Na sociální síti vzbudilo rozruch video, v němž řidiči projíždějí v protisměru záchranářskou uličkou. Mnoho lidí je kvůli tomu osočilo z bezohlednosti, v tomto případě se ovšem jen řídili pokyny policistů. Mnozí motoristé přesto stále záchranářskou uličku nerespektují a využívají ji k rychlejšímu průjezdu kolonou.
Na pražském okruhu byla kolona vozidel v obou směrech. Řidiči nemohli pokračovat v jízdě kvůli dopravní nehodě. Najednou někteří z nich vystoupili z auta a začali si natáčet vozidla, která přijížděla v protisměru. O pár hodin později se videa objevila na sociálních sítích, kde vyvolala řadu negativních reakcí.
Nehoda na Mladoboleslavsku: Zranilo se šest lidí, z toho dva kojenci vážně
Vážnou nehodu vyšetřují od sobotního dopoledne policisté na Mladoboleslavsku. V obci Čistá došlo ke srážce tří osobních automobilů. Na místo vyletěly tři záchranářské vrtulníky a čtyři posádky pozemních záchranářů. Na místě je podle informací CNN Prima NEWS šest zraněných, z toho dvě děti byly transportovány letecky do nemocnice.
„To si dělají srandu? Doufám, že policie už má všechny SPZ. Kdyby byli oni účastníky nehody a čekali by na sanitku, tak by k tomu měli jiný přístup,“ napsal jeden z uživatelů Facebooku pod sdílené video. Jiní uživatelé však v komentářích upřesnili, že řidiče do uličky posílala sama policie.
To potvrdil i policejní mluvčí Jan Daněk. „Policisté všechny řidiče instruovali, jak mají postupovat. Otáčení vozidel proběhlo až po zásahu složek integrovaného záchranného systému (IZS) u nehody v době, kdy záchranářská ulička nebyla potřeba a žádná vozidla na místo nesměřovala,“ řekl. Řidiči tedy v tomto případě nepochybili.
Uličku řidiči často využívají k úniku z kolony
Často však dochází k případům, kdy řidiči uličku používají k tomu, aby z kolony unikli. Například letos v březnu hasiče překvapilo auto v protisměru cestou k zásahu na pražském okruhu. O čtyři měsíce později, v červenci, pak na dálnici D7 zhruba padesát řidičů jelo opět v protisměru. Mířili k nejbližšímu sjezdu.
V letošním roce se podobná situace odehrála například minulý víkend, kdy se na pražském okruhu srazily dvě dodávky s osobním autem. Na místě bylo několik zraněných lidí. Potřebovali pomoc záchranářů. Jenže hasiči opět bojovali s bezohlednými řidiči.
Autobus plný policistů havaroval na dálnici D1. Doprava kvůli tomu stála dvě a půl hodiny
Autobus převážející policisty se srazil s osobním automobilem na 208. kilometru dálnice D1 u Holubic na Vyškovsku ve směru na Brno. Doprava kvůli tomu stála dvě a půl hodiny, vytvořila se desetikilometrová kolona.
„Jednotky, které jely z druhého směru, neměly vytvořenou záchranářskou uličku a měly problém se na místo dostat,“ popisoval situaci mluvčí HZS Středočeského kraje Petr Svoboda. Často jde o lidské životy a rozhoduje každá minuta. Je tak důležité, aby řidiči záchranářskou uličku vytvořili, neblokovali a hlavně nezneužívali k vlastnímu průjezdu kolonou. Je určená výhradně pro složky IZS.
Záchranářská ulička se vždy vytváří mezi pruhem, který je nejvíce nalevo a ostatními pruhy. „Čili na dvouproudové dálnici to bude ulička mezi levým a pravým pruhem. Pokud je ta dálnice tří a více proudová, tak bude ta záchranářská ulička vytvořena mezi pruhem, co je nejvíce vlevo a těmi ostatními pruhy,“ vysvětlil dopravní expert Roman Budský.
Řidič, který se na dálnici nebo silnici rozhodne couvat, otočit se nebo dokonce jet záchranářskou uličkou v protisměru, může zaplatit pokutu až deset tisíc korun. Taktéž mu může být odebrán řidičský průkaz až na jeden rok.