Nesprávné vyúčtování energií
Krach společnosti Bohemia Energy zasáhl na 900 tisíc domácností. Ceny za energie se pro mnohé z nich v krátkém čase vyšplhaly na neúnosnou mez. Zkušenost s tím má i Jindřich Zíka z Českobudějovicka. Když se mu částka nedoplatku ve faktuře nezdála, rozhodl se spotřebu energií přepočítat. A dobře udělal. Namísto toho, aby musel doplácet, si mohl zažádat o vrácení peněz.
Na Jindřicha Zíku čekalo v lednu ve schránce nemilé překvapení. Přestože mu v předchozích letech žádost o doplacení záloh na energie nepřišla, tentokrát tomu bylo jinak. „Nějak se mi to nezdálo, tak jsem si to celé zkontroloval,“ popsal. Díky tomu zjistil, že za plyn a elektřinu po něm chtějí zaplatit daleko více, než spotřeboval.
Stavy elektroměru a plynoměru si naštěstí pan Zíka po krachu Bohemia Energy vyfotil. Mohl tak doložit, že je nové vyúčtování od dodavatele poslední instance přemrštěné. „Vznesl jsem námitku, načež E.ON poslal opravnou fakturu. Místo toho, abych doplácel 2 809 korun, mi 5 190 vrátili,“ uvedl Zíka.
Chyba nebyla na straně dodavatele
Jen na elektřině tak rázem ušetřil zhruba 8 tisíc korun. „Reklamace trvala tak tři týdny. Víceméně žádný problém nebyl,“ popsal Zíka. Dodavatel však nechyboval. Pan Zíka při změně dodavatele totiž neodeslal do pěti dnů novému dodavateli stavy elektroměru a plynoměru. Proto E.ON částku vypočítal z historie spotřeby odběrného místa.
„O své peníze v žádném případě zákazník nepřijde. I pokud si nevšimne, že reálná spotřeba neodpovídá té odhadované, na jejímž základě došlo k vyúčtování, nemusí se o své peníze bát. Chováme se férově. Pokud zákazník zaplatil ve faktuře při změně dodavatele více, než byla jeho skutečná spotřeba, bude tento rozdíl zohledněn v ročním vyúčtování,“ popsal Roman Šperňák, tiskový mluvčí společnosti E.ON.