Navzdory kritice ekologů bude pražský dopravní podnik i nadále nakupovat část autobusů jezdících na naftu. Vedle ekologie je podle společnosti třeba myslet i na nečekané situace jako blackout nebo potřebu náhlé evakuace.
I když je dnes v módě elektřina a obnovitelné zdroje a vedení českého hlavního města samo hovoří o potřebě elektrifikace veřejné dopravy, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se rozhodl nakoupit 253 nových autobusů, které budou jezdit výhradně na naftu. Zaplatí za ně přes 1,8 miliardy korun bez DPH.
DPP plánuje nakoupit 143 kloubových autobusů za 1,14 miliardy korun, 100 standardních autobusů za 600 milionů a deset větších (s délkou 14 až 17 metrů) jednočlánkových autobusů za 70 milionů korun. Všechny budou nízkopodlažní a klimatizované, limity nejnovější ekologické normy Euro 6 nejen splňují, ale výrazně budou „podlézat“ tak, aby výhledově teoreticky vyhověly i normě Euro 7. Ta je teprve připravována a není zcela jasné, jaké zavede standardy. I bez tohoto nákupu je průměrný věk autobusů jezdících v Praze 5,4 roku, což je o téměř o deset let méně, než činí průměrné republikové stáří vozového parku.
Kritika na nesprávném místě
Vůči městskému dopravci se zvedla vlna kritiky ze strany ekologů, jeho vedení však svůj záměr vysvětlilo racionálně. Vychází z toho, že Praha už má dva silné elektrické druhy dopravy – metro a tramvaje. Proto není vhodné plně elektrifikovat i ten další.
„Chceme mít minimálně 25procentní podíl flotily autobusů nezávislých na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné odbavení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby civilní ochrany a evakuaci obyvatelstva," uvádí se ve stanovisku DPP s tím, že flotilu autobusů chce z hlediska typu pohonu i nadále diverzifikovat, ovšem nejen o elektrické, ale i vodíkové autobusy a autobusy na kapalná biopaliva.