Půl milionu korun za osvětovou kampaň k očkování na sociálních sítích neplatila vláda influencům. Tvrdí to Anna Šulcová a Jakub Gulab, kteří natáčejí videa, jimiž chce vláda bojovat proti dezinformacím na internetu. Podle autorské dvojice šly peníze na propagaci příspěvků na jednotlivých sociálních sítích.
„S Jakubem Gulabem jsme vytvořili on-line kampaň na vyvracení hoaxů a dezinformací o očkování na COVID-19. Na celém projektu samozřejmě pracujeme bez finanční odměny,“ zdůrazňuje na svém instagramovém profilu influencerka Anna Šulcová.
Jak vypadá komunikace vlády za půl milionu? Tohle je lustr, támhle má okna Babiš
Úřad vlády utratil půl milionu korun za nákup reklamního prostoru na sociálních sítích, kde do půlky února zveřejní sérii videí, která mají vyvracet dezinformace šířené o očkování proti covidu. S tím pomáhají influenceři Anna Šulcová a Jakub Gulab, kteří propagaci očkování údajně dělají zadarmo. Videa budou zveřejňována na Instagramu, Twitteru, Facebooku, YouTube i na TikToku, kde si vláda kvůli videím zřídila účet.
Gulab se Šulcovou navrhli scénář a společně se svými přáteli chtěli spoty natočit a umístit je na sociální sítě. „Zkusili jsme náš nápad předložit Úřadu vlády a za nás jako zástupce mladé generace touto formou pomoct se šířením ověřených informací o očkování. Nápad se jim moc líbil a veškeré finanční prostředky, které Úřad vlády poskytnul, byly zcela použity pouze na nákup reklamního prostoru na všech sociálních sítích,“ hájí se Šulcová.
Půl milionu korun tak měla vláda dát za sponzorované příspěvky na Instagramu, TikToku a YouTube. „Vše s vámi budeme sdílet, transparentnost a vaše důvěra je pro nás klíčová,“ dodává Gulab na svém instagramovém profilu a stejně jako jeho kolegyně ujišťuje, že spolupráce je bezplatná.
Influencer Jakub Gulab tvrdí, že spolupráce je zcela bezplatná. Zdroj: Instagram.com
Videa vyvolala na internetu pozdvižení a vlnu kritiky. Možná i proto zakázala youtuberka Šulcová na Instagramu přidávat jakékoli komentáře pod fotku, která je součástí kampaně. Premiér Andrej Babiš (ANO) ale za projektem stojí. „Je skvělé, že to s mými kolegy dotáhli do konce. Moc jim děkuju, že v téhle době takto pomáhají veřejnosti s osvětou,“ uvedl.
Strakovka je prý ode dneška i na TikToku, sice nevím, co to je, ale doma mi to občas ukazují děti. Sledujte https://t.co/5VElFr27xn
— Andrej Babiš (@AndrejBabis) January 28, 2021
Propagace každopádně alespoň do jisté míry plní svůj účel. Během půl dne vidělo spot na YouTube přes 100 tisíc lidí, na Twitteru pak 17 tisíc uživatelů. Úřad vlády chce sérii videí zveřejňovat do poloviny února. První vládní video na TikToku ale provádí diváky Úřadem vlády, kde influenceři vychvalují, jaký tam mají krásný lustr, výhled do zahrady a ukazují na okna premiéra Babiše.
V dalších spotech už youtubeři spolu s odborníky vyvrací dezinformace ohledně očkování. V prvním z videí hovoří hlavní epidemiolog IKEM Petr Smejkal, v následujících budou účinkovat viroložka Ruth Tachezy, imunolog Zdeněk Hel, bývalý ministr zdravotnictví Roman Prymula, primářka Hana Roháčová či ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).
Všechny podcastové pořady CNN Prima NEWS najdete na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts, Castboxu a dalších platformách.
Pravda o očkování. @AnnaSulcova a Petr Smejkal, hlavní epidemiolog IKEM, o dlouhodobém účinku vakcíny.
— Úřad vlády ČR (@strakovka) January 29, 2021
Více informací → https://t.co/BMZAtkIduY pic.twitter.com/UDLEYukuep