Plán na radikální přestavbu Hlavního nádraží v Praze naráží na zásadní problém. Jedna z nositelek autorských práv na současnou brutalistní odbavovací halu Daniela Bočanová totiž pro Lidové noviny uvedla, že bude bránit jakémukoliv zásahu do budovy. Návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects přitom počítá s částečným zbouráním stavby.
„Jako nositel autorských práv, která mám soudně potvrzena, samozřejmě hodlám bránit jakémukoli zásahu do budovy. Se vším respektem k onomu dánskému studiu myslím, že jejich altánek by byl dobrý třeba v Abu Dhabí nebo v některé podobné destinaci. Pro pražské prostředí, a zejména v kontrastu k oné betonové, brutalistické architektuře, jde o paskvil. Úplně neguje celou myšlenku projektu, navíc je ze dřeva a ze všech stran otevřený,“ uvedla Bočanová pro Lidové noviny,
ČTĚTE TAKÉ: Čekání v zimě a dešti, kritizuje Scheinherr nový „hlavák“. Musíme být odvážní, oponuje Hřib
Proti bourání se staví také Klub Za starou Prahu. „Odbavovací hala je vynikajícím dílem architektonického týmu Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera a Jana a Aleny Šrámkových,“ uvedl klub ve stanovisku. Upozornil také na to, že hala je podle vyjádření ministerstva kultury spolu s historickou Fantovou budovou památkově chráněna, s čímž měli vyhlašovatelé soutěže její účastníky včas seznámit, aby tomu přizpůsobili své návrhy.
Hlavní nádraží v Praze mohlo vypadat úplně jinak. Podívejte se na neúspěšné návrhy
Vítězný návrh na budoucí podobu pražského hlavního nádraží vyvolal svým odvážným provedením značné emoce. Na druhém a třetím místě soutěže o rekonstrukci odbavovací haly a jejího okolí se umístily značně konzervativnější projekty. Komise však ocenila právě neortodoxní postup architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects. Podívejte se, jak mohlo nádraží vypadat, kdyby se komise rozhodla jinak.
„Odbavovací hala je chráněna autorskými právy, která jsou nepominutelná, a lze předpokládat jejich důsledné uplatnění, jak dokládá stanovisko Daniely Bočanové, která je dědičkou autorských práv jednoho z hlavních autorů projektu,“ uvádí dále stanovisko.
Podobně hovoří také někdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Hala je součástí památkově chráněné Fantovy budovy a z tohoto hlediska památkáři nesouhlasí s jejím zbouráním. Je tedy obrovské riziko, že vítězný návrh není vůbec projednatelný. To znamená průtahy v projektu a další prodražení. Hala je navíc vynikajícím dílem brutalistní architektury týmu arch. Bočana, manželů Šrámkových a dalších, která byla inspirována západní architekturou a z které už nám v Praze bohužel, po zbourání Transgasu a dalších, příliš odkazů nezůstává,“ řekl pro CNN Prima NEWS.
Vizualizace budoucí podoby Hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby Hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby Hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby Hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby Hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Vizualizace budoucí podoby Hlavního nádraží v Praze Zdroj: IPR Praha
Za pravdu mu dává také ministerstvo kultury, podle kterého je nová hala skutečně kulturní památkou. „Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova Hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla mluvčí Ivana Awwadová. Pokud jde o přijatelnost v pondělí představeného návrhu na přeměnu nádraží, k té se ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany ministerstva kultury předjímat případná stanoviska,“ sdělila.
Velkým zastáncem stavby je naopak současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). „Víte, že v době vzniku vzbuzovala velké vášně také stavba Tančícího domu? Říkalo se, že agresivně naruší vzhled nábřeží a dojem z okolních secesních domů. Přitom teď je to jedna z mála ikon moderní světové architektury v Praze. Bez odvahy prostě výjimečná díla nevznikají,“ napsal na sociální síti X.
V mezinárodní soutěži na přeměnu nové haly, přilehlých Vrchlického sadů a podobu tramvajové trati plánované od Národního muzea kolem nádraží do Bolzanovy, uspěl návrh kodaňského studia Henning Larsen Architects. Dominantním prvkem návrhu je velká dřevěná konstrukce, která se má klenout nad novou odbavovací halou směrem k Vrchlického sadům. Zároveň má zmizet velká část haly, zachována má být její část pod magistrálou.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Anketa mezi cestujícími o nové podobě Hlavníhno nádraží v Praze