reklama

Budoucnost veřejné i nákladní dopravy bude patřit vodíku. Dřív, než se nadějeme

V záplavě protichůdných kampaní týkajících se elektromobility trochu zanikají inovace v oblasti vodíkového pohonu. K průkopníkům, jako jsou Toyota nebo Hyundai, se přitom připojují vlády, mezinárodní organizace i energetické společnosti.

reklama

Zatímco osobní automobily na vodík (FCV) jsou už nějaký čas poměrně známou záležitostí a model jako Hyundai Nexo, Honda Clarity Fuel Cell nebo Toyota Mirai lze v některých zemích běžně vidět v provozu, povědomí o ostatních dopravních prostředcích poháněných vodíkem je stále poněkud mlhavé. Pohonem, využívajícím kombinaci elektromotoru a zdroje energie v podobě palivových článků, přitom disponují i mnohem větší vozidla či plavidla.

V prodeji jsou už i dodávková vozidla a městské autobusy na vodíkový pohon. Známým příkladem je polský autobus Solaris Urbino 12 hydrogen, ale vyrábí je i Toyota (model SORA) a španělská společnost Caetano Bus, která používá pohonné systémy Toyota. Japonská značka nainstalovala pohon na palivové články i do flotily dodávek sloužících v Japonsku obchodnímu řetězci Seven Eleven.

Tahače na vodík jsou v současnosti ve fázi testování. Loni ve Švýcarsku testovali model Hyundai H2 Xcient a Toyota od roku 2017 v Kalifornii realizuje dlouhodobý test prototypů velkých nákladních aut s modifikovaným pohonem z Mirai, které se používají pro přepravu zboží v námořních přístavech. Loni začala Toyota spolu se značkou Hino vyrábět užitkové vozidlo tohoto typu.

Vlaky tahají vodíkové lokomotivy

Vlaky jsou obecně považovány za ekologický způsob dopravy, je ale třeba připomenout, že stále existuje mnoho železničních tratí bez elektrické trakce, kde jezdí dunící naftové lokomotivy s černými oblaky dýmu nad strojovnou. Na více místech světa je však pomalu nahrazují vodíkové lokomotivy.

V uplynulém roce objednaly například německé železnice 27 vodíkových vlaků Corado ilina společnosti Alstom. V Japonsku vyrábějí Toyota s Východojaponskou železniční společností vodíkové vlaky poháněné palivovými články. Do provozu je uvedou jako součást místního komplexního dopravního systému na bázi vodíku a jejich jízdní řád bude integrován s jízdním řádem vodíkových autobusů. Pro tyto autobusy zase vybudují síť čerpacích stanic na vodík.

Na moři lepší než atom

Palivovou alternativu u velkých námořních a hlavně podmořských plavidel vždy představovaly spíš jaderné reaktory než cokoliv jiného. Námořní doprava na fosilní paliva je, jak známo, velmi vážným enviromentálním problémem z hlediska emisí skleníkových plynů i znečištění oceánů.

Příčinou je hlavně používání mazutu – těžkého, toxického ropného paliva. Dobrou zprávou je, že námořní plavidla obvykle pohání elektromotor, kterému dodává energii mazutový motor. V této situaci tedy stačí „jen“ vyměnit spalovací generátor za vodíkové palivové články a zásobu mazutu za vodíkové nádrže, aby trajekt nebo loď nevytvářely emise.

Letos zveřejněná studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu dokázala, že 99 procent nákladních plaveb přes Tichý oceán může pohánět vodík. Lodě na vodíkový pohon už staví Norové, Američané a Japonci, ale než se definitivně dostanou na vodu, bude potřeba ještě mnoho testů.

Vodíkový pohon i v oblacích

Letectví je dalším odvětvím dopravy, které se – do jisté míry zaslouženě – těší špatné pověsti jako zdroj emisí skleníkových plynů. Podle výpočtu Marcina Popkiewicze, jaderného fyzika portálu Ziemianarozdrozu.pl (Země na rozcestí), spotřebuje Boeing 747 v průběhu 24 hodin tolik paliva jako 247 průměrných evropských automobilů v průběhu roku. Stále více cestujících ohleduplných k životnímu prostředí vnímá létání jen jako nezbytné zlo.

Letecký průmysl je nucen tyto hlasy neignorovat a hledá ekologičtější alternativy. Společnost Airbus představila tři koncepční dopravní letadla, která by sladila potřebu létat s potřebou drastického snížení emisí skleníkových plynů. Jde o prototypy ZERO s vodíkovým pohonem, které zatím pojmou maximálně 200 cestujících. Airbus plánuje začít s prodejem letadel s nulovými emisemi v roce 2035.

Tagy:

Hlavní zprávy

Babiš se chlubí, že Čechům zlevnil data. Máme je druhé nejdražší v EU, reaguje opozice
Domácí

Babiš se chlubí, že Čechům zlevnil data. Máme je druhé nejdražší v EU, reaguje opozice

Češi mají druhá nejdražší mobilní data v Evropské unii, ta se proto znovu před volbami stávají zásadním politickým tématem. Premiér Andrej Babiš již mnohokrát řekl, že levnější data jsou pro jeho vládu prioritou, v minulosti kvůli nim například odvolal ministryni průmyslu a obchodu Martu Novákovou. Aktuálně se chlubí, že se skutečně dosáhlo nižších cen. Opozice však upozorňuje, že data nadále zůstávají nejen mezi nejdražšími v Evropě, ale také na celém světě.

Sledujte ŽIVĚ Partii s Maláčovou a Pekarovou Adamovou: Jak by řešily státní rozpočet?
Sledujte v TV

Sledujte ŽIVĚ Partii s Maláčovou a Pekarovou Adamovou: Jak by řešily státní rozpočet?

Na co máme peníze a na co už ne? Tím se v první části pořadu Partie Terezie Tománkové budou zabývat ministryně práce a sociálních věcí z ČSSD Jana Maláčová, předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová a předseda hnutí SPD Tomio Okamura. Ve druhé polovině můžete sledovat velkou politickou diskusi například se zástupci hnutí ANO, Pirátů nebo komunistů. Nenechte si ujít nedělní Partii od 11 hodin na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

V Česku za sobotu přibylo 301 případů covidu. Počet hospitalizovaných klesl

Laboratoře v Česku v sobotu odhalily 301 případů koronaviru, o 50 více než před týdnem. Více pozitivních testů za víkendový den evidovalo ministerstvo zdravotnictví naposledy 22. května. V nemocnicích bylo v sobotu 146 lidí s onemocněním COVID-19, oproti pátku jejich počet klesl o 23. Ve vážném stavu je v posledních dnech kolem 30 lidí. Tzv. incidenční číslo, tedy počet nově potvrzených případů covidu za posledních sedm dní v přepočtu na 100 tisíc obyvatel, stagnuje třetím dnem na 28 případech. Reprodukční číslo kleslo na 1,11.

Lžou a hledají únikové dveře. Ani to nejsou horolezci, pálí do Čechů šéf záchranné mise

Příběh dvou českých horolezců Jakuba Vlčka a Petra Macka – kteří zdolali pákistánskou horu Rakapoši, ale při sestupu se dostali do problémů a musel pro ně přiletěl armádní vrtulník – nabírá na síle. Velitel záchranné mise Karim Šáh Nizarí pro web Hlídací pes uvádí, že Češi do médií neříkají celou pravdu, ostře je kritizuje a zbavuje titulu horolezci.

Reportér, kterého na kole srazil autobus, chybu neudělal, míní dopravní expert

Ta reportáž vzbudila obrovské emoce. Reportér CNN Prima NEWS v ní na kole demonstroval vládou schválený 1,5metrový rozestup, který budou muset řidiči při předjíždění cyklistů dodržovat – zákon má vejít v platnost v lednu. Přímo během experimentu reportéra srazil autobus. Na sociálních sítích pak čelil kritice. Lidé často napadali jeho odstup od okraje vozovky. Dopravní expert ale uvedl, že byl v pořádku.

reklama

Domácí zpravodajství

Vím, myslíš to dobře, ty trdlo. Ale Volný tě zneužívá, vzkázal Novotný Csákové

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný (ODS) napsal zpěvačce Iloně Csákové třístránkový dopis. V něm ji varuje před její spolupráci se stranou Volný blok, za kterou kandiduje v říjnových volbách do Poslanecké sněmovny jako lídryně Jihomoravského kraje. „Posílám ti místo veřejného výsměchu hodně štěstí. V té bramboračce, co sis vytvořila v hlavě, ho budeš potřebovat,“ vzkázal Novotný.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.

Dovolená na lyžích skončila tragicky. Po pádu došlo u Nikol k poranění mozku

Úrazy mozku patří mezi ty nejzávažnější. Léčba bývá dlouhodobá a s nejistými výsledky. Osmnáctileté Nikol se změnil život na dovolené na lyžích. Přestože byla zdatná lyžařka, ošklivý pád způsobil rozsáhlé poškození mozku. Přestože lékaři byli velmi skeptičtí, Nikol svůj boj nevzdala. Musela však podstoupit několik operací a následovaly měsíce rehabilitací. Nikolin příběh vypráví pro CNN Prima NEWS rodiče Dáša a Josef.

reklama