Zrušené dovolené – kompenzace
Klienti cestovních kanceláří jsou zmatení. Za své zrušené zájezdy kvůli pandemii dostávají zpět na své účty nejasné částky. Cestovky a pojišťovny ale už stanovily podmínky pro vracení částek za dovolené. Na jakou výši kompenzace máte nárok a kam se obrátit v případě nejasností?
Paní Danuše Gorniaková si objednala zájezd do Egypta pro dvě osoby. Odlétat měla 16. května, kvůli koronavirové pandemii byl ale její zájezd cestovní kanceláří zrušen. Proto dostala od cestovky takzvaný lex voucher – poukaz na jiný zájezd. Ten ale odmítla a zažádala si o vrácení peněz, na které má díky tomu, že spadá do ochranné skupiny, nárok.
Peníze jí přišly, ale bez pojištění. A tak redakce CNN Prima NEWS oslovila cestovní kancelář s otázkou, proč klientce nevrátila celou částku, tzn. i s cestovním pojištěním. „V uvedeném případě vrátíme klientce uhrazené finanční prostředky za zájezd a pojišťovna dle poskytnuté informace vrátí nad rámec zákonných povinností zájezd,“ zněla odpověď z cestovní kanceláře.
Cestovní pojištění není službou cestovního ruchu
Takových případů, jako je ten paní Danuše Gorniakové, je na sociálních sítích cestovních kanceláří popisováno více. Navíc někteří zákazníci dostali zpět všechny své peníze a jiní pouze část, tudíž mezi klienty panuje zmatek. Jaká jsou tedy pravidla při kompenzacích zrušených dovolených?
„V první řadě je potřeba říci, že cestovní pojištění není jako takové službou cestovního ruchu ze zákona,“ řekla CNN Prima NEWS Renata Králová, ředitelka odboru cestovního ruchu na ministerstvu pro místní rozvoj.
Jaké jsou tedy možnosti náhrad za dovolenou? V první řadě je možné využít takzvaný voucher. To znamená, že zákazník nepřijde o svoje peníze za dovolenou ani za cestovní pojištění. Voucher vám vystaví cestovní kancelář a platný je do 31. srpna roku 2021. Pokud ho zákazníci nestihnou využít nebo ho nechtějí, cestovní kancelář je povinná peníze klientovi vrátit.
Druhá varianta kompenzací se týká pouze tzv. ochranné skupiny. Tito zákazníci dostanou zpět od cestovní kanceláře částku zaplacenou za zájezd. S cestovním pojištěním je to ale složitější. Liší se to podle destinace a je to 40 nebo 60 % zaplacené částky.
Znamená to tedy, že pojištění, které si klient u cestovní kanceláře k zájezdu pořídil, se rozděluje na dvě části. První je storno poplatek, který začíná zákazník čerpat od chvíle zakoupení zájezdu, druhá část je zdravotní pojištění, které začíná platit ve chvíli, kdy klient odletí do zahraničí.
Kam se obrátit, aby se klientovi peníze za pojištění vrátily? Částečnou kompenzaci za uhrazené pojištění vrátí klientovi většinou samotná pojišťovna, a to i když bylo pojištění zprostředkováno cestovní kanceláří.
Jsou ale i ojedinělé případy, kdy cestovní kancelář vrátí celou částku klientovi, tedy částku za zájezd a částku za pojištění. Systémy jsou tedy dva a klient si musí zjistit u své cestovky, který z nich ta jeho uplatňuje.