Zatímco po celém světě se dynamicky rozvíjí trh s elektromobily, které se stávají nejrychleji rostoucí částí automobilového trhu, jedna země tento vývoj ignoruje. Brazílie totiž vsadila na etanol. A zatím to vypadá, že jí tato sázka vychází.
K čemu drahé elektromobily, když už u nás máme ekologická auta s minimální ekologickou a uhlíkovou stopou? Tak zní úvaha, kterou se řídí nakupování automobilů v největší jihoamerické zemi.
Místnímu automobilovému trhu totiž už řadu let dominují vozy poháněné směsí benzinu a etanolu. Ten se získává z pěstování cukrové třtiny, jež zase už celé generace tvoří páteř místního zemědělství. Cukr z ní se dá totiž použít nejen pro oslazení ranní kávy, ale i pro syntézu jednoduchého alkoholu – etanolu. Brazílie je světovou třtinovou jedničkou, takže není divu, že právě zde se začala od roku 1979 množit auta, která tento zdroj využívala. Prvními vozy s tímto pohonem byly fiaty dovážené z Itálie.
Etanol vítězí…
Pro Brazílii to byla výhra. Provoz takových vozů byl mnohem levnější než těch na benzin nebo naftu – ale hlavně to latinskoamerickou velmoc chránilo před všemi ropnými krizemi, které od sedmdesátých let pravidelně postihovaly svět. Zatímco okolní země trpěly nedostatkem pohonných hmot a v USA se tvořily fronty na benzinkách, brazilská auta jezdila dál. A „třtinomobily“ díky tomu získaly v zemi kultovní status.
ČTĚTE TAKÉ: Řidičák bude přežitkem, říkají experti. Udržitelnosti dosáhneme skrze veřejnou dopravu
Jejich zlatá éra ale nastala, až když v zemi začala automobilka Volkswagen prodávat model Gol Flex. To se stalo přesně před dvaceti lety. Právě tento vůz zpopularizoval dnes nejvyužívanější druh pohonu v Brazílii – flex neboli směs etanolu a benzinu. Podle agentury Bloomberg tvořily vozy s tímto pohonem v červnu letošního roku 84,5 procenta prodaných automobilů v zemi.
Vedle ceny a docela dobrých vlastností měla a mají tato auta také další výhodu – nízké emise skleníkových plynů. Vozidlo poháněné tímto způsobem vytvoří za dobu svého života asi 16,7 tuny oxidu uhličitého. Naproti tomu podobně velký automobil s normálním benzinovým motorem uvolní do atmosféry 40–50 tun oxidu uhličitého.
I to je jeden z důvodů, proč má Brazílie relativně nízké emise skleníkových plynů – ve srovnání s podobně velkými (na počet obyvatel) a vyspělými zeměmi, jako jsou například Rusko nebo Mexiko.
… je však i hrozbou
Specializovaný automobilový web Jalopnik ale upozorňuje, že tato výhoda se může stát brzy problémem. Tento pohon a jeho převaha totiž může zabránit tomu, aby se v Brazílii rychleji rozšířily elektromobily, které se podle analytiků stanou v blízké budoucnosti dominantním způsobem přepravy. Elektromobily mají také výrazně nižší uhlíkovou stopu, a to „pouze“ 8–9 tun oxidu uhličitého za celý život.
Podle Jalopniku za to může nejen sám trh, tedy hlavně vysoká cena elektromobilů, ale i síla třtinové lobby, která v zemi vznikla. Na výrobu etanolu je navázaná důležitá část místní ekonomiky a vázaná spousta pracovních míst, takže je logické, že má tento sektor v zemi velkou moc.
Čína se raduje
Situace využila velmi rychle Čína. Ta jako první pochopila, že Brazílie se svých třtinomobilů jen tak nevzdá, a přišla s řešením, které by podle analytiků mohlo fungovat. Jsou jím hybridní automobily, jež kombinují pohon elektrický s etanolovým.
Výrobu těchto vozů už totiž plánují největší čínští výrobci elektromobilů, jako jsou společnosti BYD a Great Wall Motors. Pokud se jim podaří ovládnout tento obrovský trh, ještě více jim to otevře dveře k tomu, aby právě čínské elektromobily převálcovaly i západní konkurenci ve zbytku světa.
A jak probíhá diskuse o ekologii a automobilismu v české metropoli? Podívejte se na video: