BMW X3 přišlo o vrcholnou verzi. Základní motory potěší odhlučněním, naftový i spotřebou

Při cestě z Prahy do Soběsuk a zpět jsme poprvé otestovali nové BMW X3. V pořadí už čtvrtá generace tohoto veleúspěšného mnichovského SUV je opět o něco tišší, komfortnější a samozřejmě také modernější. Ne všechny změny se nám ale úplně líbily. O co konkrétního šlo?

Mnichovské SUV střední třídy patří s více než 3,5 miliony prodanými vozy od roku 2003 mezi nejprodávanější modely značky. Navázat na tyto úspěchy by nyní rádo také zbrusu nové čtvrté vydání, otázkou ale je, zda se mu to povede. Předpokladů k tomu má rozhodně hodně. Už od prvního pohledu jde o opravdu pěkný kus auta, kterému dominují elegantní linie v kombinaci s prémiovými prvky.

K TÉMATU: Dacia Duster ve čtyřkolce nestojí ani 600 tisíc korun. Potěší schopnostmi i spotřebou

Všimnout si můžete přepracované masky chladiče a nového světelného podpisu po vzoru vrcholného SUV X7. Nejvíce se však předek nové X3 podobá menší X1. To už se ale nedá říci o zadní části, která se výrazně zjednodušila. Nejvíce do očí bijící jsou teď LED světlomety s jakýmsi robotickým vzhledem a zajímavým detailem v jejich středu. Dále je tu pak poměrně drobný difuzor a také spoiler.

Velké, ale pocitově malé

Z boku jsou vidět až 21palcová kola, zapuštěné kliky dveří a celkově nižší silueta karoserie, díky níž je součinitel odporu vzduchu pouze 0,27. Čtvrtá generace BMW X3 je sice o 25 milimetrů nižší (1 660 mm) než předchůdce, ale zato je o 34 milimetrů delší (4 755 mm) a o 29 milimetrů širší (nyní 1 920 mm). Rozvor náprav pak zůstává prakticky nezměněn a měří 2 865 milimetrů.

Mírný nárůst vnějších rozměrů se propsal zejména do zavazadlového prostoru, který mezigeneračně narostl o 20 litrů na 570 litrů. O dalších sto litrů se potom zvětšila maximální přepravní kapacita, tedy místo, které vznikne po sklopení zadní řady sedadel. Co se naopak příliš nezvětšilo, je prostor v interiéru. BMW totiž chtělo, aby kabina působila jako takový kokon, aby posádku obepínala a vytvářela tak maximální pocit útulnosti.

Celkově jsme tedy měli pocit, že sedíme spíše v BMW X1 než v X3. Je to ale kvůli onomu zútulnění, kterému se inženýrům opravdu povedlo dosáhnout. Ve skutečnosti je totiž SUV střední třídy uvnitř opravdu velmi prostorné, byť mezigeneračně ubyly čtyři centimetry místa pro nohy v první a druhé řadě sedadel. Vychází to z námi naměřených údajů. Nepatrně nižší je také strop, naopak více prostoru mají cestující v loktech, protože interiér se o tři centimetry rozšířil.

Svetr na palubní desce

Interiér samotný je pak prošpikovaný prémiovými materiály a moderními přístroji. V základu dostanete látková sedadla a palubní desku čalouněnou jednoduchým materiálem vyrobeným z recyklovaných PET lahví. Kdo chce, může si připlatit za veganskou i pravou kůži nebo třeba za palubní desku z netradičního úpletu. Podobný najdete také v nových Mini. Znečištění se prý bát nemusí, je omyvatelný stejně jako každý jiný materiál. Zároveň se nám líbilo, že tam, kde se cestující dotýkají částí interiéru, jsou měkčené materiály.

Dále musíme vyzdvihnout nová pohodlná sedadla a také světelné lišty, kterými jsou orámované kliky a středová schránka. Nic takového jsme nikde jinde neviděli. O poznání méně se nám pak líbil ovládací prvek s logem X3 navazující na kliky na předních dveřích, skrze který je možné řídit intenzitu větrání nebo zamykat a odemykat auto. Na pohled totiž vypadá jako vyrobený z laciného plastu, stejně jako lišta pod středovým displejem. Na druhou stranu je reakce dotykových ploch opravdu rychlá.

To už se ale nedá říci o prohnutém displeji, který zastává jak funkci palubních budíků, tak multimediálního přístroje. Ve chvíli, kdy jsme nastartovali, mu nějakou dobu trvalo, než vůbec naběhl a začal reagovat na naše povely, a i tak se občas krátce zasekl. Je to však pouze otázka softwarové aktualizace, takže nebude trvat dlouho a BMW tento drobný nedostatek napraví. Jinak je totiž prohnutý displej doslova uměleckým dílem. Má krásnou grafiku, srozumitelné ovládání a nespočet zajímavých funkcí.

Příznivce manuálních tlačítek pak potěší fakt, že ani ve čtvrté generaci se všechno neovládá přes displej. BMW totiž ovládání těch nejdůležitějších funkcí nechalo tradičně na středové konzoli hned u voliče automatické převodovky. V neposlední řadě musíme pochválit volant, který není zbytečně tlustý jako u nových Mini, takže skvěle padne do ruky. V základních verzích je dvouramenný, tři ramena mají provedení označená písmenem „M“.

Nebude „Mko“ ani elektro

Tím se dostáváme k samotným motorům, kde bychom začali minutou ticha pro vrcholnou motorizaci X3 M. Ta se totiž v nové generaci už neobjeví, stejně jako její absolutní protipól iX3. Naopak se můžete těšit na vylepšený plug-in hybrid s dojezdem až 90 kilometrů a také nejsilnější naftový šestiválec 40d, který dorazí v květnu.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Řidiči se při dlouhých cestách často přeceňují. Odborník poradil, jak předejít mikrospánku

Vedle plug-in hybridu je aktuálně k mání ještě základní benzinový čtyřválec 20 xDrive, jehož nejvyšší výkon atakuje hranici 208 koní, naftový čtyřválec 20d Xdrive s výkonem 197 koní a vrcholný zážehový šestiválec M50 xDrive s výkonem necelých 500 koní a stovkou za 4,6 sekundy. Standardem je u všech motorů pohon všech kol a automatická osmistupňová převodovka.

My jsme s novým BMW X3 vyrazili z Prahy do Soběsuk, konkrétně do penzionu Angusfarm, jehož součástí je i restaurace zaměřená na steaky všeho druhu. Dát si můžete libovou svíčkovou nebo naopak prorostlejší Rib Eye a k tomu třeba farmářské hranolky či pepřovou omáčku.

Benzinový motor žere, ale jede

Pro nás byl výběr přece jen ještě o něco pestřejší, protože vedle jídla a pití jsme si mohli volit také mezi jednotlivými motorizacemi u novinkového SUV. Na cestu tam jsme se rozhodli sáhnout po základním benzinovém čtyřválci 20 xDrive, který poskytuje až 208 koní výkonu. Že to není vůbec málo ani na tak velké auto, se ukázalo hned po vyjetí z hlavního města.

Jak už je u BMW zvykem, odezva na plynový pedál je okamžitá. Stačí ho tedy jen lehce přimáčknout do podlahy a nová X3 svižně vyrazí kupředu. Z nízkých otáček zrychluje opravdu ochotně a na stovku se tak bez větších problémů dostane za 7,7 sekundy. Dech mu však neubývá ani ve vyšších otáčkách. I z dálničních rychlostí se zvedá statečně a pokračovat by mohl až do 215 km/h.

Zároveň je ale fantasticky odhlučněný, ostatně jako celé auto, až s vyššími otáčkami pak z pod kapoty začíná prosakovat libozvučný sportovní zvuk zážehového čtyřválce. Co nás jen trochu zamrzelo, byla spotřeba paliva. Byť jsme to plně nehnali, dostali jsme se na kombinovaných 8,8 l/100 km. Nutno ale dodat, že testovaný kousek měl najeto jen lehce přes tisíc kilometrů.

Při zpáteční cestě jsme pro změnu sáhli po základním naftovém čtyřválci 20d xDrive a doufali, že se spotřebou dostaneme výrazně níže než u benzinu. To se nakonec také povedlo, na konci trasy nám totiž palubní počítač ukazoval 6,6 l/100 km, což je na SUV takovýchto rozměrů skvělé. Jen výjimečně se pak stává, že by naftový motor byl kultivovanější než ten benzinový, u nového BMW X3 tomu ale tak doopravdy je. Na rozdíl od benzinu totiž není slyšet ani ve vyšších otáčkách.

Naftový motor nejede, ale ani nežere

Kde naopak trochu ztrácí, je dynamika. Zatímco z místa na stovku je zátah zcela dostačující (7,8 s), z takových 120 km/h dále už výrazně slábne. Dokonce se nám stalo, že jsme při prudkém dálničním stoupání stáli na plynu a auto už prakticky nezrychlovalo. A to jsme na palubě byli pouze dva a žádná zavazadla. Ti, kteří rádi spěchají, si tedy budou muset počkat na vznětový šestiválec 40d xDrive, kterému dynamika rozhodně chybět nebude.

BMW X3 jako takové je pak při jízdě nesmírně příjemným vozem. Podvozek je tužší, ale zároveň komfortní. Skvěle pohlcuje veškeré nerovnosti včetně kostek a zpomalovacích prahů. Nezaznamenali jsme žádné nepříjemné otřesy, povrzávání interiéru či jiné pazvuky. Vlastně jediné, co uslyšíte, je při dálničních rychlostech vzduch protékající kolem zpětných zrcátek. Jinak je ale na palubě ticho jako v hrobě.

Tuhý podvozek funguje příkladně také v zatáčkách, kde potlačuje veškeré náklony karoserie. Na druhou stranu odhlučnění a odizolování podvozku od kabiny je natolik precizní, že řidič ve finále vlastně neví, co se pod ním děje. Zkoušeli jsme se ve vyšších rychlostech točit na kruhovém objezdu a vlastně jsme nevěděli, jestli se auto přetáčí nebo nedotáčí. Jednoduše řečeno, řidič nemá žádné spojení s vozovkou.

Jediným prostředníkem mezi silnicí a řidičem tak zůstává řízení, které je citlivé a zároveň strmé. Šoférovi dodává pocit jistoty, ať už zrovna kličkuje v úzkých uličkách, nebo jede 200 km/h po německé dálnici. Zapomenout pochválit nesmíme ani příjemně dávkovatelné a citlivé brzdy či automatickou převodovku, která řadí, jako by vlastně žádný rychlostní stupeň neměla.

Prémiové SUV tělem i duší

Čtvrtá generace BMW X3 tedy opět dokázala předčit svého předchůdce a zároveň se zase o kousek přiblížit většímu sourozeneckému SUV X5, a to jak po stránce technologií, tak jízdních vlastností. Zákazník však musí počítat s tím, že tohle auto už je méně sporťák a více rodinné komfortní SUV. Jinak je tomu pouze u verze M 50 xDrive, která je stále tou adrenalinovou injekcí ve chvílích, kdy zrovna nemusíte vézt děti do školy, ale můžete to vzít po svých oblíbených okreskách.

Nicméně pokud netoužíte řezat zatáčky a potřebujete spíše auto, které vás pohodlně a v bezpečí doveze zpět domů, je základní benzinový i naftový motor zcela dostačující. BMW X3 vám k tomu navíc přihodí ještě dostatek prostoru, moderní zázemí s minimem chyb a samozřejmě i ten důležitý reprezentativní status. Za to všechno si však musíte zaplatit, a ne zrovna málo. Čtvrtá generace veleúspěšného mnichovského SUV totiž začíná na částce 1 472 900 Kč. Kompletní ceník najdete zde.

Tagy:
BMW X3 BMW SUV hobby Mini automobilový průmysl interiér volný čas materiál BMW X1 produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství