Bez kontaktu se školou zůstalo během pandemie téměř deset tisíc dětí

Žák

V září se děti podle rozhodnutí ministerstva školství vrátí do školních lavic. Podle zjištění České školní inspekce ale během pandemie zůstalo úplně bez kontaktu se školou téměř deset tisíc dětí. Učitelé se tak obávají, že se budou na začátku školního roku potýkat s velkými rozdíly ve znalostech žáků, a tak vznikají iniciativy, jak takovým dětem pomoci. Zapojily se i pedagogické fakulty, které upravují systém praxí tak, aby studenti pomáhali s učením dětem hlavně ze sociálně slabých rodin.

„Uvažovali jsme, že bychom zapojili i studenty prvních ročníků. Je možné, že děti budou mít i nějaké vzdělávací problémy. Myslím, že to bude přínosné i pro další praxi studentů, možná pak budou i lépe přijímat děti s problémovým chováním nebo děti, které třeba úplně nezapadají do celého kontextu a narušují hladký průběh výuky,“ vysvětlila CNN Prima NEWS odborná pracovnice střediska pedagogické praxe Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy (PedF UK) Lucie Maršálová. Do projektu se zapojily všechny pedagogické fakulty v republice kromě jediné.

„Věřím, že se díky tomu naučíme více individualizovat výuku a více se zaměřit na konkrétní potřeby konkrétního žáka. Na to je hodně málo zaměřená výuka, a proto z toho studenti mají obrovský strach,“ popsala Tereza Marešová z PedF UK, předsedkyně kontrolní komise studentského spolku Agora.

Každá fakulta se rozhodne, jakým způsobem začlení doučování do studijního programu. Ta v Praze vytvořila nové předměty jak pro magisterské, tak bakalářské studium. „Podíl praxe v přípravě učitelů na českých pedagogických fakultách patří spíše k těm menším, deset až dvanáct procent z celkové přípravy. To znamená, že každá příležitost, kdy si učitel vyzkouší něco v praxi, je dobrá příležitost,“ uvedl Daniel Pražák, tiskový mluvčí Otevřeno.

Zapojme všechny

V Plzni se otevírá nový studijní obor Speciální pedagogika, kde bude doučování povinným předmětem. Na Západočeské univerzitě mohou studenti ze všech fakult absolvovat podobný předmět, a to ve spolupráci s neziskovými organizacemi.

Ministerstvo školství bude během prázdnin o projektu informovat základní školy. Ty pak přes portál Zapojme všechny zadají požadavek, kolik žáků potřebuje doučování kterých předmětů, případně jaké speciální potřeby mají. A pedagogické fakulty jim poskytnou studenty. Ti budou pravidelně doučovat individuálně nebo v malých skupinkách.

Doporučení jak postupovat

„Ve své třídě očekávám malé rozdíly mezi znalostmi žáků, ale dokážu si představit, že v řadě krajů, které jsou třeba ohroženy školní neúspěšností, rozdíly mezi zapojenými a nezapojenými dětmi budou velké. Je dobře, že vznikají různé iniciativy na to, aby se tyto děti zachytily a co nejdříve se vrátily do hladkého průběhu vzdělávání,“ popsal Pražák, mluvčí zájmového spolku Otevřeno.

Česká školní inspekce dala školám konkrétní doporučení, jak v září postupovat. „Školy dostaly doporučení, aby během pandemie neměly ambici probrat s žáky vše, co by probraly, kdyby děti byly ve školních lavicích. Takže vybíraly to podstatné,“ vysvětlil ústřední inspektor z Českých Budějovic Tomáš Zatloukal, který také upozornil, že ne všechno je možné v průběhu distančního vzdělávání absolvovat a bude to nutné zařadit do vzdělávání v novém školním roce.

„Bude určitě dobré a důležité zaměřit se na žáky, kteří nemohli být připojení on-line během výuky, ale spolupracovali se školou, i když v jiné podobě. A pak bude důležité se zaměřit na těch deset tisíc žáků, kteří do výuky vůbec zapojení nebyli,“ zdůraznil Zatloukal s tím, že příští školní rok bude důležitý v tom, aby se úroveň znalostí a dovedností srovnala mezi všemi žáky.

Děti s učiteli komunikovaly přes Whatsapp, Skype a Facebook

Česká školní inspekce se ve výzkumu zaměřila na to, jak učitelé v době uzavřených škol komunikovali se svými žáky. Pokud se s nimi nemohli spojit on-line, nejčastěji s nimi komunikovali telefonicky, případně práci zadávali v daných termínech na školách v obálce nebo seznam učiva vhodili přímo do poštovních schránek.

Nejčastější technologií, kterou učitelé v době uzavření škol používali v rámci on-line připojení, byl Whatsapp. Dále pak Skype a Facebook. Z dat vyplývá, že i žáci na prvním stupni tyto platformy bez problémů ovládají.

Pomůže i Člověk v tísni a další neziskové organizace

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MMŠT) chce na doučování začít spolupracovat i s organizací Člověk v tísni. „Člověk v tísni v tom sehraje poměrně klíčovou roli. Propojí pedagogické fakulty, které umožní studentům praxi v rámci jejich vzdělávacího programu právě doučování u základních škol, kde se projevil koronavirový problém,“ upřesnil Karel Kovář, náměstek MŠMT pro vzdělávání, sport a mládež.

Martin Kovalčík z neziskové organizace Člověk v tísni upozornil, že organizace se doučováním zabývá dlouhodobě. „Je to klasická pomoc dětem, které vyrůstají v prostředí, kde se jim potřebné podpory nedostává. Bavíme se o dětech, které jsou i v běžném životě trošku odstřižené od reality a tato doba jejich problémy prohloubila. Nemají doma klasické vybavení, jako je počítač, rozumné připojení na internet, a dostávají se do velkých problémů,“ popsal Kovalčík.

Tagy: