Kompromisní návrh nové emisní normy Euro 7 nebude zřejmě znamenat zpřísnění emisních limitů pro osobní i nákladní auta oproti stávající normě Euro 6. Takové je hlavní poselství pondělního setkání europoslance a zpravodaje návrhu Alexandra Vondry a ministra dopravy Martina Kupky (ODS) s novináři.
Podle Alexandra Vondry (ODS) je v současnosti návrh v klíčové fázi vyjednávání v Evropském parlamentu. Ve výborech se bude projednávat ve čtvrtek 12. října a na plenární zasedání by se měl dostat v první polovině listopadu. „Snahou je, aby následný trialog moderovalo ještě španělské předsednictví, které je automobilovému průmyslu více nakloněno, a celé to bylo uzavřeno před nástupem Belgie, která moc autoprůmyslu nemá,“ upozornil Vondra na známý fakt, že země Beneluxu patří k čelním zastáncům elektromobility a co nejrychlejšího zákazu spalovacích motorů.
ČTĚTE TAKÉ: Povinnost mít u sebe řidičák skončí od příštího roku, plánuje Kupka. Stačit má občanka
Udržet auta pro běžné lidi
„Naším cílem je zachovat dostupná auta pro širokou veřejnost v celé EU a zároveň udržení konkurenceschopnosti evropského autoprůmyslu,“ uvedl primární smysl kompromisního návrhu ministr Kupka.
Česko, které je kvůli velkému významu automobilového průmyslu (představuje celkem 9 % českého průmyslu, pozn. red.) jednou ze zemí, která změny návrhu iniciuje od jeho předložení Evropskou komisí, prosazuje spolu s dalšími členskými státy i další změny, které se týkají například procesu emisního testování vozidel nebo používání palubního monitorování emisí.
Euro 7? Ve vládě panuje jednoznačná shoda. Jeho zavedení je nereálné, má jasno Hladík
Zavedení nového unijního klimatického plánu Euro 7 vláda odmítá. Rok přijetí 2025 je nereálný. V pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Zopakoval také svou podporu Green Dealu.
Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla jsou nadále v návrhu kritické termíny vstupu normy v platnost. Původní návrh Evropské komise počítá s přijetím opatření v polovině roku 2025 pro osobní a užitkové vozy a v polovině roku 2027 pro nákladní auta, což označil za nereálné. Za příliš krátké období ale považuje i stávající kompromisní návrh zavést opatření 24 měsíců od vstupu normy v platnost u nových osobních modelů a 36 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.
EU již dříve rozhodla o ukončení výroby aut se spalovacím motorem v roce 2035. Automobilky v této souvislosti považují přijetí normy Euro 7 za kontraproduktivní. Bude podle nich znamenat zbytečné investice vedle těch, které již vynakládají do elektromobility. Efekt Euro 7 na životní prostředí navíc považují za sporný vzhledem k nedostatečné obnově vozidlového parku a velkému množství méně ekologických vozů na silnicích.
Termíny se musí posunout, směr se ale nemění
„Podnikáme kroky, které míří k realistické podobě Eura 7, aby se místo šetrnější dopravy neodehrál kvůli nerealistické normě pravý opak, což bychom jako EU odnesli ztrátou světové konkurenceschopnosti evropských firem,“ upozornil dále ministr Kupka, který v současné době považuje za efektivnější zachování výroby moderních spalovacích motorů než elektromobilitu za každou cenu.
„Pokud se však nepodaří prodloužit termíny, kdy má nová norma začít pro jednotlivé kategorie platit, nemá cenu se jejím schvalováním vůbec zabývat,“ řekl Alexandr Vondra o dalším kritickém bodě celé problematiky.
Podle ministra dopravy současná snaha o racionalizaci Eura 7 nicměné neznamená změnu nastavená celé evropské politiky. „Zájem snižovat emise trvá, regulace však musí být realistická a nesmí ohrozit konkurenceschopnost evropských výrobců aut. Nikdo naopak nerozporuje zavedení emisních limitů na odpadní částice pneumatik a brzd nebo sledování emisí přímo na palubách aut, hledají se spíše už jen technická řešení,“ uzavřel Kupka.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Boj proti Euro 7? Nešaškujme v europarlamentu. Naše výkřiky tam nikoho nezajímají, říká Šmarda