Celý měsíc nepít žádný alkohol. Stovky tisíc Čechů si v rámci akce „Suchej únor“ dají na čtyři týdny pauzu od konzumace alkoholu. Stále populárnější výzva představuje rok od roku větší problém pro prodejce alkoholu, ať už se jedná o hospody či hypermarkety. Celkově obchodníci podle ekonoma Lukáše Kovandy letos přijdou na tržbách za alkohol o 730 milionů korun. Tratit bude kvůli spotřební dani i stát.
„Podle organizátorů se do akce loni zapojila desetina dospělé populace v ČR – v přepočtu 700 tisíc lidí. Ze zprávy Alkofakta 2020 vyplývá, že přibližně 90 procentům účastníků akce se podaří její cíl naplnit. Takovou úspěšnost potvrzují za osm dosavadních ročníků i sami organizátoři. To znamená, že zhruba 630 tisíc lidí si alkohol opravdu zcela odpustí,“ uvádí Kovanda.
Češi v obchodech utratí za alkoholické nápoje podle nejnovějších dat Eurostatu ročně zhruba 96,5 miliardy korun ročně. To dělá přibližně 11 tisíc korun na dospělou osobu. Měsíčně jde tedy o 914 korun na osobu.
Podle Kovandy je však nutné kalkulovat s tím, že „Suchýho února“ se budou účastnit spíš lidé, jejichž běžná konzumace alkoholu je i bez této výzvy podprůměrná. „Jejich měsíční výdaje za alkohol činí průměrně zhruba 760 korun, nikoli 914 korun,“ vysvětluje Kovanda.
V případě, že by účastníci akce dodržovali „Suchej únor“ jako loni, připravili by prodejce alkoholu přibližně o 479 milionů korun. K tomu Kovanda přičítá inflaci a meziroční zvýšení popularity akce. Rovněž kalkuluje s tím, že i lidé, kteří se o „Suchej únor“ letos pokusí, ale nakonec jej nesplní, budou během tohoto měsíce pít o něco méně než obvykle.
„Podle již zmíněné zprávy Alkofakta 2020 také část účastníků akce nepožívá alkohol ani během března, dubna či května. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků, což odpovídá 84 tisícům osob,“ dodává ekonom.
S přihlédnutím ke všem těmto proměnným Kovandovi vychází až neuvěřitelné číslo – 730 milionů korun. Zhruba o tolik přijdou prodejci alkoholu kvůli „Suchýmu únoru“. „Se ztrátou musí počítat také stát. Třeba proto, že vybere méně na spotřební dani z lihovin, piva či některých vín,“ připomíná Kovanda.
Radost ze „Suchýho února“ mohou mít zase prodejci stále populárnějších domácích limonád a dalších nealkoholických nápojů. Těm tržby naopak porostou.