Alonso špatně zaparkoval a rozpoutal chaos. Slavil třetí místo, pak zase ne, nakonec ano

V životopise pilota formule 1 má Fernando Alonso zapsáno přes 350 startů. Nikdo jiný se nemůže pochlubit vyšším počtem Grand Prix. Přesto velezkušený Španěl před startem nedělní Velké ceny Saúdské Arábie nezaparkoval správně. A tím spustil interesantní chaos. Veterán bouřlivě slavil třetí místo, aby mu pak bylo sebráno. Po půlnoci místního času se dozvěděl, že znovu patří na „bednu“.

Oproti minulému roku se v úplném čele nic nemění. Tým Red Bull dál kraluje, v Bahrajnu viděl vlající šachovnicovou vlajku jako první Max Verstappen a po něm jeho parťák Sergio Pérez, v Saúdské Arábii si role prohodili.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zaplaťte tři miliony a mějte pocit jako Verstappen. Red Bull láká na drahý simulátor

Ale za „býky“ je situace velmi zajímavá. Zbylé místo na pódiu v obou případech nepatřilo ani Mercedesu, ani Ferrari. Silnější je v úvodu sezony – k velkému překvapení – stáj Aston Martin, především pak Fernando Alonso. K jeho konečnému třetímu místu v přímořském městě Džidda, jubilejnímu 100. kariérnímu pódiu, každopádně vedla velmi dlouhá cesta.

Co se stalo? V sobotní kvalifikaci si Alonso vyjel druhé místo. Když v neděli celé pole absolvovalo zahřívací kolo a rovnalo se na startovním roštu, 41letý Španěl zaparkoval mimo „přihrádku“. Nestál příliš vpředu, ale pouze až moc vlevo. Nezískal pro samotný start žádnou výhodu, ale zkrátka se ocitl mimo vymezené území.

Zhasla červená světla a už v první zatáčce se dostal před Péreze. Chvíli vedl, pak se Mexičan vrátil na první pozici. Alonso brzy dostal echo, jak to bylo s jeho začátkem závodu a že si za nesprávné postavení bude muset odpykat pětisekundovou penalizaci v boxech.

Učinil tak ve 20. kole. Zastavil se svým tmavě zeleným vozem mezi mechaniky oděnými do stejné barvy, ti čekali stanovených pět vteřin a pak začali vyměňovat pneumatiky. Chvíli poté Alonsa předjel Verstappen a takto se dojelo do cíle.

Z tria na pódiu se podobně jako v Bahrajnu zdál být nejšťastnější až ten třetí. Rozdával úsměvy na všechny strany, především dolů směrem ke svému týmu, užil si sprchování šampaňským, dostal trofej… Za několik minut se ale dozvěděl, že ex post obdržel desetisekundovou penalizaci za nesprávně vykonaný trest v boxech. Což znamenalo, že byl odsunutý na čtvrtou pozici a na třetí místo, oloupený o oslavy, zamířil George Russell z Mercedesu.

S touto informací se Alonso vydal před mikrofony novinářů. „Je smutné přijít o pódium. Ale ještě více smutné je to pro FIA (Mezinárodní automobilovou federaci, která uděluje tresty, pozn. red.), není to dobrý signál pro náš sport. Více než 30 kol po mém pit stopu, po oslavách, po všech fotkách aplikovat trest… Nevypadá to dobře. Já si to užil, jen mám očividně o tři body méně, než jsem si původně myslel, že mám,“ neopouštěl rodáka z Ovieda úsměv.

Odvoláváme, co jsme odvolali

V pravidlech se píše, že jakmile jezdec zajede k mechanikům, ti „nesmí pracovat“ na voze, dokud jezdec neabsolvuje celou penalizaci.

Ředitelství závodu využívá relativně nově služby Dálkového operačního střediska (ROC), které dění sleduje v Ženevě. Stewardi byli původně informováni, že jak ředitelství závodu, tak ROC potvrzují, že si Alonso penalizaci odpykal řádně.

Miliardář Hamilton by rád zatočil s chudobou: Dejme boháčům hranici, kolik mohou mít peněz

My, úspěšní lidé, máme až moc peněz a není to fér. Takto se dají parafrázovat slova Lewise Hamiltona, jedné z největších sportovních person v historii. Sedminásobný mistr světa formule 1 disponuje odhadovaným čistým jměním v hodnotě 300 milionů liber (8,1 miliardy korun) a v nedávném rozhovoru zaměřeném i na sociální témata fakticky naznačil, že by bylo správné, aby na podobnou částku nikdy nedosáhl.

V posledním kole však stewardi obdrželi zprávu z ředitelství závodu, které dostalo zprávu z ROC, že mechanici při absolvování penalizace selhali. Stewardi proto byli požádáni, aby věc prošetřili. Poté, co Alonso zastavil, se mechanici připravovali na následující výměnu pneumatik. Jeden ze „servismanů“ se zadním zvedákem dotkl zadní části Alonsova monopostu, ale nenadzvedl ho. Kvůli tomu byla ona „práce na voze“ diskutabilní.

A Aston Martin se nechtěl s verdiktem smířit, proto požádal o přezkum a k tomu dodal přesvědčovací materiál. Doručil videozáznamy sedmi různých případů z minulosti, kdy se zvedák dotkl vozu při odpykávání trestu, ale jezdec za to trest nedostal. Stáj se nakonec skutečně dočkala toho, co požadovala – Alonso byl po dlouhém handrkování definitivně třetí.

Saúdskoarabský případ odhalil určité šedé místo v pravidlech, které se jistě bude řešit. Dvojnásobný světový šampion si pak dá pozor, aby příště kolem jeho umístění nevznikl guláš vinou špatného zaparkování.

„Byla to chyba. Budu tomu muset příště věnovat více pozornosti. V těchto dnešních autech není úplně zjevné, kde přesně stojíte – sedíte velmi nízko, máte tam ochranný rám halo a viditelnost není úplně dobrá,“ popisoval Alonso.

Tagy:
Formule 1 Aston Martin motorismus sport Max Verstappen Sergio Pérez FIA Mezinárodní automobilová federace pit stop Fernando Alonso