Čekání v zimě a dešti, kritizuje Scheinherr nový „hlavák“. Musíme být odvážní, oponuje Hřib

Dřevěné zastřešení pražského hlavního nádraží, s nímž počítá vítězný návrh na úpravu odbavovací haly a jejího okolí, nepřinese cestujícím v zimě a dešti příliš komfortu. Prostor bude navíc čelit náporu klimatu a holubů, kritizuje návrh dánských architektů bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Naopak jeho nástupce Zdeněk Hřib (Piráti) koncept brání a tvrdí, že se cestující zimy bát nemusí. Zmínil rovněž nutnost budovat odvážné stavby.

„Od začátku jsem upozorňoval, že zásadní zásahy by se měly omezit na park, boční části nové odbavovací haly a plochu parkoviště. Navrhnuté řešení má dle zveřejněných podkladů své kvality v urbanistickém pojetí, ale je velice problematické z dalších hledisek,“ sdělil Scheinherr pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Dubajské letiště, kde bude zima? Nový „hlavák“ budí emoce. Hlasujte v anketě, zda se vám líbí

Vadí mu především omezení komfortu cestujících. „Zbouráním téměř celé nové odbavovací haly dojde k výraznému zmenšení vnitřních prostor pro čekání cestujících. Zůstává jen půl patra před přístupem na nástupiště, které už dnes nedostačuje. V zimě, v dešti i vedru či větru nepřinese zastřešení zvýšení komfortu, ale právě naopak. Prostor bude vystaven náporům klimatu i holubů,“ uvedl.

Hlavní nádraží v Praze mohlo vypadat úplně jinak. Podívejte se na neúspěšné návrhy

Vítězný návrh na budoucí podobu pražského hlavního nádraží vyvolal svým odvážným provedením značné emoce. Na druhém a třetím místě soutěže o rekonstrukci odbavovací haly a jejího okolí se umístily značně konzervativnější projekty. Komise však ocenila právě neortodoxní postup architektů z kodaňského studia Henning Larsen Architects. Podívejte se, jak mohlo nádraží vypadat, kdyby se komise rozhodla jinak.

S tím však nesouhlasí jeho nástupce a bývalý primátor Hřib. „Při čekání na vlak budou cestující na novém hlaváku v teple. Přístupový prostor pod novou střechou a uzavřený prostor pro čekání cestujících v mezipatře je totiž oddělený spouštěcí skleněnou stěnou. V chladnějších měsících pak bude možné stěnu stáhnout dolů a odbavovací halu za ní standardně vytápět,“ napal na sociální síti X.

Odmítá i další kritiku týkající se malého místa pro cestující při jejich čekání na vlak. „Naopak v uzavřeném prostoru, kde se teď čeká na vlak (u současného Burger Kingu), vznikne pro cestující daleko více místa díky zrušení některých obchodních vestaveb a jejich přesunutí do přízemí. Spodní prostor nového hlaváku pak bude fungovat jako příchozí. Přesto ho bude chránit nové rozsáhlé zastřešení, které oproti současnému stavu přesáhne i do části parku a zakryje i nově vzniklou tramvajovou zastávku. Zastřešení je sice průsvitné, ale bude opatřené nepromokavými fóliemi. Takže je to všechno v suchu,“ doplnil

Hala byla nedávno zrekonstruována

To však není podle Scheinherra jediný problém. „Kompletní rekonstrukce odbavovací haly byla dokončena teprve před 12 lety – v roce 2011, po dlouhých pěti letech prací s celkovými náklady přes 1,15 miliardy korun. Nově se toto vše má z většiny zbourat a stavět nově. A nejde jen o finance, ale též o životní prostředí. Udržitelnost – ekologická stopa takového zásahu, tedy zbourání a stavba nového objektu, bude obrovská. Všechny materiály se budou muset odvézt a zlikvidovat a nové zdroje zase vytěžit, zpracovat a přivést,“ sdělil.

Podle Správy železnic však hala kapacitně nestačí. „Současná podoba odbavovací haly by dvojnásobnému počtu cestujících v budoucnu nestačila. Nerozumíme Vaší konstantní kritice všeho, do čeho jsme nějakým způsobem zapojeni,“ reagovala na sociální síti X.

Kulturní památka

Odbavovací hala má podle Scheinherra také svou historickou hodnotu. „Hala je součástí památkově chráněné Fantovy budovy a z tohoto hlediska památkáři nesouhlasí s jejím zbouráním. Je tedy obrovské riziko, že vítězný návrh není vůbec projednatelný. To znamená průtahy v projektu a další prodražení. Hala je navíc vynikajícím dílem brutalistní architektury týmu arch. Bočana, manželů Šrámkových a dalších, která byla inspirována západní architekturou a z které už nám v Praze bohužel, po zbourání Transgasu a dalších, příliš odkazů nezůstává,“ posteskl si Scheinherr.

OBRAZEM: Hlavní nádraží se promění k nepoznání. Dánští architekti zvolili radikální řešení

Odbavovací halu Hlavního nádraží v Praze čeká výrazná proměna. Před ní by měla v budoucnu vzniknout dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Přeměna prostoru by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy korun.

Za pravdu mu dává také ministerstvo kultury, podle kterého je nová hala kulturní památkou. „Ministerstvo kultury opakovaně deklarovalo, že nová budova hlavního nádraží v Praze je kulturní památka,“ uvedla mluvčí Ivana Awwadová. Pokud jde o přijatelnost v pondělí představeného návrhu na přeměnu nádraží, k té se ministerstvo vyjádří až při případných budoucích odvoláních. „Nyní nelze v této věci ze strany ministerstva kultury předjímat případná stanoviska, sdělila.

Podle Hřiba je však potřeba odvahy, aby ve městě vznikaly nové ikony světové architektury. „Víte, že v době vzniku vzbuzovala velké vášně také stavba Tančícího domu? Říkalo se, že agresivně naruší vzhled nábřeží a dojem z okolních secesních domů. Přitom teď je to jedna z mála ikon moderní světové architektury v Praze. Bez odvahy prostě výjimečná díla nevznikají,“ napsal na sociální síti X.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V brzké době bude dokončena rekonstrukce historické budovy hlavního nádraží

Tagy: