Prima News Jitka Mádrová, podle které volaly desítky starších osob, aby se ujistily, jak to s dobou pro nákupy je.
Tři změny časů nakupování
Mádrová považuje koronavirus za stěžejní téma, kvůli kterému se lidé na linku obracejí. „Nejčastější otázky jsou ke zdravotní problematice kolem koronaviru, tvoří zhruba 30 procent volání. Další oblasti dotazů mají podobná čísla, pracovní a sociální problematika tvoří 10 procent, otázky na různá telefonní čísla a spojení také. Méně časté jsou dopravní dotazy (5 procent) či legislativní omezení (7 procent), nezanedbatelnou částí jsou hovory ze skupiny seniorů, kteří volají jen s přáním vyslechnutí či postěžování si na současnou situaci (kolem 5 procent),“ dodala Mádrová.
Čas vyhraněný pro nákupy seniorů se dvakrát změnil. První oznámená varianta počítala s nákupy mezi 10. až 12. hodinou. Po argumentech, že je to pro seniory pozdě, se čas změnil na sedmou až devátou hodinu ranní. Tato doba nevyhovovala proto, že si ostatní lidé nemohli nakoupit například jídlo a další potřebné věci před začátkem pracovní doby. Čas, kdy mohou do obchodů nad 500 metrů čtverečních pouze senioři, se poté ustálil mezi 8. a 10. hodinou.
Tým operátorů call centra na lince 1234 je nonstop připravený řešit urgentní tísňové, organizační, dopravní i všeobecné dotazy, které se týkají nákazy koronavirem. Poradí i s kontaktem na hygienické stanice či místa, kde je možné se nechat otestovat na přítomnost viru.
Informační linky ke koronaviru
Základní bezplatná informační linka ke koronaviru včetně psychologické pomoci je 1212. Volba 1 je pro aktuální informace v souvislosti s koronavirem. Volba 2 pro informace, jak postupovat, když se projeví příznaky nemoci (zdravotnická linka). Volba 3 slouží pro informace týkající se průmyslu a obchodu. Volba 4 je k dispozici pro seniory, a to v čase od 9 do 17 hodin. Volba 5 odpovídá na dotazy týkající se obavy ze současné situace (linka psychické pomoci). Poslední, 6. volba, je pro informace týkající se dopravy
Nonstop infolinky Státního zdravotního ústavu jsou 724 810 106, 725 191 367 a 725 191 370.
Seznam dalších důležitých kontaktů zveřejnilo na svém webu ministerstvo zdravotnictví.