Nedělení uvalení embarga na ruské ropné produkty se dotkne České republiky více než některých států ze západní Evropy. I když distributoři uklidňují, že dodávky jsou zajištěné, může tankování hlavně dieselů zdražit. Pro CNN Prima NEWS to řekl hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň s tím, že nahradit výpadek půl milionu barelů nafty denně bude znamenat pro evropské státy problém.
Zákaz dovozu ruské ropy po moři začal platit na konci minulého roku. V neděli pak dochází k rozšíření a embargo platí nově i pro ropné produkty z Ruska. „Východní Evropa historicky dováží více nafty než Západ. V rámci EU však je volný obchod s naftou, takže nelze čekat příliš velké rozdíly v cenové reakci na Východě a na Západě. Ať už konec ruské ropy zasáhne jakoukoli část Evropské unie, případný cenový šok se rozloží i po jejím zbytku,“ řekl pro CNN Prima NEWS Bartoň.
Evropa bude muset nahradit výpadek půl milionu barelů nafty denně. Bartoň připomíná, že v posledních letech zavíraly evropské rafinérie, které zajišťovaly více než milion barelů nafty za den. Alternativami jsou Latinská Amerika nebo Asie.
MŮŽE VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Začínají platit zastropované ceny plynu a elektřiny. Kolik ušetříte od nového roku?
Distributoři ropy a pohonných hmot uklidňují, že v souvislosti s embargem se žádný náraz nečeká. Přesto by se mohly vyskytnout problémy.
Maďarsko ruší zastropování cen pohonných hmot. Čtvrtina pump MOL žádné neměla, říká Kovanda
Maďarská vláda na návrh ropné a plynárenské skupiny MOL zrušila od úterních 23:00 SEČ zastropování cen pohonných hmot. Jen krátce předtím to oznámil šéf premiérova kabinetu Gergely Gulyás. „Vládu premiéra Viktora Orbána k ukončení déle než rok trvajícího zastropování dohnaly ekonomické zákonitosti a bezprostředně hlavně kritický nedostatek paliv v zemi, který fatálně vystupňoval paniku mezi motoristy,“ okomentoval to hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s tím, že zhruba sedmdesát čerpacích stanic zmíněného podniku – tedy čtvrtina jejich celkového počtu – se v úterý ocitla zcela bez pohonných hmot.
„Nejzávažněji se jeví dodávky přes ropovod Adria, kde má Skupina MOL uzavřenou dosud jen krátkodobou přepravní smlouvu s Chorvatskou společností JANAF na nejbližší měsíce. Závislost České republiky na ropovodu Adria se v souvislosti s embargem výrazně zvýší. Přepravní poplatky na tomto ropovodu jsou nesrovnatelně vyšší v rámci celé EU a vlastně nyní patří mezi nejdražší na světě,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí skupiny MOL Martin Pavlíček.
Pokud by se objevily technické potíže na ropovodu Družba, tak by to znamenal velký problém nejenom pro Česko, ale také pro celý středoevropský region. Podle Pavlíčka by to znamenalo, že malá kapacita Adrie by tlačila ceny paliv směrem nahoru.
Společnost Orlen Unipetrol ujistila, že embargo na ruské ropné produkty nebudou mít větší dopad. „Máme zajištěny dodávky ropy v dostatečném množství, a tím pádem je zajištěna i kontinuita výroby pohonných hmot v obou našich rafinériích a jejich následná distribuce pro český trh v obvyklém množství,“ uvedl mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.
Blížící se #embargo na ropné produkty z Ruska? @ORLENUnipetrol beze změn. Máme zajištěny dodávky ropy v dostatečném množství a tím pádem je zajištěna i kontinuita výroby pohonných hmot v obou našich rafinériích a jejich následná distribuce pro český trh v obvyklém množství.
— Pavel Kaidl (@pavelkaidl) February 3, 2023
Bartoň se také domnívá, že kvůli embargu na ropné produkty může dojít k prudšímu zdražení nafty oproti benzinu. „Tím se to liší od nedávné situace, kdy se Evropa odřízla od ruské ropy,“ uzavřel ekonom Natlandu.