Zatímco našim babičkám ve skříni řádili šatní moli, současná generace Čechů nemá co na sebe kvůli pandemii koronaviru. Jedině tak se dá totiž rozumět doslova astronomickému nárůstu útrat českých domácností za obuv a oděvy, k němuž došlo loni v listopadu.
Maloobchodní tržby se v předposledním měsíci roku 2021 meziročně zvýšily téměř o 12 procent. Bez sezónního očištění byl nárůst dokonce více než 13procentní. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu.
Nade všechna čísla ale ční výsledek prodejů v segmentu oděvů a obuvi. Češi totiž za ně v obchodech nechali o 283,5 procenta více než v listopadu 2020. Téměř o polovinu se zvedly útraty za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a třetinový přírůstek zaznamenaly výrobky pro domácnost. Tržby z prodeje potravin se meziročně naopak snížily o 0,4 procenta.
Renesance kamenných obchodů
„Lidé mají chuť utrácet úspory z koronavirové krize. Neodrazuje je ani vysoká inflace. Výsledkem jsou obří nárůsty tržeb obchodníků,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček.
Čerstvá data statistiků zároveň naznačila, že lidé se začínají postupně vracet do takzvaně kamenných obchodů. Zatímco během pandemie měly žně internetové obchody s dvoucifernými nárůsty prodejů, v listopadu se jejich tržby meziročně zvedly jen o 0,6 procenta.
Poměrně malý nárůst tržeb zaznamenal segment prodeje a oprav motorových vozidel. Ten meziročně činil 1,9 procenta bez sezónního očištění. Samotní opraváři utržili o 13,5 procenta více, zatímco tržby prodejcům motorových vozidel tržby téměř o jedno procento klesly. Podle Štěpána Křečka ale nejde o projev klesající poptávky po automobilech. „Kvůli nedostatku některých komponent se nedaří dokončovat nová vozidla, což má negativní vliv na prodeje,“ dodal pro CNN Prima NEWS.