Rusové obchází embargo na dovoz aut ze Západu. Zákazníkům domácí výrobky tolik nevoní

Rusko legislativními úpravami obchází sankce za dovoz nových aut na tamní trh. Vozy „zakázaných“ značek se proto v Rusku objevují dál. Domácí výrobci zároveň smí prodávat i auta splňující dvacet a více let staré standardy.

Celá řada světových automobilek po začátku ruského vpádu na Ukrajinu zmrazila svoje aktivity na tamním trhu, ať už z důvodu nemožnosti v potřebné míře saturovat výrobu a distribuci, nebo v rámci podpory protiválečných sankcí. Ukazuje se však, že ruští zájemci o západní kvalitu mohou za pomoci státní moci oboustranné sankce beztrestně obcházet.

Objížďka sankcí

Podle ruského automobilového webu Drom.ru ruská vláda přijala dekret č. 506, kterým omezuje možnosti vlastníků a vykonavatelů autorských práv a duševního vlastnictví. Tento dekret v podstatě odebírá pravomoc výrobce rozhodovat o osudu jeho produktů. To v praxi znamená legalizaci obcházení sankcí v podobě umožnění dovozu „zakázaných aut“ ze zemí, které se k sankcím nepřipojily. K těm patří především některé asijské státy se sovětskou historií.

Například prodejny aut v Kazachstánu ruští zákazníci berou útokem už od začátku invaze. Počet lidí, kteří si chtějí koupit západní auta z Kazachstánu včetně těch, která se zde vyrábějí (Kia), se oproti „předválečnému“ únoru v březnu zvětšil více než desetkrát,“ řekl podle podle portálu Followthistrendingworld.com kazašským novinářům Evgeny Biber, obchodní ředitel dealerství ve městě Kostanaj.

Samotní Rusové s tímto postupem nemají problém: „V souvislosti s narušením dosavadních dodavatelských řetězců zajistí paralelní dovoz nasycení domácího trhu výrobky dováženými ze třetích zemí,“ napsal s odvoláním na ruské úřady drom.ru.

Západní auta jsou nebezpečná, žigulíky nevadí

Dovoz západních či japonských aut do země sice není přímo zakázán, v praxi je ovšem nemožné, aby získala homologaci nezbytnou pro provoz na veřejných komunikacích.

Podle webu Socialbyte.ca důvod formuloval Alexander Kuzmin, šéf ruské federální agentury pro technickou regulaci a metrologii Rosstandard, tedy autority udělující oprávnění pro vstup strojírenských výrobků na ruský trh. Podle něj vzhledem k sankcím uvaleným mateřskými zeměmi předmětných automobilek na Rusko nemohou specialisté Rosstandardu uskutečnit inspekce do zahraničních továren, aby prověřili kvalitu výroby.

„Vzhledem k selhávání v dodávkách komponentů, zejména těch elektronických, nemůžeme garantovat, že tato vozidla vyhovují technickým předpisům. Jakmile se však situace stabilizuje a specialisté Rosstandardu budou moci provést inspekci, vše se vrátí do starých kolejí,“ řekl Kuzmin.

Ruku v ruce s nařízením neudělovat typové schválení autům ze Západu či Japonska tamní úřady přišly i s poněkud protichůdnou právní úpravou, která umožní vyrábět a provozovat modely Lady či UAZu bez ABS, řízených katalyzátorů a různých bezpečnostních prvků. Starší modely Lady jako Niva či Granta nebo UAZ Hunter a dodávky GAZelle budou tedy plnit nanejvýš emisní normu Euro 2 platnou v 90. letech, zatímco moderní zahraniční auta s nízkými emisemi a vysokými bezpečnostními standardy do provozu připuštěna nebudou.

Paradox na obzoru

Cesta přes třetí státy a potažmo i schválení západních vozidel z nich dovezených do provozu tedy podle aktuálních ruských zákonů možné je, napřímo však nikoliv. V absurdním případě tak může nastat situace, že před komisařem agentury Rosstandard budou stát dvě naprosto identická auta evropské značky, jedno však homologaci obdrží a druhé nikoliv.

Tagy: