Městské divadlo Zlín pravidelně obrací svou pozornost k výraznému tematickému okruhu, kterému věnuje vybrané inscenace pod hlavičkou „FOKUS“. Letos padla volba na osobnost a dílo Boženy Němcové, nejznámější české spisovatelky. V rámci této dramaturgické linie vznikly hned tři různorodé divadelní počiny – pohádková adaptace Sedmero krkavců a také autorská dramatizace Babičky a silné monodrama Dávno, dávno již tomu (Zpráva o pohřbívání v Čechách).
Silný portrét Boženy Němcové očima Františka Pavlíčka
Jedním z vrcholů projektu je monodrama Dávno, dávno již tomu (Zpráva o pohřbívání v Čechách), jehož premiéra se uskuteční 24. dubna 2025 ve Studiu Z. Autorem hry je dramatik a scenárista František Pavlíček, jehož celoživotní fascinace Němcovou se promítla i do filmových scénářů – napsal například ten k filmové adaptaci Babičky, k legendární pohádce Tři oříšky pro Popelku nebo k filmu Horoucí srdce, jenž mapuje spisovatelčiny životní osudy.
ČTĚTE TAKÉ: Bolest v rodině Petry Černocké. Náhle zemřel její zeť Pepe Rafaj, uznávaný filmový producent
Pavlíčkův text vznikl v roce 1979 během období normalizace jako umělecký akt vzdoru a byl původně určen pro herečku Vlastu Chramostovou, která měla tehdy zákaz veřejného vystupování. Hra je kombinací historických fakt a imaginace a zachycuje tři klíčové okamžiky v životě Němcové – smrt syna Hynka, úmrtí Karla Havlíčka Borovského a její vlastní pohřeb.
V hlavní roli se představí Tamara Kotrbová, která na jevišti ztvární nejen samotnou Boženu Němcovou, ale také několik dalších postav. Režie se ujal zlínský rodák a absolvent Vysoké školy múzických umení v Bratislavě Jan Janča, dramaturgii má na starosti Vladimír Fekar. Scénu a kostýmy vytvořila Dominika Katonová, která do prostoru umístila ústřední prvek – skleněnou rakev evokující muzejní vitrínu. Právě skrze ni se herečka obrazně propadá do vzpomínek a vnitřních světů Boženy Němcové.
Inscenace osciluje mezi věcností, komentářem a hlubokou emocionalitou. Prolíná se v ní osobní zpověď s historickou reflexí a vnitřní monolog s vizuálním jazykem. Výraznou složku tvoří také videoprojekce, které vznikly ve spolupráci se studenty Creative Hill College pod pedagogickým vedením Jonáše Vacka. Tyto filmové vsuvky rozšiřují scénické vyprávění o další rovinu.
Babička
Druhou premiérou v rámci cyklu je Babička v nové adaptaci dramatika Petera Pavlaca. Ta bude uvedena 26. dubna 2025 ve Velkém sále divadla. Pavlac přistupoval k ikonickému dílu české literatury s vědomím jeho historického, společenského a uměleckého dosahu. „Cítil jsem, že Babička je sama. Po celou dobu. Invokovaná vypravěči kolem ní, permanentně invokovaná společností, dějinami, invokovaná, aby neupadla v zapomnění. Jako by se čas od času ztrácela před očima, ale vypravěči kolem ní ji vtahují zpět do reality,“ uvedl Pavlac.
Divadelní adaptace Babičky, jejíž režie se ujal slovenský režisér Matúš Bachynec, ožívá na zlínském jevišti jako niterná pocta síle příběhu a paměti. Vyprávění se stává mostem mezi minulostí a přítomností – v tichém plynutí času se odvíjí příběh babičky – ženy, která svou moudrostí, laskavostí a hlubokým porozuměním přírodě i lidem utváří osudy těch, kteří ji obklopují. Její slova a činy se vrývají do srdcí, stejně jako vzpomínky na dětství, krajinu. V příběhu jde o hledání smyslu v každodennosti, o návrat k podstatě lidského bytí, k hlubokému porozumění, které se rodí z pozorného naslouchání.
V hlavní roli se představí Helena Čermáková, postavu Jiřího ztvární Pavel Leicman a Viktorku Marie Vojtěchová. O scénu se postarala Barbora Šajgalíková, která „spojuje na jevišti dva světy – svět přírody a svět lidský“.
Pohádková adaptace Sedmero krkavců měla premiéru již loni v září. Příběh o statečné dívce Bohdance, která se vydává na strastiplnou cestu ve snaze najít svých sedm bratrů, kteří se vinou matčiny kletby proměnili v krkavce, zpracovala Eliška Houserová, čerstvá absolventka Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Zpívat jsem začala náhodou, prozradila Marta Kubišová. Co ji dělá šťastnou?