Šéf STEM o průzkumu: Voliči se vrací k ANO, opozice je nedokázala oslovit či udržet

Volby do Poslanecké sněmovny odstartují 8. října 2021. (Ilustrační foto)

K věci 20.8.2021

Voliči, o které v uplynulých měsících přišel Andrej Babiš, se postupně vracejí k hnutí ANO. Podle sociologa a ředitele STEM Martina Buchtíka to vyplývá z průzkumu, který agentura vypracovala pro CNN Prima NEWS. Ten hnutí ANO aktuálně predikuje podporu 31,1 procenta voličů. Podle Buchtíka to znamená, že opoziční strany nedokázaly tyto voliče dostatečně oslovit.

Exkluzivní průzkum pro CNN Prima NEWS od agentury STEM ukazuje, že podpora vládního hnutí ANO premiéra Andreje Babiše roste. Aktuálně by jej podle průzkumu volilo hned 31,1 procenta voličů. Takových čísel Babišovo hnutí po několik měsíců nedosahovalo, zejména kvůli vládním krokům během podzimní a jarní vlny pandemie koronaviru. Lidé Babišově kabinetu vyčítali nesrozumitelné kroky, zavřené podniky a desítky tisíc zemřelých.

Podle průzkumu se ale zdá, že voliči, kteří v předešlých měsících Babiše opustili, k němu postupně nalézají cestu zpět. „Voliči se vrací k hnutí ANO. To, že od něj odešli, nebylo nějaké silné rozhodnutí. Strany, ke kterým předtím přešly, je nedokázaly dostatečně silně oslovit,“ popsal ředitel agentury STEM Martin Buchtík ve vysílání CNN Prima NEWS.

Návrat ANO na milník 30 procent podle něj není překvapivý, protože podobných výsledků dosahovalo v průzkumech před podzimní vlnou pandemie i v loňském roce. Podzimní a jarní pokles preferencí se odehrál i u vládních stran v zahraničí.

Sociolog k náladě voličů vracejících se k ANO poznamenal, že mohli tápat koho volit, a tak zprvu nechtěli volit nikoho. Nyní se ale Babišovi a jeho hnutí podařilo tyto lidi nalákat zpátky.

ANO se opírá o důchodce, získává ale i lidi kolem 50 let

Hnutí ANO se podle Buchtíka už od roku 2017 tradičně opírá zejména o starší elektorát. „I poté, co jim výrazně poklesly preference v dubnu, se opíralo o lidi v důchodovém věku,“ zmínil sociolog. Nyní se ovšem ukazuje jistý nárůst u lidí v produktivním věku, hlavně kolem 50 let.

Buchtík je charakterizuje zejména jako lidi se středním vzděláním, čili s maturitou či bez, a středové politické orientace. „Frustrace z nich vyprchala, a když nyní vidí výkon jiných politických stran, tak si řeknou, že to není láska k hnutí ANO, ale kdo jiný,“ popsal jejich chování ředitel agentury STEM v pořadu K věci.

Řada voličů podle jeho slov může nabýt dojmu, že politická scéna působí jako divadlo, které „uměle vytváří konflikty, než aby řešila problémy obyčejných lidí“.

Hlavní témata: Očkování, opatření či další vlna

Podle Buchtíka už hlavním tématem není pandemie koronaviru, ale jsou to věci přidružené k ní. „Není to pandemie, ale stále je to očkování. A stále je to možnost návratu některých opatření během podzimu, nebo také další vlna,“ zmínil sociolog ve vysílání CNN Prima NEWS.

Mezi další palčivá témata zařadil ekonomická témata jako zadlužení země a rozvrat veřejných financí. Svoji roli však mohou sehrát i aktuální témata, která však Buchtík označuje často za „pěnu dní“, která trvá jen po několik dní. Jako příklad uvedl kontroverzní výroky některých politiků či pálení červených trenýrek, což před lety udělal prezident Miloš Zeman. Červené trenýrky totiž byly symbolem vzdoru právě proti nynější hlavě státu.

Nynější průzkum agentury STEM probíhal mezi 9. až 12. srpnem a zúčastnilo se jej reprezentativní vzorek 1 013 občanů ČR. Dotazovaní odpovídají demografickému složení české dospělé populace.

Tagy: