Baterie aneb srdce každého elektroauta. Co jste o ní možná nevěděli?
Srdcem elektromobilu je baterie. Ty dnešní už jsou nečekaně výkonné a třeba z Aše do Jablůnkova vás dokážou dostat s jedinou zastávkou na dobití. To se dá zvládnout i za necelou půl hodinku.
Závisí na ní všechno. Jestli řidič auta s elektropohonem nastartuje, jak daleko dojede, jak dlouho bude auto jezdit, případně kolik zaplatí za její výměnu. Baterie. Pojďme se s touhle alfou a omegou elektromobilů seznámit blíže.
Baterie, základ všeho
Kdo by chtěl baterii najít, musel by do podvozku auta, kde zabírají poměrně dost místa. Každý výrobce je skládá jinak, nicméně základ je všude stejný: Stovky až tisíce bateriových článků, z nich se složí moduly a ty pak vytvářejí bloky baterie. Tohle uspořádání má své výhody: snazší výroba, instalace i údržba či výměna. A také pomalejší šíření plamenů při požáru.
V modulech pak kromě článků jsou i chladící jednotky a monitory teploty i napětí. Tohle všechno dohromady pomáhá vytvořit prostředí, ve kterém vše šlape, jak má.
Baterii v elektromobilu najdete v podvozku Zdroj: hyundai.com
Cena baterie
Dělá necelou třetinu z pořizovací ceny elektromobilu. To není málo. Svědčí to o jejím významu a nepostradatelnosti. Podle mnohých profesionálů z automoto průmyslu se dá očekávat, že ceny baterií budou klesat s tím, jak bude postupovat pokrok. Spolu s tím by pak měly klesat i ceny samotných aut na elektro pohon.
Dojezd na jedno nabití
Tady hodně záleží na typu baterie. Když to zjednodušíme, průměrná baterie má při plném nabití dojezd 200-300 kilometrů. Ty výkonnější už ale s přehledem vydrží kolem 500 kilometrů.
Některé se pak dokážou velmi rychle zase „nasosat.“ A to třeba z 10 na 80 % během pouhých 18 minut.
Lithium-iontový akumulátor Hyundai Zdroj: hyundai.com
Životnost baterie
Tohle je pro všechny majitele elektrovozů zásadní věc. Když už si pořizujete vozítko s tak vysokou pořizovací cenou, chcete vědět, že vám chvíli vydrží. Baterie v průměru vydrží tisíc až patnáct set nabití a vybití. V provozu už jsou ale i takové, které tenhle cyklus dovedou zopakovat až sedm tisíckrát.
Pokud je třeba výměna, stačí často obměnit jen některé části. Fakt, že si výrobci za výdrží baterií stojí, dosvědčuje i prodloužená záruka, kterou mnozí z nich nabízejí. Ta někdy trvá osm let nebo ji výrobci poskytují na 160 000 ujetých kilometrů. To je ale naprosté minimum toho, co by měly vydržet.
Důležité je vědět, že by se baterie nikdy neměly vybít úplně. Část výrobců to jednoduše řeší nastavením hranice, pod kterou vás systém nepustí.
Recyklace baterie
Dnes už by nemělo hrozit, že se použité baterie, které už nestačí na provoz auta, budou povalovat na skládkách, kde budou tak akorát znečišťovat životní prostředí. O to se mimo jiné postarala i směrnice Evropské unie, která nařizuje výrobcům baterie odebírat a recyklovat. Při té lze znovu využít většinu použitého materiálu. Další významnou možností je jejich využití coby stacionárních bateriových úložišť energie.
Nepřehlédnutelný IONIQ 6
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Nepřehlédnutelný IONIQ 6 Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai