Zahřívání motoru a ředění nafty? Odborníci varují řidiče před „zaručenými radami“

Doprava v zimě

Řidiči a zimní mýty

Změna počasí by už tento týden mohla potrápit hlavně řidiče a jejich čtyřkolé mazlíky. „Zaručené“ rady, jak během zimy usnadnit provoz aut, však nemusejí vždy fungovat. Někdy mohou naopak uškodit. Na ty nejčastější zimní motoristické mýty si posvítil i reportér CNN Prima NEWS.

Lepší vzorek na předek

Na jeden z nejčastějších mýtů můžete narazit už v pneuservisech. Výhodou lepšího vzorku na přední nápravě je možnost vyhrabat se lépe při zapadnutí.

Jenže podle odborníků ojetější zadek na nepoháněné nápravě vás zase spíš dostane do smyku v zatáčkách. „Když máme náhon na předek, tak i přes trochu horší vzorek se nám to dostane do záběru,“ uvedl automobilový expert David Hampl.

Zahřívání motoru

Nekonečné vrčení motoru, které budí ty, co jsou po noční, je u paneláků klasikou – i to je ale zbytečné. „Dneska v autě platí, že přijdu, nastartuju, připoutám se a pomalu jedu. Nenecháváme motor běžet na volnoběh. Je to zbytečné,“ vyvrátil další mýtus motoristický expert Martin Vaculík.

A krátké trasy pro jistotu úplně vynechejte. „Pokud to auto budete v zimě trápit pěti, desetikilometrovými jízdami, postupně ho zabijete,“ vysvětlil další odborník Josef Vrtal.

Ředění nafty benzinem

Od zamrzlé nafty může přidání trochy benzinu pomoct, ale jen u starších vozů. Moderní motory byste tím mohli poškodit. Ideální je natankovat naftu po prvním prosinci. V tu dobu čerpací stanice už plně prodávají zimní naftu, která nižším teplotám odolá.

Český autoland se zmítá v krizi. Propustit stovku lidí musela i firma s dlouholetou tradicí

Automobilový průmysl v současných dnech čelí mnoha problémům. Kromě energetické krize se potýká také s útlumem zakázek, a proto na řadu přichází i propouštění zaměstnanců. Například ze Žirovnice na Vysočině míří komponenty pro automobily do celého světa. Firma Knoflíkářský průmysl Žirovnice má dlouholetou tradici, přesto ale nyní zažívá velmi krušné časy. S optimismem přitom nemůže hledět ani do budoucna.

A pokud necháváte auto přes zimu odstavené, jednu radu pro vás má i známý kutil. „Rozhodně bych doporučil natankovat plnou nádrž, protože benzin absorbuje vzdušnou vlhkost. Když bude mít auťák plnou nádrž, tak zabráníme zrezivění ocelových nádrží,“ popsal moderátor Láďa Hruška.

„V zimě nechodit pod třetinu nádrže, to se určitě vyplatí, prostě nedojíždět ji až ke dnu,“ doporučil dopravní expert Roman Budský.

Klimatizace jen na léto

Pro bezproblémovou funkci celého systému musí klimatizace běžet i v zimě. „Jsou tam nějaké součástky, které se potřebují mazat. Spotřebič by neměl být třeba půl roku odstavený, a pak klimatizace dokáže snižovat vlhkost, takže nedochází k zamlžení oken,“ vypočítal výhody Hampl.

Mytí auta v zimě

A i když omytí solí z laku udělá vašemu vozu dobře i v zimě, pozor na mytí auta v mrazech. „Největším prohřeškem bude na konci dne hezky auto umýt v myčce a pak ho v mrazivé noci nechat stát na parkovišti,“ prohlásil Budský.

Do auta se pak nedostanete a místo volantu se při cestě do práce budete držet tyče v městské hromadné dopravě.

Tagy: