To nejlepší z přednášky emeritního profesora Václava Smila
Plány Evropské unie v oblasti zelené politiky jsou utopie, uvedl Václav Smil, kanadský profesor původem z Česka, na pondělní přednášce v pražském CEVRO Institutu. Připomněl, že zpracování mědi, nutné pro elektromobily, je závislé na komunistické mocnosti Číně.
Smil je přesvědčen, že plány Evropské unie v zelené politice jsou utopie. „Nikdy nic nepředpovídejte na víc než dva roky dopředu, jinak to jsou nesmysly. Například tvrzení, že budeme mít 42 procent elektroaut do roku 2035. Komplexní situace se musí řešit organicky,“ vysvětlil svůj skeptický postoj k plánům Evropské unie.
ČTĚTE TAKÉ: Profesor Smil: Evropa mě nezajímá, protože vymírá. Nechápu strach z migrantů
V souvislosti s elektromobilitou upozornil na svízel s terminologií. „Neexistují žádná elektrická auta. Je to auto s elektrickým motorem. Ale tu elektřinu musí někdo vyrobit. Když to auto vyrobí v Manitobě, bude zelené. Když ho koupím v severní Číně, je to uhelné auto, ve Francii je to jaderné auto,“ vysvětlil Smil.
Spalovací auto je mnohem levnější, než elektro. Malý Fiat měl 500 kg. Moje první Honda měla 900 kg. Moje poslední Honda měla 1300 kg. Elektromobily mají běžně dva a půl tuny. Ten materiál se musí vyrobit. Kde? Většinou v Číně. A rozhodně ne zeleně. pic.twitter.com/I74mcweE4D
— Matyas Zrno (@MatyasZrno) May 22, 2023
Tvrdí, že elektromobilita znamená závislost na Číně. „V normálním autě je 20 kg mědi. V elektromobilu 90 kg. Kdo vyrábí měď? Chile ji těží, naloží do velkých lodí, v Číně ji vytaví a prodají. 65 procent mědi je z Číny. Čína vyrábí 1,2 bilionu tun a Evropa pár milionů tun. Být zelený znamená být poddaným Komunistické straně Číny,“ uvedl akademik.
Evropská dekarbonizace je jako stalinistické plánování, řekl Smil. Jádro je podle něj mrtvé
Plány Evropské unie na dekarbonizaci připomínají stalinistické plánování, na přednášce v pražském CEVRO Institutu to řekl kanadský profesor původem z Čech Václav Smil. Zároveň uvedl, že jaderná energie je podle něj mrtvá.
Spalovací motory jsou podle něj také mnohem efektivnější. „Spalovací auto je mnohem levnější než elektro. Malý fiat měl 500 kg. Moje první honda měla 900 kg. Moje poslední honda měla 1 300 kg. Elektromobily mají běžně dva a půl tuny. Ten materiál se musí vyrobit. Kde? Většinou v Číně. A rozhodně ne zeleně,“ popsal profesor, jehož americký časopis Foreign Policy v roce 2010 zařadil mezi stovku nejvlivnějších lidí na světe.
Dekarbonizace jako stalinistické plánování
Skeptický je také k unijním klimatickým cílům, jimž přidal velmi nelichotivé přirovnání. „Je to stalinistické plánování. Můžeme intervenovat, ale nemůžeme plánovat na půl procenta dvacet let dopředu,“ uvedl Smil během pražské přednášky.
Globální problém navíc nelze podle něj vyřešit pouze lokálně. „Evropa se stala totálně zelená. Pokud Čína, Indie, Saúdská Arábie a Rusko budou nadále pumpovat CO2, nic se nezmění. Pokud globální emise budou stále stoupat, k žádné dekarbonizaci stejně nedojde,“ vysvětlil Smil.