Zákazníci se přou s cestovkou. Místo lex voucheru jim zaslala méně výhodný poukaz

Cestovní kancelář Pantour.

Spor s cestovkou

Desítky klientů cestovní kanceláře Pantour si stěžují, že místo zákonného lex voucheru dostali za zrušený zájezd špatný poukaz. Po skončení jeho platnosti přijdou o všechny peníze. Cestovní kancelář tvrdí, že postupovala správně a klienty ochránila od storno poplatků.

Například Iveta Hrušková si s manželem přes agenturu koupila dovolenou do Turecka, kam měla letět na konci června. Kvůli koronaviru ale nikam neodjela. „V půlce května jsme doplatili dovolenou a oni nám poděkovali. Tím veškerá komunikace s cestovkou, ale i agenturou skončila,“ sdělila Hrušková v Hlavních zprávách.

Až minulý týden, kdy se o případ začala zajímat televize CNN Prima NEWS, agentura Invia přeposlala Hruškovým voucher od cestovky. „Cestovní kancelář Pantour nám nejprve dlouho nereagovala a potom nám poslala voucher na špatnou částku. Ten jsme tedy museli poslat zpátky a až 9. září nám konečně poslala voucher se správnou částkou. Ten jsme obratem poslali klientovi,“ řekla pro CNN Prima NEWS Andrea Řezníčková, mluvčí agentury Invia.

Jenže onen voucher není zákonný lex voucher, který je možné využít až do konce srpna příštího roku, ale vlastní voucher cestovky s platností jen do konce letošního října. Pokud ho rodina nevyužije, o celou částku přijde. „Přišli bychom o 47 780 korun přesně,“ prozradila Hrušková.

Falešný lex voucher?

Podle Asociace cestovních kanceláři o použití lex voucheru rozhoduje samotná cestovka. „Cestovní kancelář nemusí vydat lex voucher, ale v případě, že nevydá lex voucher, tak platí občanský zákoník a cestovní kancelář musí buď vyplatit peníze do 14 dnů po zrušení zájezdu, nebo se s klientem musí domluvit na jiné variantě,“ řekl pro CNN Prima NEWS Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří.

To se ale podle Hruškových nestalo a cestovka pouze, s téměř čtvrtletním zpožděním, poslala vlastní poukaz. „Takový voucher by měl spotřebitel odmítnout, žádat buď voucher dle zákona lex voucher, anebo rovnou vrácení celé částky,“ míní Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

Cestovní kancelář Pantour televizi CNN Prima NEWS e-mailem sdělila, že klientům nabízela zrušení zájezdu, které ale přináší storno poplatky. „A současně jsme nabídli převedení uhrazené částky na vouchery vystavované naší společností. V druhém případě žádné poplatky účtovány nejsou a naši klienti mají možnost použít voucher na zájezd jak v této, tak příští sezoně. Výběr by měl být proveden do konce října tohoto roku,“ uvedl Paris Vlachopoulos z cestovní kanceláře Pantour, podle které se zákon lex voucher na tyto poukazy nevztahuje.

Pomoc nabízí mimosoudní řešení sporů při České obchodní inspekci. Pokud se ani poté cestovka se spotřebiteli nedohodne, právní stanovisko inspektorů může být alespoň dobrým vodítkem pro rozhodnutí soudů.

Tagy: