Informatika nebo alespoň základní počítačová dovednost by se mohla na školách vyučovat už od první třídy. Zařadila by se k předmětům, jako je český jazyk nebo třeba matematika. České vzdělávací instituce připravují novou reformu, který by měla být představena ještě letos. Nejen kvůli koronavirové pandemii tak budou mít děti k technologii opět blíž než dřív.
„Jsou školy, které začínají informační technologie učit už od první třídy, ale většinou se začíná později, teoreticky až v pátém ročníku. Já osobně bych nezačínal dříve s výukou informatiky jako předmětu, ale zařadil bych přirozeně využívání IT jako součást výuky třeba v češtině, matematice nebo prvouce,“ vysvětluje pro CNN Prima NEWS předseda Asociace ředitelů základních škol Michal Černý.
Například na Základní škole TGM v Praze-Holešovicích vyučují informatiku od čtvrtého ročníku. Třídní učitelka třeťáků Tereza Komárková si tak v září, kdy se děti měly začít vzdělávat on-line, všimla, že ne všichni žáci s počítačem umí.
„Když jsme zjistili, že nám zavřou školy, nahnala jsem je do počítačové učebny. Řekla jsem dětem, aby si otevřely Word, jenže všichni žáci na mě jen koukali. Tak jsem jim program otevřela a všichni s úžasem koukali, jak to píše samo. Jenže zavřít program už zase nikdo nedokázal“ popisuje Komárková.
Černý redakci CNN Prima NEWS prozradil, že se chystá nová revoluční reforma školního vzdělávacího programu, která by měla velmi posílit výuku informatiky a udělat z ní jeden z důležitých předmětů.
„Tělo reformy bylo připraveno už před několika lety jako reakce na překotný vývoj v oblasti IT. Současná distanční výuka tedy nebyla její příčinou, ale zcela jistě může pomoci k lepšímu pochopení reformy, rychlejšímu zavedení na školy a lepšímu přijetí ze strany učitelů i celé veřejnosti,“ komentuje Černý a dodává, že reforma by měla být představena ještě letos.
Je třeba mít vybavení
V turnovské ZŠ Skálova vyučují informatiku až od pátého ročníku. Podle ředitele Michala Loukoty o zařazení samostatného předmětu do nižší třídy neuvažují. „Na prvním stupni máme jiné priority, jako je český jazyk nebo matematika Hejného metodou a rozvoj logického myšlení. IT technologie by se měly vyučovat spontánně napříč předměty, školy k tomu ale potřebují dostačující vybavení,“ říká Loukota.
Stejně jako Komárková se také Loukota setkal s žáky, kteří na distanční výuku nastoupili, aniž by uměli s počítačem. „Až to bude možné, není problém to daným žákům ve škole ukázat a nechat je si vše vyzkoušet. Bez ohledu na digitální kompetence je ale u 1. až 3. třídy on-line výuka náročná a rodiče musejí dětem asistovat,“ myslí si Loukota.
Jednotné osnovy pro základní školy byly zrušeny v roce 2004. Od té doby má každá škola svůj vlastní vzdělávací program, pro který jsou závazné pouze výstupy po 5. a 9. ročníku a celkové počty hodin. Například informatiku si tak každá instituce může rozvrhnout dle potřeby, podmínkou je výuka alespoň jedné hodiny týdně po dobu jednoho školního roku.