Minulý týden zasedli maturanti po celém Česku do lavic, aby vyplnili písemnou část maturitní zkoušky. Studenti, kteří budou maturovat z počtů, museli projít didaktickým testem z matematiky. Podle pondělních výsledků ho nesplnilo 17,5 procenta studentů. Podle experta na vzdělávání Bohumila Kartouse za to zčásti může také koronavirová pandemie.
Počet studentů, kteří nezvládli didaktický test z matematiky, se meziročně zvýšil o dva procentní body. Souvisí s tím také fakt, že kvůli pandemii v pololetí nikdo nepropadl, a k závěrečné zkoušce tak byli připuštěni všichni studenti posledních ročníků středních škol.
Podle Bohumila Kartouse maturanti více chybovali také proto, že se jim kvůli koronavirovým opatřením nedostalo standardní výuky. „Řada studentů neměla možnost se v neškolském prostředí připravit na zkoušku tak, jako by se na ni připravila během normálního školního roku,“ řekl Kartous pro CNN Prima NEWS.
Didaktický test z matematiky přitom studenti psali dobrovolně, mohli místo něj psát písemný test z cizího jazyka. Kdyby byla maturita z matematiky pro všechny povinná, počet neúspěšných studentů by se podle Kartouse výrazně zvýšil. „Jestli je cílem vzdělávacího systému zvyšovat počet neúspěšných, pak to maturita z matematiky může splnit. Což je dost absurdní,“ doplnil vzdělávací expert, který je členem společnosti EDUin.
Řešením může být průběžná zkouška z matematiky
Aby se zvýšil počet úspěšných maturantů, je podle Kartouse nutné změnit učební osnovy i samotný přístup k předmětu. „Je zapotřebí se více soustředit na získání matematické gramotnosti než na snahu vychovat z každého matematika. To se podaří jen u malého procenta populace,“ sdělil Kartous pro CNN Prima NEWS.
Studentům láme vaz rovněž jediná verze písemného testu. „V případě gymnázií a středních odborných škol se zkrátka velmi liší to, do jaké míry jsou maturanti schopni naplnit nějaké podmínky. Tím pádem nelze očekávat, že budou mít všichni stejnou možnost naplnit požadavky, které jsou identické pro všechny,“ poznamenal expert.
Určitým kompromisem by podle Kartouse mohla být průběžná zkouška z matematiky. „Možná by pomohla nějaká zkouška matematického minima, kterou by středoškoláci procházeli v průběhu studia. To by bylo mnohem lepší než se bavit o maturitě z matematiky jako takové,“ uzavřel.