Oxfordský profesor Charles Spence pomohl vyvinout náplast naplněnou vůní slaniny na podobném principu, jako je ta nikotinová, která pomáhá kuřákům s ukončením jejich zlozvyku. Nová náplast má lidem pomoci jíst méně masa, informoval server The Telegraph.
Profesor experimentální psychologie, který je světově uznávanou kapacitou na smyslové vnímání a na triky, které s naší myslí mohou hrát, tedy čich a chuť, spojil při vývoji náplasti síly s rostlinným výrobcem Strong Roots.
Může pouhá představa jídla navodit pocit nasycení?
Poškrábání náplasti má mít za následek uvolnění slaninové vůně, která má potlačit touhu uživatele po mase. Profesor tvrdí, že nositelům náplast umožní zprostředkovat představu, že jedí kousky slaniny, a navodí jim pocit spokojenosti. „Studie ukázaly, že vůně může snížit chuť k jídlu,“ uvedl Spence, který se zabývá takzvanou gastrofyzikou. Jedná se o vědu o jídle zkoumající, jak naši chuť ovlivňuje to, co vidíme, slyšíme nebo vnímáme.
„Náš čich je silně spojen s naší chutí, proto prožívání podnětů souvisejících s jídlem, jako je vůně slaniny, nás může vést k představě, že jídlo skutečně jíme. Představte si, že jíte mnoho slaniny a možná zjistíte, že jste nasycení.“
Z cigaret, alkoholu a masa je nejtěžší se vzdát právě masa
Náplasti jsou testovány na řadě dobrovolníků v Readingu, Leedsu, Liverpoolu nebo Londýně, kteří se snaží zbavit svého návyku jíst maso. „Britové, kteří chtějí přijmout vegetariánskou stravu, jsou připraveni na vědecky ověřenou pomoc, aby se zbavili lásky k masu,“ uvedl mluvčí společnosti Strong Roots. „Ta přichází po studii dvou tisíc dospělých, která zjistila, že z cigaret, alkoholu a masa je nejtěžší se vzdát masa.“
„Víme, že více lidí než dříve se snaží adaptovat na životní styl založený na rostlinách. Nicméně výzkum ukázal, že mnoho z nich bojuje s řešením, a tak jsme chtěli nabídnout pomocnou ruku a vyvinuli první masovou náplast na světě. Doufáme, že nějakým způsobem podpoří všechny ty ‚masoholiky‘ tam venku,“ dodal zakladatel firmy Samuel Dennigan.
Nová náplast přichází v době, kdy se ve veřejném prostoru čím dál častěji mluví o uhlíkové stopě, kterou za sebou produkce masa zanechává. Nejčastěji se v tomto ohledu hovoří o mase hovězím. Sílí také tendence vyzdvihující vegetariánskou stravu a odrazující od konzumace masa.