Koalici Spolu se útok na ANO vymstí, tuší politologové. Mluví o primitivnosti a zoufalství

Spolu skončilo v průzkumu na druhém místě.

ANO zahájilo kampaň před volbami do Evropského parlamentu

Hloupé, primitivní, ale zároveň nepřekvapivé. Tak politologové Lukáš Valeš a Jan Kubáček pro CNN Prima NEWS reagují na antikampaň, kterou si nechala zadat koalice Spolu a nejvíce ji propaguje ODS. Jedná se o koláž, na níž předseda hnutí ANO Andrej Babiš a jednička kandidátky do europarlamentu Klára Dostálová (ANO) mají na tvářích ruskou trikolóru a slogan: „Rusko, pro tebe všecko.“ Upravený snímek koaliční politici sdílejí s tím, že jim došel WhatsAppem. Podle politologů si tímto krokem vládní strany voliče nenakloní, spíše naopak.

„Je to velmi hloupé a primitivní. Myslím si, že to není hodno koalice Spolu,“ okomentoval politolog Valeš v rozhovoru pro CNN Prima NEWS satirickou reakci koalice na spuštění evropské kampaně ANO, k níž došlo 1. května.

ČTĚTE TAKÉ: Volební klip EU? Nesmyslné strašení Rusy a házení hrachu na stěnu, nechápe Klempíř

Politologa Kubáčka tento krok, tedy vytvoření upraveného snímku, moc nepřekvapil. „Koalice Spolu tohle dělá pravidelně. Ve své době Babiš s Janem Hamáčkem dokázali z Česka vypudit největší počet ruských zaměstnanců ambasády, potažmo špionů – přesto Spolu dokázalo Babiše s Tomiem Okamurou připodobnit k Vladimiru Putinovi, bez uzardění. Tento styl tady drží dlouhodobě,“ glosoval odkaz na Rusko.

Skutečně došlo WhatsAppem?

Zmínil však jeden rozdíl. „Tehdy se pod to autorsky podepsali. Volič se mohl rozhodnout a věděl, kdo je autorem. Mohl si informaci vyhodnotit,“ uvedl. V případě nejnovější antikampaně Spolu upozornil novinář Jakub Zelenka na fakt, že díky takzvaným metadatům je možné vytrasovat, kdo si zakázku zadával.

Po rozkliknutí domény s názvem „Česko, pro tebe všecko“ – kdy se jedná o slogan hnutí ANO do Europarlamentu – se objevil vzkaz: „Došlo WhatsAppem. Do Evropy volte raději Spolu, tam vám žádné Rusko nehrozí.“ O něco níže bylo menším písmem uvedeno, že zadavatelem snímku bylo Spolu.

„Že se to tváří anonymně, opravdu jako vytvořené z terénu, si myslím, ve výsledku koalici Spolu uškodí. Část voličů to bude vnímat jako neadekvátní, část popudí, že se k tomu autorsky nepřihlásili a pro část tam bude argument, že to bude mobilizovat voliče hnutí ANO,“ vysvětloval Kubáček v momentě, kdy ODS na sociálních sítích sdílela pouze snímek bez odkazu na zmiňovanou doménu a zadavatele.

Dopady antikampaně jsou podle něj pro oslovení voličů minimálně sporné. „Žádná z negativních kampaní nikdy neslavila úspěch. Vždy je pro stranu lepší nabídnout to nejlepší ze sebe sama. Vždy to svědčí o zoufalosti marketérů. Částečně se to může obrátit i proti Spolu, protože tudy opravdu cesta nevede. Tohle není férová soutěž mezi politickými stranami, ale urážka, která navíc nemá věcné opodstatnění,“ souhlasil se svým kolegou Valeš.

Fiala se zachoval pokrytecky, řekl Knotek. Plníte stranický úkol, oponovala Vrecionová

Byla to právě vláda premiéra Petra Fialy (ODS) a evropské předsednictví České republiky, kdy se schválily největší klimatické nesmysly. Ve vysílání CNN Prima NEWS to řekl europoslanec Ondřej Knotek (ANO). Podle něj se premiér zachoval pokrytecky. S tím nesouhlasila europoslankyně Veronika Vrecionová (ODS). „Je naprosto nefér, co pan kolega říká. Zazlívat vládě zrovna tohle není na místě,“ uvedla.

Spokojenost v ODS

Redakce CNN Prima NEWS požádala ODS o vyjádření. „Andrej Babiš dlouho pomáhal putinovskému režimu: jako Česká republika jsme byli zcela závislí na ruském plynu, Rusové měli šanci dostavovat Dukovany. Jeho výroky o ruské agresi na Ukrajině jdou na ruku Putinovi, jsou naivní a dokládají, že nerozumí mezinárodní politice. Všichni si pamatujeme cestu Radka Vondráčka do Ruska, kde se podbízel lidem ze sankčních seznamů,“ uvedl mluvčí strany Jakub Skyva.

„Rozhodli jsme se proto poukázat na fakt, že Andreji Babišovi o Česko opravdu nikdy nešlo. Považovali jsme za nutné reagovat na prázdné volební heslo hnutí ANO, naše kampaň ale zůstává dále pozitivní. Na naše sdělení dostáváme zejména pozitivní reakce – i když je zřejmé, že se nemůže líbit všem,“ doplnil ve vyjádření pro redakci.

Spolu se snaží ukázat, že hnutí ANO je podobné SPD

Kubáček ale vidí i jiné než zmíněné důvody. „Chtějí vytáhnout téma, vyprovokovat debatu, chtějí toto vnímání posunout a vyostřit kampaň. Jinými slovy chtějí do volební soutěže a komunikace dostat informaci, že ANO je něco jako SPD, čili jako pátá kolona Ruska,“ podotkl s tím, že podle průzkumů jsou voliči dlouhodobě na toto téma schopni slyšet.

Připomněl také, že Babiš to samé provedl v prezidentské volbě. „Mluvil o válce a postavil to na kandidátce mír versus válka. Spolu teď dělá to stejné. My ale nejsme ve válce, nejsme v občanském ohrožení a nemáme ve Sněmovně pátou kolonu Vladimira Putina. Vládním stranám ANO vyhovuje v hlasování o spojenecké smlouvě mezi USA a Českem, popřípadě o vojenských investicích. Najednou se ale dozvíme, že jsou ve výsledku spojenci Putina,“ pokračoval.

Recesi by voliči snesli

Kdyby se podle odborníků koalice k celé situaci postavila s nadsázkou a od první chvíle už na sociálních sítích explicitně přiznávala, že za koláží stojí ona, mohla se vyhnout tolika negativním komentářům. Uživatelé si nejvíce stěžují na to, že se Spolu snížilo na úroveň opozice.

„Klesli na špatnou úroveň, která svědčí o zoufalství koalice. Ta má obrovský problém v tom, že nemá pozitivní program. Strany se navzájem odporují: dvě chtějí euro, třetí je ostře proti, některé chtějí pokračovat v Green Dealu, ODS je ostře proti. Jde o projev zoufalství z toho, že nemohou nabídnout pozitivní program, na němž by se strany dohodly,“ vzkázal Valeš.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Hádka o EU. Sorry, už nejde jen o ekonomiku, rozčílil se Pospíšil. Zbytečný moloch, opáčil Mach

Ve chvíli, kdy by si vládní strany z celé situace udělaly legraci, šlo by podle Valeše sice o hloupý humor, ale dal by se uhájit. „Ne se takto nachytat na švestkách. Navíc zákon hovoří jasně: zadavatelé reklamy, je-li politická, musí uvést zdroje financování, tedy kdo si kampaň objednal a kdo ji zaplatil. To je další věc, může dojít i k problému se zákonem. Opravdu jde o něco, co bychom v českém veřejném prostoru neradi viděli,“ dodal Valeš.

Podle Kubáčka by voliči přiznanou recesi či nadsázku ze strany Spolu kuriózně snesli. „Jestli je něco charakteristické pro české prostředí – volební a politické – tak to, že volič je mnohem tolerantnější vůči vtipu, nadsázce. Hodilo by se to i ve vztahu k prvnímu máji, protože si všichni pamatují prvomájové průvody. Mnozí by si řekli, že je to recese. Někdo by řekl, že na každém šprochu pravdy trochu, ale bylo by tam autorství: a udělalo by to méně škody, než když to vypustili a nyní se z toho snaží ‚alibisticky vylhat‘,“ dodal politolog.

Tagy: