Za nedodržení vzdálenosti nebude řidičům hrozit ztráta bodů
Ledovka na silnici – beze sporu okolnost, která si žádá zvýšenou pozornost řidičů, přičemž velkou roli hraje nejen rychlost, ale také rozestupy mezi vozidly. A právě nedostatečný odstup je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod v Česku. Kontroverze proto budí změna ustanovení, dle které nově nebude porušování pravidla bezpečné vzdálenosti mezi vozidly sankcionováno trestnými body. O úpravě rozhodlo ministerstvo dopravy.
Dne 26. října zastavila dopravu na olomouckém obchvatu hromadná nehoda, při které do sebe postupně narazilo šest osobních a dvě nákladní auta. Viník nehody podle policie jel příliš rychle, další řidiči nestihli včas dobrzdit. Jen zázrakem nikdo nepřišel o život.
Podobných nehod způsobených nedostatečným odstupem mezi auty se u nás každý měsíc stane několik set. Jedná se o pátou nejčastější příčinu dopravních nehod na českých silnicích. „Čeští řidiči jsou stále více a více agresivní. Člověk to na silnici vidí. Někteří řidiči jsou naprosto nepoučitelní,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS dopravní psycholog Martin Kořán.
Testované informační značení. Při 130km rychlosti by každý řidič dodržující bezpečný rozestup měl před sebou vždy vidět dvě takovéto šipky. Zdroj: CNN Prima NEWS
Pravidlo o dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly podle nedávného průzkumu porušuje každý pátý řidič v obci, a dokonce každý třetí mimo zástavbu.
Podle původního návrhu silničního zákona je u nákladních aut při rychlosti 50 kilometrů v hodině považován za bezpečný odstup 50 metrů. U osobáku jedoucího osmdesátkou je to minimálně třicet metrů. Za porušení těchto pravidel měly hrozit čtyři trestné body.
Podle experta pomohou jen tvrdé tresty
Ministerstvo dopravy ale nakonec od bodové sankce ustoupilo. „Půjdeme cestou osvěty, prevence, komunikace s médii,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
S takovým postupem ale část odborné veřejnosti nesouhlasí. „Bohužel jedině důkladné trestání a eventualně veřejné pranýřování těch viníků může pomoci,“ popisoval Kořán. „Člověk, kterému to párkrát vyjde, si hned myslí, že mu to vyjde vždy. Bohužel tato situace někdy může přerůst a výsledek je dopravní nehoda,“ uzavřel.
Ministerstvo dopravy už několik let na některých dálnicích testuje informační značení pomocí šipek. Při 130km rychlosti by každý řidič dodržující bezpečný rozestup měl před sebou vždy vidět dvě takovéto šipky.