Z černých lesů nejsme venku, míní Kovanda. Varoval před možnou naftovou krizí

Ekonom Lukáš Kovanda

Co na to vaše peněženka 21.9.2023

Je riziko, že motorové nafty nebude dostatek. Z černých lesů – té velké krize – ještě nejsme venku. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS to uvedl ekonom Lukáš Kovanda. Štěpán Hájek, analytik XTB, se k varování připojil. Rusko totiž zakázalo vývoz nafty a dalších ropných produktů mimo země bývalého Sovětského svazu. Určitý nedostatek nafty může podle odborníků nastat již na konci roku.

Aktuálně ceny pohonných hmot rostou. Hlavní příčinou je fakt, že Rusko a Saúdská Arábie – klíčoví světoví producenti a exportéři ropy – zásadně omezují její produkci, uvedl Kovanda. „Možná koordinovaně. Omezení navíc oba státy nečekaně prodloužily do prosince. V reakci na to rostou ceny ropy, tím pádem – s nějakým pravidelným zpožděním – také ceny u českých čerpacích stanic,“ uvedl ekonom.

Další problém představují podle jeho slov Čína a Spojené státy. „Čína je největším dovozcem ropy na světě. Je to takový čínský Otesánek, který vypije spoustu barelů ropy denně. Čím více tamní ekonomika poroste, tím větší bude v Číně poptávka po ropě – a tím pádem bude růst na světových trzích i cena. A obchodníci tohle již vyhlížejí a započítávají do cen,“ podotkl.

ČTĚTE TAKÉ: Tankování se stále prodražuje. Ceny paliv strmě rostou, litr stojí přes 40 korun

Situace podle Hájka může trvat ještě dlouho. „Patrně se dočkáme na začátku příštího roku výraznějšího ekonomického zpomalení. Můžeme se dočkat také toho, že snížení produkce bude ještě nějakou dobu pokračovat,“ zmínil analytik. Kovanda doplnil, že sankce na Rusko zemi zabolely, zejména v minulém roce.

Sankce měly vést k levné ropě

„Rusové mají ropu z Dálného východu, ta dokonce byla v týdnu dražší než typ ropy Brent, z níž se vyrábí motorová nafta. A tím trápí svět určitý hrozící nárůst, až krizový, nedostatku motorové nafty. Navzdory sankcím je ropa z Dálného východu dražší než samotný Brent. Přitom sankce měly vést k tomu, že bude ropa velmi levná. Smysl sankcí se úplně nenaplňuje, jak se zřejmě předpokládalo. Ale neříkám, že nemají žádný účinek, jen je slabší,“ vysvětloval ekonom.

Kvůli válce se podle Kovandy ocitáme v bezprecedentní situaci. „Nevíme, co Rusko udělá. To nyní zjišťuje, že s ropou má stále značný vliv. Možná mu to trochu zachutnalo, namlsalo se a nyní bude chtít svět trochu zmáčknout i v případě motorové nafty – dieselu. Je otázka, do jaké míry si Rusko tento postup zvolilo, či k němu bylo přinuceno vlastním nedostatkem na svém trhu,“ pokračoval.

„Nemusí to být tak, že se Putin v Kremlu vzbudil a rozhodl se, že teď skřípne svět, nebude mu dodávat motorovou naftu a ceny budou astronomicky stoupat. Ale riziko tu je – stále nejsme z černých lesů, z možné velké krize, venku. Na druhou stranu bych nerad strašil. Je možné, že ceny nafty vyrostou na 45 korun za litr, to si představit umím. Ale že by rostly na 50 nebo 60 korun, to zatím ne,“ dodal Kovanda.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Zapomeňte na elektromobily. Lepší jsou auta na třtinu, hlásí Brazílie

Analytik Hájek připomněl poměrně čerstvou zprávu, že Rusko zakázalo vývoz motorové nafty a dalších ropných produktů mimo země bývalého Sovětského svazu. „To sice není nějakým způsobem přímý zásah pro Evropu, nicméně trh je komplexní, bude to určitým způsobem na tržní mechanismy fungovat. To znamená, že nějakého nedostatku dieselu se pravděpodobně můžeme dočkat do konce letošního roku. Uvidíme, jak dlouho bude zákaz ze strany Ruska pokračovat,“ dodal.

Tagy: