Nemožnost importovat zásadní komponenty nutí ruské výrobce aut k návratu o víc jak třicet let nazpět. Kromě elektronických pomocníků a základních bezpečnostních systémů se to nově bude týkat také katalyzátorů výfukových plynů.
Ministerstvo průmyslu a obchodu Ruské federace oficiálně potvrdilo, že připravilo návrh předpisu, který sníží technické požadavky na automobily vyrobené v Rusku. Ministerstvo podotýká, že úleva bude dočasná a má pomoci automobilkám udržet výrobu v období adaptace na přísnější sankce. Předpokládá se zrušení řady povinných položek u nových vozů a liberalizace požadavků na maximální přípustný obsah škodlivých látek ve výfukových plynech.
Po sankcích se ruská auta vrací do roku 1996. Žádné ABS ani řízení emisí
Protiruské sankce nutí tamní výrobce aut improvizovat, problém s tím však nikdo nemá. Bez subdodávek řídící elektroniky nebo lambda sond jsou Lady či UAZy méně ekologické, v Rusku to však nikoho příliš netrápí.
Stroje času
Zjednodušené vozy se podle ruského odborného serveru drom.ru budou smět vyrábět do
1. února 2023, v případě potřeby však lhůtu dále prodlouží. „Ministerstvo průmyslu a obchodu Ruska vypracovalo návrh regulačního předpisu, který umožní výrobu automobilů se zjednodušenými požadavky, včetně těch, které se týkají životního prostředí,“ cituje agentura TASS zástupce resortu.
Ministerstvo věří, že zjednodušení požadavků bude přínosem i pro spotřebitele – rozšíří se nabídka vozidel, zvýší se objem výroby aut a sníží se za ně maloobchodní ceny. Nyní je dokument projednáván ve vládě Ruské federace. Dne 19. dubna list Kommersant s odkazem na své zdroje uvedl, že Rusku bude povoleno vyrábět vozy ekologické úrovně Euro 0 (od roku 2016 dodnes je v Rusku povinné minimálně Euro 5). To v praxi znamená návrat k emisním hladinám konce 80. let, kdy ještě většina aut jezdila vybavena karburátory bez elektronického řízení spalování a tedy i emisí.
Co na to příroda?
Podle drom.ru současně ministerstvo přírodních zdrojů varuje, že pokud ruské ministerstvo průmyslu a obchodu skutečně sníží ekologickou třídu nových aut, může se ve velkých ruských městech rapidně zhoršit kvalita ovzduší.
„Jakékoli vrácení ekologických programů zpět o desítky let nevyhnutelně znamená škody. V tomto případě bude škodou zhoršení kvality ovzduší v hustě obydlených městech,“ cituje agentura TASS oficiálního zástupce ministerstva přírodních zdrojů Ruské federace. V některých městech tvoří prý automobily více než 30 procent celkových škodlivých emisí.
Od roku 2019 přitom Rusko realizuje národní projekt Clean Air, jehož smyslem je mimo jiné zlepšit kvalitu ovzduší ve městech snížením zátěže dopravou, i když v první řadě má jít dieselové autobusy, které jsou doporučovány nahradit méně škodlivými vozidly na plyn, která spotřebovávají stlačený zemní plyn (CNG).