Zůstane minimální trvanlivost?
Možná se i vám stává, že někdy zbytečně vyhodíte jídlo. Mnoho Čechů se totiž nevyzná v datumech, které označují, dokdy se mohou potraviny zkonzumovat. Z obalů jídel by proto už příští rok mohl zmizet nápis minimální trvanlivost. Evropská unie chce tímto krokem zamezit plýtvání. Lidé totiž často vyhazují potraviny po datu minimální trvanlivosti, ty ale můžou být k jídlu přitom i několik dalších let.
Na první pohled jde o běžný obchod, jeho zboží je ale od produktů v supermarketech odlišné. „Vymysleli jsme, že u cenovky se zbožím s prošlou minimální trvanlivostí dáme hvězdičku jako upozornění pro zákazníka,“ říká vedoucí prodejny Robert Farkaš.
Třeba jáhly mají už dva měsíce po vypršení minimální trvanlivosti. Někteří lidé by je vyhodili, k tomu ale podle prodejců není důvod. „Ručíme zákazníkům, že takovému zboží nic není,“ podotýká prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.
V Evropě skončí každý rok na smetišti 88 tun jídla. Desetinu z toho přitom lze stále konzumovat. Evropská komise diskutuje o tom, zda minimální trvanlivost na produktech vůbec uvádět.
Supermarkety jsou pro
Lidé si totiž pletou tento pojem s nápisem „spotřebujte do“. Ten se vyskytuje na potravinách, které se rychleji kazí a po termínu mohou přivodit zdravotní problémy. Potravinářská komora by na stávajícím systému značení nic neměnila, více by naopak vysvětlovala.
„Ukazovat na konkrétních příkladech, co mohou, co nemohou ti spotřebitelé mít. My máme zkušenosti s tím, že lidé jsou teď mnohem více vnímavější. Souvisí to s tím, že ceny potravin rostou, takže si už nikdo nemůže dovolit něco vyhazovat,“ vysvětluje Večeřová.
Podle supermarketů ale vysvětlování nestačí. I kdyby minimální trvanlivost z obalů zmizela, u zboží, které by se mohlo zkazit, by zákazníky jednoznačně varovalo datum „spotřebujte do“. „Změna značení doby trvanlivosti potravin je určitě správným krokem,“ myslí si mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček. S tím souhlasí i další. „Obecně vítáme a podporujeme veškeré aktivity, které pomohou plýtvání předcházet,“ říká mluvčí řetězce Penny Market Tomáš Kubík.