Rusko legislativními úpravami obchází sankce za dovoz nových aut na tamní trh. Vozy „zakázaných“ značek se proto v Rusku objevují dál. Domácí výrobci zároveň smí prodávat i auta splňující dvacet a více let staré standardy.
Celá řada světových automobilek po začátku ruského vpádu na Ukrajinu zmrazila svoje aktivity na tamním trhu, ať už z důvodu nemožnosti v potřebné míře saturovat výrobu a distribuci, nebo v rámci podpory protiválečných sankcí. Ukazuje se však, že ruští zájemci o západní kvalitu mohou za pomoci státní moci oboustranné sankce beztrestně obcházet.
Objížďka sankcí
Čím budou jezdit Rusové, až světoví výrobci opustí jejich trh? Výběr není valný
Dalekosáhlé ekonomické důsledky Putinovy invaze na Ukrajinu zahrnují mimo jiné také avizovaný odchod mnoha světových výrobců automobilů z ruského trhu. Pokud velké zahraniční koncerny Rusko skutečně opustí, nezbude tamním zájemcům odkázaným na domácí produkci zrovna velký výběr.
Podle ruského automobilového webu Drom.ru ruská vláda přijala dekret č. 506, kterým omezuje možnosti vlastníků a vykonavatelů autorských práv a duševního vlastnictví. Tento dekret v podstatě odebírá pravomoc výrobce rozhodovat o osudu jeho produktů. To v praxi znamená legalizaci obcházení sankcí v podobě umožnění dovozu „zakázaných aut“ ze zemí, které se k sankcím nepřipojily. K těm patří především některé asijské státy se sovětskou historií.
Například prodejny aut v Kazachstánu ruští zákazníci berou útokem už od začátku invaze. Počet lidí, kteří si chtějí koupit západní auta z Kazachstánu včetně těch, která se zde vyrábějí (Kia), se oproti „předválečnému“ únoru v březnu zvětšil více než desetkrát,“ řekl podle podle portálu Followthistrendingworld.com kazašským novinářům Evgeny Biber, obchodní ředitel dealerství ve městě Kostanaj.
Samotní Rusové s tímto postupem nemají problém: „V souvislosti s narušením dosavadních dodavatelských řetězců zajistí paralelní dovoz nasycení domácího trhu výrobky dováženými ze třetích zemí,“ napsal s odvoláním na ruské úřady drom.ru.
Západní auta jsou nebezpečná, žigulíky nevadí
Dovoz západních či japonských aut do země sice není přímo zakázán, v praxi je ovšem nemožné, aby získala homologaci nezbytnou pro provoz na veřejných komunikacích.
Podle webu Socialbyte.ca důvod formuloval Alexander Kuzmin, šéf ruské federální agentury pro technickou regulaci a metrologii Rosstandard, tedy autority udělující oprávnění pro vstup strojírenských výrobků na ruský trh. Podle něj vzhledem k sankcím uvaleným mateřskými zeměmi předmětných automobilek na Rusko nemohou specialisté Rosstandardu uskutečnit inspekce do zahraničních továren, aby prověřili kvalitu výroby.
Ruská smetánka miluje západní luxus, který ráda doplňuje vlastní extravagancí. Zdroj: Bentley Russia
Ruská smetánka miluje západní luxus, který ráda doplňuje vlastní extravagancí. Zdroj: Bentley Russia
Válka na Ukrajině
„Vzhledem k selhávání v dodávkách komponentů, zejména těch elektronických, nemůžeme garantovat, že tato vozidla vyhovují technickým předpisům. Jakmile se však situace stabilizuje a specialisté Rosstandardu budou moci provést inspekci, vše se vrátí do starých kolejí,“ řekl Kuzmin.
Ruku v ruce s nařízením neudělovat typové schválení autům ze Západu či Japonska tamní úřady přišly i s poněkud protichůdnou právní úpravou, která umožní vyrábět a provozovat modely Lady či UAZu bez ABS, řízených katalyzátorů a různých bezpečnostních prvků. Starší modely Lady jako Niva či Granta nebo UAZ Hunter a dodávky GAZelle budou tedy plnit nanejvýš emisní normu Euro 2 platnou v 90. letech, zatímco moderní zahraniční auta s nízkými emisemi a vysokými bezpečnostními standardy do provozu připuštěna nebudou.
Paradox na obzoru
Cesta přes třetí státy a potažmo i schválení západních vozidel z nich dovezených do provozu tedy podle aktuálních ruských zákonů možné je, napřímo však nikoliv. V absurdním případě tak může nastat situace, že před komisařem agentury Rosstandard budou stát dvě naprosto identická auta evropské značky, jedno však homologaci obdrží a druhé nikoliv.