Balený banán nebo plátek chleba ve fólii. Nejbizarnější obal výrobců má svého vítěze

I v časech inflace si umí výrobci najít kličku, jak oklamat zákazníka, aniž by museli rapidně zdražovat. Stačí své zboží zabalit do obalu té správné velikosti. Čím větší obal, tím totiž víc místa pro obchodní sdělení a pro zákazníka hlavně pocit, že si toho nakupuje hodně. Podobně klamavých obalů je ale v obchodech víc. A lidé dokonce vybírali ten nejabsurdnější z nich.

Jsou krásné, velké, barevné… A nesmyslné. I takové obaly podle některých patřily podle zákazníků k těm nejabsurdnějším pro rok 2022. Vítězem se přitom stal obal úplně zbytečný — balený banán.

„Obalové orgie“ probíhaly ale i jinde. „Je to třeba plátkovaný chleba a každý ten plátek je zabalený do svého vlastního obalu. To vše je ještě přetaženo v další plastové fólii,“ popisuje absurditu zakladatelka organizace Zerowasters Veronika Nováčková.

Samostatnou kapitolou v celé soutěži je pak kategorie nadměrný obal. Tedy skutečně velký obal, ve kterém je další velký obal, ve kterém po odebrání slavnostních konfet, které vám zdarma přibalili, je konečné objednané zboží. A nejde přitom jen u výsadu elektroniky.

Často se to stává u různých cukrovinek, bonboniér nebo typicky u léků. Velmi často výrobci říkají, že to množství informací, které tam mají být otištěny, se nevejde na tu jednu lékovku, proto musí mít obal,“ vysvětluje Nováčková.

Na další fígl obchodníků pak upozorňuje marketingový expert Jakub Horák. „Obvykle když přichází recese, tak výrobci potřebují udržet cenu výrobku, ale zároveň něco ušetřit. Často se děje, že ten výrobek má stejně velký obal, ale dávají tam toho méně. Je to správně uvedeno na obalu, ale člověk si toho nevšimne,“ říká pro CNN Prima NEWS Horák.

Balení XXXL, po jehož rozbalení zjistíte, že jste si koupili výrobek odpovídající velikosti S, je typické pro bramborové lupínky a pozor byste si měli dát i při nákupu cereálií pro děti. „Tam ti výrobci hodně zvětšovali obaly. Byly tam takové ty soutěže pro děti, ale gramáž byla nižší,“ upozorňuje mluvčí Potravinářské komory ČR Helena Kavanová.

K nejabsurdnějším obalům patřily i naoko ekologické výrobky — papírová brčka v plastovém obalu či plastová v papírovém. Nebo eko výrobky do kterých se část plastů stejně přimíchá. Ani v tomto případě by zákazníci neměli věřit všemu, co vidí.

Tagy:
banán soutěž bizár chléb Jakub Horák obal fólie anticena Potravinářská komora České republiky Zerowasters