Gaming: Lootboxy – fenomén, která dělá vrásky hráčům i rodičům
Jsou malé, hravé a stojí pouhých několik desítek nebo stovek korun. Lootboxy – krabičky s překvapením – jsou v herním světě fenoménem. Hráčům mohou pomoct získat cenné předměty pro jejich virtuální postavu, vydavatelům a tvůrcům her zase přináší obrovské zisky. Mechanika lootboxů je však podle mnohých expertů problematická, protože se až příliš podobá gamblingu. To potvrdila i adiktoložka Kristýna Fišerová pro pořad CNN Prima Gaming, který můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na CNN Prima NEWS nebo na webových stránkách cnnprima.cz.
Princip je v jádru jednoduchý. Koupíte si balíček ve hře, otevřete ho a čekáte, co se na obrazovce objeví. Do toho tajně doufáte, že to bude předmět v hodnotě stovek až tisíců korun. Když tam nic takového není, koupíte si další balíček a doufáte, že příště už budete mít větší štěstí. A takto stále dokola.
Lootboxy najdete i v nejznámějších titulech, jako jsou Counter-Strike, Dota 2, FIFA, Fortnite nebo League of Legends. Výčet her s touto mechanikou je ovšem mnohem delší – obzvlášť na poli mobilních titulů jde o klíčový obchodní model, který autorům generuje pohádkové příjmy.
„Zejména z psychologického hlediska jsou lootboxy obrovsky podobné klasickým automatům,“ rozvedla adiktoložka Kristýna Fišerová v pořadu CNN Prima Gaming. „Nejistota toho, co získám, náhoda a zároveň pocit z nadšení, že mačkám tlačítko a něco za to získám. A také prvek, kdy se točí obrázky a já čekám,“ vyjmenovala společné prvky.
Ve virtuálních krabičkách či bedýnkách se zpravidla nachází skiny, tedy různé oblečky na herní postavy, nebo barvou a vzorem zdobené zbraně. Ve sportovních titulech se hráči zase dočkají karet sportovců, které mohou dát do sestavy svého virtuálního mužstva a hrát s nimi.
U různě zbarvených zbraní nebo oblečení platí, že hráčům nedávají žádnou výhodu ve hře. Ve fotbalové FIFA 22 se ale v balíčcích mohou skrývat vzácné karty slavných fotbalistů, kteří mají vylepšené schopnosti. Díky tomu získají i výhodu oproti svým soupeřům.
„Když hraju automaty nebo sázím, doufám, že vyhraju peníze, abych měla lepší život. Lootboxy to mají stejné. Když je otevírám, mám pocit, že bych mohla mít lepší skin nebo dovednosti – udělá ze mě lepšího hráče,“ popsala Fišerová další podobnost s gamblingem.
Belgie prodej lootboxů radši zakázala
Bedny s překvapením jsou již několik let kontroverzním tématem, Zároveň ale jde o divácky populární obsah. Streamerům a youtuberům, kteří natáčí videa z her, totiž umožňují tvořit zajímavá a vtipná videa.
„Oni i diváci společně prožívají moment nadšení a překvapení,“ vysvětlila adiktoložka. Vývojáři her si podle ní uvědomují, že se při otevírání lootboxu musí objevit animace či speciální efekt, který v uživatelích vyvolá pocit, že se blíží něco jedinečného.
Herní studia na bednách s překvapením vydělávají pohádkové jmění. Podle výzkumu společnosti Juniper, která analyzovala lootboxy ve hrách, v roce 2020 utratili hráči z celého světa za lootboxy 15 miliard dolarů.
Této herní mechanice se v posledních letech věnují i politici. V Belgii či Nizozemsku je prodej lootboxů zakázaný, Německo by hry s touto mechanikou chtělo prodávat jen osobám starším 18 let.
Jak přistoupit k lootboxům, řešilo i české ministerstvo financí. Podle resortu se lootboxy nedají hodnotit vždy stejně. Každá hra totiž pracuje s odlišnými koncepty, a proto se musí zkoumat jednotlivě, zareagovalo ministerstvo na dotaz pořadu CNN Prima Gaming.
Nastavte si s dětmi pravidla, radí adiktoložka
Z hlediska posuzování je podstatné, zda hráč může lootbox a herní předměty koupit nebo prodat za skutečné peníze. V drtivé většině her se však tento druh obsahu kupuje a prodává za speciální herní měnu. Háček ovšem je, že ta lze pořídit za reálné peníze – zpravidla stačí pár kliknutí.
Hravost a nízká cena lootboxů proto svádí k opakovaným nákupům, což může vyústit v několikatisícové výdaje. „Rodiče by na začátku měli mít zájem, co jejich dítě dělá. Nechat si hru ukázat, kde lootboxy jsou, nechat si to vysvětlit. Potom společně s dítětem – a to je zásadní – nastavit pravidla,“ poradila Fišerová.
Jednou z takových možností je nastavení rozpočtu. Dítě by mělo vědět, že za krabičky s překvapením a nákup herních předmětů může utratit určitou částku v rámci kapesného nebo si na ně vydělat v rámci domácích prací.
„Mělo by to být domluvené z obou stran. Nesmí to být tak, že rodič řekne: ‚Nikdy si nic nekoupíš'. A dítě si potajmu bude brát kreditku z peněženky,” upozornila na možná rizika. Poté je podle ní důležité pravidla opravdu dodržovat a v případě jejich porušení mít pevně daný trest, aby dítě vědělo, co se stane, když domluvu poruší.
Podle Fišerové ale není přes všechna rizika a podobnost s gamblingem plošný zákaz lootboxů správným řešením. V úvahu spíše přichází věkové omezení, jako platí v případě hazardu a především prevence. Podotkla, že hráči by měli vědět, kam se obrátit, pokud mají pocit, že situaci s lootboxy sami nezvládají.
Další díl pořadu CNN Prima Gaming můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na CNN Prima NEWS nebo na webových stránkách cnnprima.cz, kde mimo jiné najdete i archiv odvysílaných dílů.