360° - 9.9. v 20:15
Benzín a nafta po volbách zdraží, uvedl ekonom Lukáš Kovanda v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Ostatně ceny už pomalu rostou: Ve srovnání s minulým rokem je benzín dražší až o šest korun a nafta o více než čtyři koruny. To ovšem není nic proti tomu, co čeká Němce. Za litr pohonných hmot by už brzy měli zaplatit až o 18 korun navíc. A tím to neskončí. Evropská komise žádá, aby se auta se spalovacími motory od roku 2035 přestala vyrábět a nahradily je elektromobily.
„Riziko zdražení stoupá, po německých volbách, pokud by zvítězila strana zelených, se budou rychle zvyšovat ceny. Nebyli bychom ušetřeni ani my,“ uvedl v pořadu 360° ekonom Lukáš Kovanda.
Maláčová: Systém důchodů musí být spravedlivý. Zvyšme daně superbohatým
Iritují mě neustálé debaty a zpochybňování, že na důchody nebude, prohlásila v pořadu Jak volí vaše peněženka na CNN Prima NEWS ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Cestou, jak zaručit důstojné důchody i současným třicátníkům, je podle ní mimo jiné vybírání vyšších daní od „superbohatých“ lidí.
Podle zatím interních vládních materiálů se Německo plánovaným zdražením pohonných hmot snaží splnit klimatická předsevzetí, ke kterým se zavázalo a nepřímo i podpořit elektromobilitu. Evropská komise totiž žádá, aby se od roku 2035 přestala vyrábět auta se spalovacími motory a nahradily je právě elektromobily.
„Německo bude zemí s nejdražším benzínem v celé Evropě. Při současných cenách může v přepočtu stát i 75 korun za litr, to je velká darda i na Němce. A mělo by to neblahý vliv i na českou ekonomiku,“ zdůraznil Kovanda.
Také Česká republika se zavázala k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 a pokud chce tento slib naplnit, bude muset zvyšovat daně. „Myslím, že hned po našich volbách, zvlášť, pokud uspějí Piráti a Starostové, se můžeme dočkat zvyšování spotřební daně z minerálních olejů. Bude se to vysvětlovat ekologií i potřebou zalátat díry v době pandemie,“ řekl dále Kovanda.
Podle Kovandy tak na letošní léto budeme vzpomínat jako na dobu, kdy se levně cestovalo. „V budoucnosti si chudší a nižší vrstvy nebudou moci dovolit individuální cestování,“ dodal.