Aplikaci Bez Andreje si stáhlo od jejího zveřejnění v roce 2016 přes 300 tisíc uživatelů. Aktuálně ji pak podle jejího autora Martina Vytrhlíka používá asi třetina. Na jeho popud pak vznikly další podobné platformy, inspirovali se i Bělorusové.
„Byla by to v podstatě výhra, kdyby aplikaci nemusel nikdo používat,“ míní tvůrce a programátor aplikace Bez Andreje Martin Vytrhlík. Aplikace s příznačným názvem při naskenování čárového kódu do mobilního telefonu rozezná, zda jde či nejde o výrobky holdingu Agrofert, který vybudoval Andrej Babiš a nyní ho má ve svěřenském fondu.
Aplikaci si stáhlo přes 300 tisíc lidí, v roce 2018 se například dostala v Česku na první příčku v App Store, tedy v „obchodě“ pro mobilní telefony iPhone. „Používám Bez Andreje asi dva roky. Nejvíce asi u masa, kde dodavatele tolik neznám,“ popisuje právník Jan Novák. Jeho motivace je jasná. „Premiér Andrej Babiš likviduje ostatní, kteří dělají věci dobře a kvalitně,“ popisuje Novák.
Aplikace však není tak docela stoprocentní, což přiznává i Vytrhlík. „Aplikace se neumí vyrovnat s některými specifiky čárových kódů, a to například při váhovém nebo množstevním čárovém kódu,“ přiznává tvůrce s tím, že například proslulé vodňanské kuře nemusí aplikace rozpoznat, protože je v něm zakódovaná hmotnost. V těchto případech tak aplikace může pouze kupujícího upozornit, že produkt nedokáže stoprocentně rozeznat.
Problémem jsou také značky řetězců, které si často produkty vedou pod svými značkami a kódy. „Například výrobky Billa Clever patří řetězci, nikoliv výrobci,“ tvrdí Vytrhlík, který dodává, že produkty tak nemůže rozpoznat.
Díky aplikaci se ale mnozí naučili, které produkty pod holding Agrofertu patří. „Aplikaci jsem používala, ale potraviny, které kupuji, si už pamatuji, takže teď už se bez aplikace skoro obejdu,“ říká správkyně nemovitostí Simona Chadrabová. Bez Andreje se podle tvůrce také průběžně aktualizuje o nové produkty či čárové kódy.
Vyhnout se Agrofertu můžete i on-line
Aplikace Bez Andreje inspirovala i další platformy. Například v různých internetových obchodech dokáže prohlížeč Google Chrome s rozšířením nazvaným #sorryjako: Nakupujte bez Babiše odfiltrovat ty výrobky, které jsou z holdingu Agforferu.
„Pan Bureš v Česku ovládá zemědělské, technologické, obchodní, ale i mediální společnosti. Ve volném čase také dělá předsedu vlády. Není ti to jedno? Chceš se mu vyhnout? Děláš nákupy on-line? Hoď to do chromu a máš to vyřešený,“ stojí v popisku internetového obchodu Google Chrome.
Podobný nápad se dostal i za hranice. Bělorus žijící v České republice Siarhei Kastrama navrhl aplikaci Krama, která je inspirovaná právě českou verzí Bez Andreje. Upozorňuje však na výrobky firem, které podporují režim prezidenta Alexandra Lukašenka nebo společností, které potrestaly své zaměstnance za účast na demonstracích proti režimu či za protestní stávku. „Jeden z autorů mi psal, nemám na tom však žádnou zásluhu. Je ale hezké, že tak upozorní na nějaký problém a nebojí se to udělat,“ uzavírá Martin Vytrhlík.