reklama

Za přítomnost držáků na nápoje v autech může káva od McDonald's. Byla moc horká

V dnešní době je obtížné najít auto, které by ve středové konzoli nebo ve sklopné opěrce palubní desky nemělo držák na kelímky, ve kterém můžete nechat teplý nápoj nebo lahev na vodu. Jak se ale tato položka stala nezbytností? Stopy vedou za oceán.

reklama

Původ těchto praktických odkládacích ploch v autech je úzce spjat s kulturou drive-thru ve Spojených státech. Právě výrobci v Severní Americe byli ti, kteří se nejvíce zasazovali za zavedení tohoto dnes nevyhnutelného prvku. První restaurace svého druhu, ve které zákazníci nemuseli vystupovat z auta, aby dostali jídlo, se zrodila v Texasu v roce 1921 a auta doslova projížděla jejím interiérem či spíše saloonem.

Později, od 30. let 20. století, se restaurace, ve kterých si řidiči objednávali přes okénko, začaly stávat boomem, který byl také úzce spojen s rozmachem nesčetných podniků rychlého občerstvení. Ve stejné době se rovněž začala množit letní autokina.

Americký sen

Teprve v 80. letech minulého století ale začali automobiloví výrobci ve velkém vytvářet prostor pro otvor, do kterého by se dokonale vešla plechovka od coly a tato myšlenka se dokonce přenesla i na zadní sedadla se sklopnými loketními opěrkami. Faktickou událostí, která nutila výrobce zejména v USA, aby instalovali držáky do všech svých modelů, byl ale až soudní spor jisté důchodkyně z Albuquerque proti fastfoodovému gigantu McDonald's.

V roce 1992 si starší žena (80 let) v Albuquerque v Novém Mexiku objednala kávu u okénka McDonald's. Cestovala na sedadle spolujezdce v autě, které nebylo vybaveno držákem na nápoje. Paní Stella si chtěla kávu dochutit cukrem a mlékem, proto si ji vložila mezi nohy.

Dál už si to umíte představit. Káva se důchodkyni rozlila v oblasti pánve a způsobila popáleniny třetího stupně na šesti procentech těla. Paní Liebecková byla hospitalizována osm dní v nemocnici, kde podstoupila transplantaci kůže, po níž následovaly další dva roky lékařské léčby.

Poškozená zákaznice se následně snažila přimět McDonald's, aby pokryl náklady na její hospitalizaci a zbylou částku odvodila od následků, které incident zanechal na jejím těle. Největší poskytovatel rychlého občerstvení jí však nabídl mnohem nižší kompenzaci, než očekávala.

Stella Liebecková se tedy obrátila na soud se žalobou, kterou mnozí považovali za ztracenou. Navzdory očekávání ale dostala v roce 1994 kompenzaci ve výši 2,86 milionu dolarů. Velmi americký příběh, že? Přestože výrobce inkriminovaného vozu, tedy Ford, nemusel ženě nic platit, od té chvíle neexistoval žádný americký výrobce, který by nemontoval do svých aut držáky na kelímek. A tento úzus se brzy rozšířil po celém světě. Takže díky, paní Liebecková.

Tagy:
auto McDonald's soudní spor držák na nápoje Liebecková vs. McDonald's

Hlavní zprávy

Válek: Nemalujme si situaci s omikronem na růžovo. Máme plán opatření až do léta

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) na tiskové konferenci po jednání vlády naznačil, jak by mohla vypadat covidová situace v příštích týdnech. Pokud budou lidé aktuální opatření dodržovat, můžeme být podle něj v půlce února za vodou. Zároveň však varuje před podceňováním varianty omikron. Vláda připravuje plán opatření, který by mohl platit až do letních prázdnin.

Někdo se zbláznil, nebo je to sabotáž. Flegr nechápe méně časté testování zdravotníků

Pro zaměstnance platí od 17. ledna povinnost se kvůli omikronu dvakrát týdně testovat. Současně navíc začala platit vyhláška ministerstva zdravotnictví, která ulevuje pracovníkům sociálních služeb a zdravotníkům. Očkovaní se nemusí testovat vůbec a ostatní jen jednou týdně. Podle ministerstva stačí, že používají ochranné pomůcky. Fanouškem tohoto opatření není evoluční biolog Jaroslav Flegr. Podle něj jde o hazard s lidskými životy.

Silný vítr udeří v téměř celém Česku. Meteorologové varují i před sněhovými jazyky

Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může dosáhnout přes 65 kilometrů v hodině. Vítr bude postupně zesilovat od středečního odpoledne, kdy zasáhne Slezsko. Od druhé poloviny noci pak bude foukat i v dalších regionech. V polohách nad 500 metrů nad mořem bude vítr tvořit sněhové jazyky, kvůli kterým mohou být některé silnice nesjízdné. Vyplývá to z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Ředitel závodů F1 na odstřel kvůli fiasku. Není hlavní viník, jde proti proudu Enge

Fiasko, totální selhání nebo krádež. Nelichotivých slov, která padala po konci sezony formule 1 kvůli poslednímu závodu, by se našla spousta. Ročník 2021 byl přitom jedním z nejatraktivnějších v historii královny motorsportu, nicméně po nervy drásající koncovce v Abú Dhabí zůstávala pachuť, jež nejvíce pocítil Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Hlavním hromosvodem zlosti byl a je ředitel závodu Michael Masi. Svůj pohled na věc teď přidal Tomáše Enge, první a zatím také poslední Čech, který kdy do prestižního seriálu nakoukl.

reklama

Domácí zpravodajství

Syn zpěvačky, která zemřela po covidu: Flegr byl omyl. Ale není divu, že jsem agresivní

Když došlo na lámání chleba, co se týče očkování si kolem sebe postavila tlustou zeď. Těmito slovy popsal v pořadu 360° smýšlení své matky Jan Rek, syn zpěvačky Hany Horké, která zemřela po prodělání koronaviru. Ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že sama věřila v přírodu a schopnost těla odolávat. To její však nakonec selhalo, umělkyně o víkendu zemřela ve věku 57 let.

Sleva na jízdném bude činit 50 procent. Změna by měla začít platit od dubna

Aktualizováno

Slevy v dopravě pro studenty a seniory se sníží z nynějších 75 procent na 50 procent z jízdného, rozhodla vláda. Změna by měla začít platit od dubna. Na vládu s návrhem přišel ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně.

reklama