V Benátkách startuje prestižní filmový festival, jehož 77. ročník nakonec proběhne, i když za velmi specifických podmínek. Filmoví fanoušci se musejí smířit s řadou hygienických opatření i menším počtem zahraničních snímků. Má vůbec smysl v době koronavirové pandemie podobné podniky pořádat?
Před rokem se u nás o benátském festivalu mluvilo především v souvislosti s účastí Nabarveného ptáčete v hlavní soutěži. Přestože ambiciózní válečná artovka Václava Marhoula prestižního Zlatého lva nezískala, jednalo se o unikátní úspěch, na který český film čekal několik desetiletí. Nyní je slavné Biennale, které spolu s festivaly v Cannes a Berlíně tvoří trojici největších evropských filmových přehlídek, opět v centru pozornosti – ale ze zcela jiných důvodů.
Zatímco berlínský filmový svátek v únorovém termínu proběhl bez omezení, slavnější přehlídka v Cannes se už v květnu z důvodu koronaviru nekonala. Stejný osud postihl i Karlovy Vary, pro letošek transformované jen do přehlídky TADY VARY, i mnoho dalších festivalů. I kolem benátského festivalu panovalo hodně otazníků, vždyť právě tohle italské město bylo svého času jedním z pandemií nejvíce zasažených míst v Evropě. Přesto se organizátoři nakonec rozhodli festival i navzdory nevyhnutelným omezením realizovat.
Hvězdy v rouškách
Festival tradičně probíhá na ostrově Lido, kde nyní musejí návštěvníci po celou dobu pohybu v areálu nosit roušky. Součástí opatření jsou i automatická měření teploty u vstupu do sálů a dodržování rozestupů na ulicích i v sálech, proto se letos na festival dostane znatelně menší množství diváků. Vstupenky se kupují přes internet, on-line probíhá rovněž většina byrokracie a vybrané festivalové akce, u nichž je to uskutečnitelné – například tiskové konference, nebo dokonce setkání celebrit s fanoušky na červeném koberci.
V čele hlavní poroty bude hvězdná herečka Cate Blanchettová (Jasmíniny slzy, Nebe, Letec, Pán prstenů). Sekci Horizonty má na starosti zase kontroverzní francouzská režisérka Claire Denisová (Miluji tě k sežrání, High Life). Mezi dalšími porotci zaujmou jména herce Matta Dillona (Crash, Jack staví dům) či režisérů Asifa Kapadii (Senna, Amy, Diego Maradona), Christiana Petzolda (Fénix, Barbara) či Veroniky Franzové (Chata). Cenu za celoživotní dílo obdrží skotská herečka Tilda Swintonová.
Omezený filmový výběr
Na festivalu ovšem ubyde filmů. Klíčovými sekcemi jsou Hlavní soutěž a Horizonty, každá zahrnuje bezmála dvě desítky snímků; celkově se diváci dočkají necelých 70 titulů a dalších čtyř desítek krátkých snímků určených pro virtuální realitu.
Festival zahajuje italské drama Vazby (v originále Lacci) od režisérky Daniely Luchettiové. Jedná se o jasné symbolické gesto, organizátoři se po více než deseti letech, kdy událost zahajoval vždy výrazný zahraniční snímek, rozhodli zdůraznit kvality domácí tvorby. Obecně lze při pohledu na program pozorovat jasnou inklinaci k evropské kinematografii, stejně jako aktuální trend zdůrazňování filmařek – z 18 snímků hlavní soutěže osm režírovaly ženy. Jedním z nich je i drama Sněžit už nikdy nebude od známé polské režisérky Małgorzaty Szumowské (Tvář, Tělo), jejíž horor Další jehňátko jsme nedávno viděli i v našich kinech. Za zmínku stojí i očekávané drama Nomadland od Chloé Zhao, jež se díky obsazení hvězdné Frances McDormandové netají ani oscarovými ambicemi.
Vedle tohoto snímku se však fanoušci potenciálních amerických oscarovek nedočkají. Přitom právě pro ně byl v posledních letech benátský festival první štací, kde úspěch předznamenával růžovou budoucnost – za všechny jmenujme třeba La La Land či Jokera. 77. ročník této akce se více přiblíží svým původním festivalovým kořenům a divákům nabídne především tituly známých, leč na poměry mainstreamových diváků přece jen trochu alternativních tvůrců – jako příklad poslouží jména Luca Guadagnino, Lav Diaz, Quentin Dupieux, Ann Hui, Abel Ferrara či Andrej Končalovskij.
Festival probíhá od 2. do 12. září a bude zajímavé sledovat, nakolik se jeho vzorem dokážou inspirovat i další významné filmové události. V našich podmínkách jsme si něco podobného už vyzkoušeli prostřednictvím uherskohradišťské Letní filmové školy v první polovině srpna. Jedná se o významné precedenty pro následující měsíce, či zbytečný risk? Zatím se zdá, že se můžeme opatrně přiklánět k první možnosti.