Celý měsíc nepít žádný alkohol. Stovky tisíc Čechů si v rámci akce „Suchej únor“ dají na čtyři týdny pauzu od konzumace alkoholu. Stále populárnější výzva představuje rok od roku větší problém pro prodejce alkoholu, ať už se jedná o hospody či hypermarkety. Celkově obchodníci podle ekonoma Lukáše Kovandy letos přijdou na tržbách za alkohol o 730 milionů korun. Tratit bude kvůli spotřební dani i stát.
„Podle organizátorů se do akce loni zapojila desetina dospělé populace v ČR – v přepočtu 700 tisíc lidí. Ze zprávy Alkofakta 2020 vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. Takovou úspěšnost potvrzují za osm dosavadních ročníků i sami organizátoři. To znamená, že zhruba 630 tisíc lidí si alkohol opravdu zcela odpustí,“ uvádí Kovanda.
Překvapivá studie čínských vědců: Jak víno a pivo ovlivňují šanci na nákazu covidem?
Lidé, kteří vypijí více než pět sklenic červeného vína týdně, mají výrazně menší šanci, že se nakazí koronavirem. Tvrdí to studie čínské nemocnice Shenzhen Kangning, která analyzovala data z rozsáhlé biomedicínské databáze UK Biobank. Výsledky studie ovšem nejsou lichotivé pro pivaře. U nich se riziko nákazy naopak zvyšuje.
Češi v obchodech utratí za alkoholické nápoje podle nejnovějších dat Eurostatu ročně zhruba 96,5 miliardy korun ročně. To dělá přibližně 11 tisíc korun na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o 914 korun na osobu.
Podle Kovandy je však nutné kalkulovat s tím, že „Suchýho února“ se budou účastnit spíš lidé, jejichž běžná konzumace alkoholu je i bez této výzvy podprůměrná. „Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 760 korun, nikoli 914 korun,“ vysvětluje Kovanda.
V případě, že by účastníci akce dodržovali „Suchej únor“ jako loni, připravili by prodejce alkoholu přibližně o 479 milionů korun. K tomu Kovanda přičítá inflaci a meziroční zvýšení popularity akce. Rovněž kalkuluje s tím, že i lidé, kteří se o „Suchej únor“ letos pokusí, ale nakonec jej nesplní, budou během tohoto měsíce pít o něco méně než obvykle.
„Podle již zmíněné zprávy Alkofakta 2020 také část účastníků akce nepožívá alkohol ani během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků, což odpovídá 84 tisícům osob,“ dodává ekonom.
S přihlédnutím ke všem těmto proměnným Kovandovi vychází až neuvěřitelné číslo – 730 milionů korun. Zhruba o tolik přijdou prodejci alkoholu kvůli „Suchýmu únoru“. „Se ztrátou musí počítat také stát. Třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín,“ připomíná Kovanda.
Radost ze „Suchýho února“ mohou mít zase prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak porostou.