Ekologické organizace stupňují tlak na EU a žádají zákaz výroby spalovacích motorů už v roce 2025. Tvrdí, že řešením nejsou ani hybridní auta či spalovací motory pracující s novou generací syntetických paliv z obnovitelných zdrojů. Žádnou jinou alternativu než plně elektrická auta tyto skupiny nepřipouštějí. V tom smyslu se alespoň vyjadřuje Deutsche Umwelthilfe (DUH), jedna z nejradikálnějších ekologických organizací brojících proti spalovacím motorům.
Podle DUH pochází velká část emisí v ovzduší z automobilové dopravy a je třeba to urychleně změnit. Podle ředitele DUH Jürgena Resche německé automobilky s přechodem na elektromobilitu váhaly až příliš dlouho. „Zatímco Volvo nebo GM ohlašují konec spalovacích motorů, BMW, Daimler a VW nadále spoléhají pouze na fiktivní syntetická paliva. Mají přitom plnou podporu spolkového ministra dopravy,“ rozčílil se Resch.
Zákaz aut se spalovacími motory je nesmysl, zlobí se šéf Toyoty na politiky
Akido Toyoda, šéf japonské automobilky Toyota, kritizuje rozhodnutí některých politiků, která směřují k úplnému zákazu spalovacích aut. Podle něj by to znamenalo investice v řádech bilionů korun či ztrátu milionů pracovních míst. Politici podle něj autům vůbec nerozumějí.
Některé země již stanovily datum ukončení prodeje spalovacích motorů a devět zemí EU již žádá Evropskou komisi, aby konečně stanovila závazný konečný termín pro všechny.
Po nás potopa
Odborníci přitom před podobnými populistickými prohlášeními varují. Co by se stalo po roce 2025, pokud by se prodej spalovacích a hybridních aut úplně zastavil? Kolik bude stát průměrný elektromobil? Jaká bude dostupnost elektromobilů? Kde je budou občané nabíjet? Kolik bude stát energie určená k nabíjení elektromobilů, jaký zdroj energie bude využívat armáda a záchranné či policejní složky? Kolik energie se bude v roce 2025 reálně vyrábět z obnovitelných zdrojů?
Nejen tyto otázky zatím zůstávají bez odpovědí. Situace, v níž se mísí stovky různých zájmů a jejímž rukojmí je automobilový průmysl a potažmo zákazník, je velmi nepřehledná. Evropská komise chce do konce roku 2021 každopádně definovat mezní hodnoty emisní normy Euro 7, která vstoupí v platnost od roku 2025. Při pohledu na současnou normu Euro 6d, kterou má už dnes spousta automobilek problém plnit, může být Euro 7 fakticky likvidační, protože je nesplnitelné pro většinu spalovacích motorů.