Pro Česko je klíčové, aby zde vznikla továrna na výrobu baterií do elektromobilů. Je jedno, které značky. Stát by měl také podpořit jak vzdělání budoucích pracovníků v tomto oboru, tak i vybudování patřičné logistiky. Je o tom přesvědčen ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, který o tom mluvil v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS.
„Je naprosto klíčové, aby i Česká republika měla výrobu baterií u sebe. Ať už z hodnoty vozidel nebo klimatických nároků, abychom tu těžkou baterii nevozili přes půlku Evropy,“ vysvětloval důležitost výstavby tzv. gigafactory Petzl.
Tento týden mělo být jasné, zda v Česku nedaleko Plzně vybuduje svou továrnu na baterie německý koncern Volkswagen. Firma své rozhodnutí ale odložila. „Současné ekonomické nejistotě takové rozhodnutí odpovídá. A není to jen o vysokých cenách energií. Stále tu probíhá velká diskuze ekonomů o tom, co nás čeká v příštím roce. Je logické, že Volkswagen stejně jako všechny ostatní firmy se pokouší veškerá rozhodnutí odložit,“ přiblížil expert.
Stát musí být aktivnější
Česká republika splňuje řadu kritérií pro výrobu automobilových baterií na výbornou. Jediné, v čem podle hosta vysílání CNN Prima NEWS zaostává, je vzdělání a přístup státu. „Ono to není nutně jen o vysokých školách. Je to i o intenzivní spolupráci s ministerstvem a v tomto jsme na minimu. Tady jsme na začátku,“ poukázal na problém ředitel sdružení.
Podle experta zmíněné slabiny Česka lze ještě včas napravit.. „Dá se to vyřešit v horizontu jednotek let. Pokud se bavíme o tom, že ta investice do gigafactory se začne realizovat někde okolo roku 2025, tak teď jsme v tom správném momentu, kdy se to dá udělat,“ míní Petzl.
Stát nakonec může být pro celý elektromobilový průmysl tím největším problémem. „Výrobci tento tvrdý úkol jednoznačně splní. Pro nás jiná cesta není. Otázka je, zda budou realizovány všechny podmínky pro to, aby elektromobilita fungovala pro zákazníky. Aby měli kde nabíjet a tak dále,“ uzavřel.