Pražské řidiče v budoucnu možná čekají další výrazná omezení. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) uvažuje o zklidnění Malé Strany a možném konci tranzitní dopravy v této části města. Podle jeho předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) to již bylo schváleno před dvěma lety. Naopak u koaličních partnerů ze Spolu bude Hřib hledat podporu těžko. Omezovat automobilovou dopravu chtějí až po dostavění okruhů. V Praze se kromě toho diskutuje také o zavedení zón s pouze třicetikilometrovou rychlostí.
Minulé pražské vedení zklidnilo část Smetanova nábřeží, což se nesetkalo s pochopením u všech řidičů. Tehdejší primátor a dnešní náměstek pro dopravu Hřib však chce jít ještě dál a uvažuje také o omezení automobilové dopravy na druhé straně řeky, tedy na Malé Straně.
ČTĚTE TAKÉ: Železný si po hádce s policií bere neschopenku. Blázna ze mě nedělejte, jsem vyčerpaný, říká
„Teď v souvislosti s dopravními uzavírkami kvůli opravě tramvajové trati se zase hodně mluví o možnosti zklidnění Malé Strany. Ukázalo se totiž, že žádné výrazné dopravní komplikace nenastaly. Do toho byly navíc před pár dny zveřejněny výsledky průzkumu od PAQ Research. Ten ukázal, že 73 % místních občanů Prahy 1 tranzitní doprava vadí. Stejně tak naprosté většině z nich vadí množství parkujících nerezidentů. Myslím, že už je načase s tím něco dělat,“ napsal Hřib na Twitteru.
Teď v souvislosti s dopravními uzavírkami kvůli opravě tramvajové trati se zase hodně mluví o možnosti zklidnění Malé Strany. Ukázalo se totiž, že žádné výrazné dopravní komplikace nenastaly.
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) March 20, 2023
(4/6)
Nejedná se však zřejmě o žádnou novinku. Hřibův předchůdce Scheinherr upozorňuje, že byl plán na zklidnění Malé Strany přijat již před časem právě za minulého vedení metropole.
„Příprava omezení tranzitní dopravy byla schválena před dvěma lety. Vloni se realizovala 1. etapa stavebních úprav veřejného prostoru na Smetanově nábřeží a získala potřebná data. Na základě nich víme, že omezení tranzitu pomůže významně průjezdnosti páteřních tramvajových linek a zklidní celou oblast. Naopak to nevede k problémům na objízdných trasách. Byl též přesně definován režim, aby všichni rezidenti, zásobování a návštěvníci měli možnost do daných oblastí vjíždět, a tedy se skutečně omezil jen tranzit,“ sdělil Scheinherr pro CNN Prima NEWS.
Zdůraznil zároveň, že se na rozhodnutí podíleli také členové současné rady města. „Takové řešení vnímám jako velice prospěšné a souhlasím s ním. Navíc pro to tehdy hlasoval i dnešní náměstek Hřib a spolupředkládal náměstek Hlaváček,“ upřesnil Scheinherr.
Spolu: Až budou okruhy
Pro Hřiba však nebude jednoduché prosadit zklidnění centra města u svých koaličních partnerů. Zástupci Spolu by totiž k omezení automobilové dopravy přistoupili až v momentě dostavby obou pražských okruhů a radiál.
„Já si určitě dokážu v budoucnu představit zklidnění dopravy nejenom v užším, ale i širším centru Prahy, ale ne na úkor řidičů a obyvatel. Pokud se chceme bavit o uzavírání ulic pro automobily, musíme nejprve dokončit městské okruhy, včetně radiál, které vytvoří vhodné alternativní trasy pro tranzitní dopravu. Dokud tohle nebude hotové, tak tyhle návrhy na uzavírání komunikací vnímám jako bezhlavé, které život občanům Prahy více zkomplikují než usnadní. A to přece nikdo z nás nechce,“ řekl pro CNN Prima NEWS předseda zastupitelského klubu Spolu Tomáš Portlík (ODS).
Právě nekonečné čekání na dostavbu okruhů již v minulosti kritizoval náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN) „‚Ažbudeokruhismus‘ ano, například na mýto je potřeba mít ten systém trochu uzavřený, ale to neznamená, že rezignujeme na všechny úpravy ve městě, které podle investičních možností můžeme dělat,“ řekl již dříve v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Po Praze pouze třicítkou?
Na sociálních sítích se však diskutuje o dalším zásadním tématu pro pražské řidiče. Někteří aktivisté by si přáli omezit nejvyšší povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině, za což bojují kontroverzním blokováním dopravy ve městě. Téma ale již prosazují tradiční strany jako například Zelení a otevírá je také uskupení Praha sobě.
— Poslední Generace 💟✌🐌 @lastgencz.bsky.social (@LastGenCZ) March 16, 2023
„Podobná opatření přijala už řada evropských měst nebo městských částí jako třeba Paříž, Brusel, Oslo či Helsinky a od 90. let postupně i motoristická velmoc – Německo. U nás je to třeba Brno nebo Rybitví. Zónu 30 mimo hlavní komunikace zavedla na Sedmičce Praha sobě už v roce 2017. Veškerá zkušenost zde potvrzuje, že jde o pozitivní opatření, které prospívá všem: chodcům, cyklistům i řidičům. Cílem je, abychom se v ulicích cítili lépe a bezpečněji, což zóna 30 naplňuje,“ píše Praha sobě na Facebooku.
ZÓNA 30 km/h V PRAZE - ANO ČI NE? Poslední dny diskutované téma. Postavili jsme si vedle sebe důvody PRO a PROTI...
Posted by PRAHA SOBĚ on Monday, March 20, 2023
Nedávali by však „třicítku“ všude. „Pokud by byla navržena chytře a promyšlená do detailů, dává za nás třicítka smysl v centru a v obytných zónách. Na místních komunikacích 1. třídy a trasách MHD jsme pro zachování stávající rychlosti,“ dodává Praha sobě.
Bývalý náměstek pro dopravu zase v této souvislosti připomíná zklidňování centra. „K zónám 30 je nutné vést kvalifikovanou debatu a přednést dostatečné podklady a data. U omezení tranzitu na Malé Straně a Smetanově nábřeží toto vše již máme k dispozici,“ vysvětlil Scheinherr.