Ceny energií budou nadále klesat, pro zákazníky už ale nejsou vždy rozhodující

Velká část Čechů se na energiích dál snaží šetřit.

Co na to vaše peněženka 13.3.2024

Drtivá většina Čechů pokračuje v šetření energií. Jak zaznělo v pořadu Co na to vaše peněženka, loni na nízkou spotřebu dbalo 77 % Čechů. Mnohým domácnostem se podařilo ušetřit zhruba pětinu nákladů, některým dokonce ještě více. A pětina národa přiznala, že nešetří. Jak dlouho ještě Češi budou takzvaně škrtit spotřebu plynu a elektřiny? To je otázka, na kterou zřejmě nikdo nezná přesnou odpověď. Ovšem jak říká Petr Švec, generální ředitel společnosti EPET, pouhá cena pro odběratele přestává být plně rozhodující. Důležitá je pro ně také stabilita dodavatele.

Ceny energií řeší většina českých domácností. Téměř pro polovinu z nich přitom náklady na plyn a elektřinu představují 40 % výdajů z rodinného rozpočtu, pro malou část dokonce i 60 %.

A při výhledu do tohoto roku Češi moc jasno nemají. Z výzkumu, který proběhl minulý rok v září, vyplynulo, že 21 % respondentů je přesvědčeno, že ceny dále porostou. Téměř 22 % věří, že budeme platit méně a 26 % oslovených lidí doufá, že ceny zůstanou stejné.

Spotřeba energií v Česku klesá

Tak či tak, o Česku je známo, že jsme národ, který se dokáže přizpůsobit. A odpovídá tomu i celková spotřeba energií, jimiž se snažíme neplýtvat. A to především v případě plynu. Důvodem jsou i výkyvy cen, které pamatujeme i z loňska. „Dalším důvodem je, že okolo 33 % zákazníků topí plynem, kolem 30 % má dálkové vytápění, což je také většinou plyn, a elektřinou topí okolo 17 %. Takže plyn má opravdu větší váhu a současně jsou tam větší náklady,“ vysvětluje Petr Švec, generální ředitel společnosti EPET.

A jak dodává, jedná se o dlouhodobý trend. Spotřeba klesá zhruba od roku 2020 a kromě aktivní snahy snížit náklady k tomu přispívá i počasí. Průměrné teploty v zimě vzrostly až o dva stupně. „Nedá se spořit do nekonečna. Ale třeba v únoru jsme viděli, že spotřeba klesala a prodávali jsme i plyn, který nám v podstatě zbyl, protože průměrné teploty byly vysoké a tedy spotřeba byla nízká.“

V průzkumech se dokonce uvádí, že spotřeba některých odběratelů klesla o 40 až 60 %, což Petra Švece nepřekvapilo. „Může se stát, že mají ekologičtější topení, tepelná čerpadla například. Ale obecně, když je cena vysoká, tak si každý dává pozor.“

A jak vysoké tedy reálné úspory jsou?

„Pokud jste měli vytápění a současně ohřev plynem, dá se říct, že při ročních nákladech okolo 50 000 Kč a snížení spotřeby okolo 20 %, můžeme se bavit o úsporách až 10 000 Kč za rok,“ odhaduje Petr Švec v pořadu Co na to vaše peněženka.

Optimistický výhled do příštích sezón

A pozitivní zprávy čeká generální ředitel společnosti EPET i v blízké budoucnosti. Ceny plynu i elektřiny budou podle něj stabilnější. „Ceny jdou celkově níž. Zákazníkům, kteří měli v letech 2022 a 2023 vysoké ceny, končí smlouvy a nově nabízené ceny jsou nižší. Takže vidím, že úspora už nemusí být daná spořením doma, ale letos i nižšími cenami.“

A vzápětí svá optimistická očekávání vysvětluje: „Musíme si uvědomit, že se zvýšila i regulovaná složka jako taková, v roce 2024 došlo k nárůstu minimálně o 600 Kč za megawatthodinu. Takže chápu, že někteří lidé mají pocit, že k fyzickému snížení celkové ceny nedojde. Ale jak jsem říkal, trend je takový, že průměrná cena komodity se snižuje.“

Cena energií? Důležitý, ale už ne jediný rozhodující faktor

Společnost EPET si v loňském roce nechala zpracovat průzkum trhu. Ten ukázal, že od stávajících dodavatelů odchází jen velmi malá část zákazníků. „Bylo to kolem 10 až 15 %, protože ceny jsou nižší a zákazníci mohou. Ale současně se jim stávající dodavatelé snaží nabídnout lepší cenu, takže trend je, že neodchází tak velké procento těch lidí,“ říká generální ředitel společnosti a pokračuje:

„Fluktuace není taková, jak jsme očekávali. Zákazníci dávají přednost nejen ceně, ale i stabilnímu dodavateli. Neradi ho mění a na nejlevnější cenu neslyší.“

Co je pro vás rozhodující při výběru dodavatele energií?

Kdy se přece jen změna dodavatele vyplatí a jak často se pro ni zákazník může rozhodnout? Pusťte si v úvodu článku další díl pořadu Co na to vaše peněženka, v němž moderátorka Lucie Čermáková s generálním ředitelem společnosti EPET blíže rozebírá i způsoby, jak postupovat v případě, že se pro změnu klient rozhodne ve chvíli, kdy má uzavřenou smlouvu s fixací či na dobu určitou apod.

Dozvíte se také, jak energetickou soběstačnost Česka v budoucnu vidí předseda hnutí STAN, Vít Rakušan.

Tagy: