„Nepochopení“ a „zmatení“ – tak popsala dívka z minnesotské základní školy své pocity při vyplňování „dotazníku rovnosti“. Spolu se svými spolužáky musela odpovědět na otázky související s genderovou identitou. Dívka si zároveň postěžovala, že jim učitelka zakázala otázky přeskakovat. Studenti je museli vyplnit i přesto, že jim neporozuměli. Vyučující měla navíc žákům zakázat mluvit o dotazníku s rodiči.
„Během distanční výuky jsem byla jsem požádána, ať vyplním dotazník rovnosti. Moje učitelka mi řekla, že nemohu přeskočit žádnou otázku, ani když jí nebudu rozumět. Jedna z otázek zněla, s jakou genderovou identitou se ztotožňuji. Spolu se svými spolužáky jsem byla z otázky zmatená,“ popsala svoji zkušenost v pondělí před školskou radou Hayley Yasgarová.
Dívka ze základní školy Sartell-St. Stephen v Minnesotě se také svěřila, že jeden z jejích spolužáků nepochopil otázku ani potom, co se mu ji jeho učitelka snažila vysvětlil. Hoch se proto na svou vyučující obrátil s dotazem, zda mu otázku může vysvětlit jeho matka.
„Učitelka mu řekla, že se nesmí zeptat své maminky a že zároveň nesmíme zopakovat žádnou z otázek svým rodičům,“ uvedla Yasgarová. „Chtěla bych, aby rada školy věděla, jak nepříjemně a nepohodlně jsem se cítila,“ dodala statečně před učiteli žákyně teprve čtvrté třídy.
Učitelka dětem zakázala o otázkách mluvit s dospělými
Yasgarová ale instrukce učitelky ignorovala a o svou zkušenost s „dotazníkem rovnosti“ se podělila se svojí matkou. Tu chování školy překvapilo. „Byli jsme informováni, že se uskuteční jakési vyplňování dotazníku rovnosti (…) ale nikdo nám neřekl, kdy se uskuteční a ani jaké v něm zazní otázky,“ svěřila se Fox News Kelsey Yasgarová. Nejvíce ji pobouřilo, že její dceři bylo zakázáno mluvit o otázkách s rodiči.
„Byla jsem opravdu naštvaná, když jsem se dozvěděla, že jí bylo řečeno, aby neopakovala žádné otázky svým rodičům nebo jakémukoliv dospělému člověku,“ sdělila Yasgarová. Spolu s ostatními rodiči se proto obrátila na vedení školy. Rada školy rodičům oznámila, že pravidla spojená s vyplněním dotazníku přišly přímo od jejich tvůrců, tedy minnesotské Aliance pro rovnost.
„Byli jsme informováni o tom, že minnesotská Aliance pro rovnost školu instruovala, aby se děti nepodělily o otázky v dotazníku se svými rodiči. Myslím, že něco takové vzbudí obavy u jakéhokoliv rodiče,“ svěřila se Yasgarová.
Aliance pro rovnost odmítá zveřejnit otázky
„Dotazník rovnosti“ je součástí auditu, který si za 80 tisíc dolarů (asi 1,7 milionu korun) objednala škola právě od Aliance pro rovnost. Audit měl odhalit, jak si škola stojí v otázkách rasismu a diskriminace. Součástí dohody bylo i vypracování nestranného vzdělávacího plánu pro všechny studenty.
Škola si za auditem stojí a hájí se tím, že některé věci byly špatně interpretovány. „Myslím, že některé věci byly špatně vyloženy,“ uvedl v úterý pro list St. Cloud Times superintendant školy Jeffrey Ridlehoover. Podle něj byly pouze děti učiteli požádány, aby odpovídaly na otázky podle svých zkušeností, a nikoliv podle rad rodičů nebo svých přátel.
„Dotazník byl proveden on-line přes aplikaci Zoom. Ve skutečnosti u toho byli rodiče. Pokud bychom tam měli učitele, kteří by říkali, aby si děti nechaly informace pro sebe, okamžitě by se nám rozezněly telefony,“ odmítl kritiku.
Větší důraz na rasovou diverzitu
V reakci na výstup žákyně nyní mnoho rodičů po škole požaduje, aby otázky v dotazníku co nejdříve zveřejnila. To ale Ridlehoover podle svých slov nemůže udělat, jelikož škole otázky údajně nebyly poskytnuty. „Aliance pro rovnost mi řekla, že jde o chráněné informace,“ uvedl pro deník.
Později se na organizaci měl obrátit ještě jednou a k jeho překvapení mu Aliance pro rovnost zveřejnění otázek ve čtvrtek 22. července přislíbila. „V pátek mi ale oznámili, že na radu svého právního zástupce nám je nedají,“ vysvětil zklamaně.
Minnesotská Aliance pro rovnost dokončila audit v červnu tohoto roku a ve dvaasedmdesátistránkové závěrečné zprávě škole například doporučila, „aby se více zaměřila na školní aktivity, které podpoří diskuse o diverzitě“, nebo, aby „pokračovala ve vytváření kultury, kde je rozmanitost vítána, všemi oceňována a podporována“.
Zpráva také tlumočila kritiku některých studentů, podle níž ve škole pracuje málo příslušníku rasových menšin. „Najměte více lidí, kteří nejsou bílí, a učte více o skutečné historii, a nikoliv o bělošské historii,“ zdůrazňuje zpráva kritiku jednoho ze studentů.