Usazený zmrzlý sníh nebo led na kamionech může odfouknout vítr přímo na vedlejší auto. Jeho řidiči jde pak o zdraví. Kamioňáci ale nemají moc možností. Rampy na smetení sněhu v Česku, i přes politické sliby, stále nejsou. Stát je teprve plánuje stavět, dokončeny mají být do tří let.
Když ve středu mladý 19letý řidič ve svém autě projížděl zatáčkou, minul se s nákladním autem. Z korby kamionu přitom spadl kus zmrzlého sněhu, který proletěl předním sklem do mladíkova vozu, zavadil o hlavu řidiče a následně vyletěl zadním oknem ven.
Mladý řidič si odnesl lehká zranění a škodu na autě za 15 tisíc korun. Příběh mohl mít ale také klidně mnohem vážnější konec. Případ tak znovu poukázal na problematiku ukládání sněhu a ledu na korbách kamionů.
Proto, aby k podobným případům nedocházelo, přidali v roce 2016 poslanci do zákona povinnost pro všechny řidiče očistit své vozidlo od sněhu a ledu předtím, než vyjedou do provozu. A to pod hrozbou pokuty 2 tisíce korun na místě a 1,5 až 2 tisíce ve správním řízení.
Nehody ale nepřestaly. Například přesně před rokem rozbil čelní sklo kus ledu z kamionu dvěma osobním autům na Chrudimsku.
Takto dopadly dva osobní automobily na Chrudimsku poté, co na ně spadly kusy ledu, které se uvolnily z návěsu kamionu....
Posted by Policie České republiky on Friday, January 4, 2019
Důvodem přitom není škodolibost řidičů kamionů. Ti si totiž naopak dlouho stěžují, že v České republice nejsou na odpočívadlech u dálnic tzv. sněhové rampy, které by jim umožnily bezpečně kamion očistit.
Budování ramp má na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To doposud postavilo pouze jednu. ŘSD údajně prověřovalo možnost jejich umístění v dalších dvou lokalitách, ale kvůli špatné bezpečnosti a nedostatku místa tak neučinilo.
Ministerstvo dopravy argumentuje čísly z okolních zemí. V Polsku a Slovinsku je prý rampa jedna, v sousedním Slovensku žádná. V Rakousku jich však mají sedm. Rampa vypadá jako lešení, na které může řidič po schodech vylézt a přidělaným hrablem odmést sníh z korby.
Nespokojení kamioňáci
„Já nevím, jestli byste tam lezla na tu střechu. Já bych taky mohl spadnout a zlomit si nohu,“ řekl jeden z řidičů kamionu naší reportérce v roce 2018. „To je nepřípustné. Spadnete a už nepojedete,“ dodal další s tím, že se jedná o čtyřmetrovou výšku.
Ještě před dvěma lety u dálnic žádné rampy nebyly. Už v roce 2016 přitom tehdejší ministr dopravy Dan Ťok sliboval, že je silničáři postaví. Od té doby ale ŘSD postavilo jen jednu, na Rozvadově.
„Situace je bohužel stále stejná, aniž bych chtěl zpochybňovat nutnost odstranění námrazy, řidiči jsou při něm v konfliktu s bezpečností práce, neboť se pohybují ve výšce nad 4 metry,“ okomentoval znovu stav po dvou letech online redakci TV Prima tiskový mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
ŘSD momentálně plánuje vybudovat sněhové rampy na šesti dalších odpočívadlech, dvě na dálnici D1, dvě na D8 a jedna na D5. Dokončeny by měly být v letech 2022 a 2023.
Už v roce 2015 psalo další uskupení - spolek Sdružení řidičů - otevřený dopis Ministerstvu dopravy, Ministerstvu práce a Státnímu úřadu inspekce práce. V něm se ptalo, jakým způsobem mají řidiči odstranit sníh, aniž by přitom porušili bezpečnost na pracovišti.
Odpověď je jednoduchá: Zaměstnavatel má mít v areálu pracoviště vlastní rampu na odmetení sněhu před odjezdem. Problém však nastává v případě, že sníh napadne po cestě. Neboť, jak již bylo zmíněno, u českých dálnic je pouze jedna sněhová rampa.
V případě, že by se snažili řidiči odstranit sníh na vlastní pěst vylezením na korbu, už porušují Bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP). Pohybovali by se totiž na vlastní výšce několika metrů a riskovali své zdraví.
Nejedná se navíc o jediný problém. Řidiči kamionu totiž nevyjíždí vždy z areálu pracoviště, tedy, z jediného místa, kde si (kromě rampy v Rozvadově) mohou ošetřit korbu od sněhu.
„Při pohledu na naše přeplněná parkoviště, kde navíc ještě chybí 1 500 až 2 000 míst, je jasné, že denně tisíce řidičů vyjíždí z jiných míst, něž jsou firemní dvory,“ říká tiskový mluvčí Česmad Bohemia. „Stát by opravdu měl velmi rychle zapracovat, aby, když uzákoní nějakou povinnost, umožnil také její plnění,“ dodává.
Štěpán Sochor