Maďarská vláda na návrh ropné a plynárenské skupiny MOL zrušila od úterních 23:00 SEČ zastropování cen pohonných hmot. Jen krátce předtím to oznámil šéf premiérova kabinetu Gergely Gulyás. „Vládu premiéra Viktora Orbána k ukončení déle než rok trvajícího zastropování dohnaly ekonomické zákonitosti a bezprostředně hlavně kritický nedostatek paliv v zemi, který fatálně vystupňoval paniku mezi motoristy,“ okomentoval to hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s tím, že zhruba sedmdesát čerpacích stanic zmíněného podniku – tedy čtvrtina jejich celkového počtu – se v úterý ocitla zcela bez pohonných hmot.
Skupina MOL dříve během úterý varovala, že situace kolem zásobování pohonnými hmotami v Maďarsku je kritická a že jediným řešením je vytvořit podmínky pro zvýšení dovozu. Zahraniční podniky omezily dodávky paliv do Maďarska poté, co tamní vláda loni zavedla cenový strop 480 forintů (zhruba 28 korun) za litr pro benzin i naftu. Situaci podle firmy MOL v poslední době komplikují snahy lidí vytvářet si zásoby pohonných hmot.
Kovanda: Na inflační krizi nejvíc vydělali důchodci, pracující prohráli. Hrozí propouštění
Čechy nadále trápí vysoká inflace. Podle ekonoma Lukáše Kovandy k tomuto problému příští rok přibyde i propouštění, na něž Češi nejsou z uplynulé řady let zvyklí, a míra nezaměstnanosti vystoupá až na pět procent. Za vítěze inflační krize Kovanda označil důchodce. Podle dat, z nichž ekonom vychází, totiž vývoj životní úrovně důchodců letos překonává vývoj životní úrovně pracujících, kteří je platí.
Z nejnovějších dat Evropské komise vyplývá, že nafta byla v Maďarsku po Maltě druhá nejlevnější v EU. „V tom důsledku řidiči neomezovali své nákupy pohonných hmot. Naopak, jezdili ještě více, takže spotřeba pohonných hmot v Maďarsku za poslední rok znatelně narostla. Byly prostě lákavě levné. Jenže právě nízká cena odrazovala zahraniční dodavatele pohonných hmot, jako je Shell nebo OMV, aby do Maďarska svá paliva dováželi,“ objasnil Kovanda důvod krize.
Pohonných hmot z dovozu tedy ubývalo. „To by ještě nemusel být fatální problém, pokud by si Maďaři vyráběli dost pohonných hmot sami. Jenže tak tomu není. Prakticky jediná rafinerie v zemi, Danube, zhruba dva měsíce neběžela naplno kvůli technickým problémům a nutným údržbářským odstávkám,“ upozornil Kovanda. Podle něj situaci navíc komplikuje fakt, že občas dochází k výpadkům dodávek ruské ropy ropovodem Družba, Rusové při ostřelování Ukrajiny totiž poškodili zařízení nutná pro jeho provoz.
Stovky čerpacích stanic v Maďarsku jsou tak podle Kovandy bez dostatečného zásobení palivy. „Maďarští motoristé proto musí v rostoucí míře vyrážet pro paliva třeba na Slovensko, přestože tam jsou dražší. Lepší totiž dražší benzin než žádný,“ popsal Kovanda důsledek zastropování cen.
Fakt, že o víkendu si řada motoristů zajela natankovat do sousedních zemí včetně Slovenska, potvrdila i skupina MOL. „MOL je na konci svých sil,“ řekl podle agentury MTI generální ředitel Zsolt Hernádi. Uvedl, že pohonné hmoty si od ní na čerpacích stanicích minulý týden koupilo 2,2 milionu zákazníků, což odpovídá „vrcholu nejrušnější turistické sezóny“.
Gulyás ovšem dal zrušení cenového stropu na pohonné hmoty do souvislosti se sankcemi Evropské unie týkajícími se ruské ropy. „Zavedení sankcí způsobilo výrazné problémy se zásobováním Maďarska energetickými surovinami,“ uvedl šéf kabinetu maďarského konzervativního premiéra Orbána. Šéf maďarské vlády, který má z důležitých politiků v EU nejblíže k Rusku, dlouhodobě kritizuje unijní sankce proti Moskvě. Evropskou ekonomiku podle něho poškozují více než tu ruskou.