Aktuální sazebník pokut se pravděpodobně brzy změní. Jak vyplývá z připravovaného návrhu zákona, dopravní společnosti by mohly vymáhat až dvojnásobek aktuální přirážky. Pro pasažéry, kteří cestují takzvaně na černo, se tak může maximální výše pokuty zvednout z 1 500 na 3 000 korun. Novela je aktuálně v připomínkovém řízení. Jak pro CNN Prima NEWS uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka, k navýšení pokut nedošlo déle než deset let – a dopravní podniky ztrácejí nástroj, jak zabránit vědomému a masovému nedodržování přepravních podmínek.
Novela zákona o silniční dopravě je aktuálně v připomínkovém řízení. Kromě cíle zřídit Inspekci silniční dopravy nebo zavést takzvané poptávkové dopravy se v novele nachází rovněž bod věnovaný pokutám.
ČTĚTE TAKÉ: Vážná nehoda auta s motorkou na D10 u Prahy. Řidiči, kteří si havárii fotili, dostali pokutu
„Nad rámec problematiky správního trestání je součástí návrhu zákona po dvanácti letech navýšení horní hranice přirážky k jízdnému za nedodržení přepravního řádu nebo za jiné jednání rozporné se zákonnými pravidly, a to z 1 500 na 3 000 korun,“ uvádí se v návrhu s tím, že „konkrétní výši přirážky stanoví dopravci v přepravních podmínkách“. Jako první o tématu informoval web Zdopravy.
Sankce ztrácí účel
Jak pro CNN Prima NEWS zopakoval mluvčí resortu Jemelka, jedná se o maximální sazbu. „Jednotlivé dopravní společnosti tedy mohou ukládat přirážky nižší,“ sdělil. Tak tomu je i v současnosti. Návrh ke zvýšení horní hranice sankcí ministerstvo dopravcům a zástupcům objednavatelů přislíbilo s tím, že tak učiní při nejbližší novele zákona o silniční dopravě.
Opravy Barrandovského mostu se nestihnou včas. Hřib podle opozičních zastupitelů selhal
Oprava Barrandovského mostu v Praze se komplikuje. Kvůli horší kvalitě původní betonové konstrukce ho silničáři nestihnou opravit do konce letních prázdnin, jak bylo původně plánováno. Jestli se rekonstrukce prodlouží o dny nebo týdny, zatím není jasné. Pražská opozice viní náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba z nekompetentnosti.
„Pro objednatele i dopravce jde o vysoce důležité téma. Svorně připomínají, že vzhledem k inflaci a růstu cen jízdného ztratila stávající maximální výška přirážky 1 500 korun (vymezená jednotně v zákoně o silniční dopravě a zákoně o dráhách) svůj odstrašující i regulační účel,“ vysvětlil mluvčí.
Připomněl také přání obou výše zmíněných skupin: „Při stávající maximální přirážce 1 500 korun nemají v rukou nástroj, jak zabránit vědomému a masovému nedodržování přepravních podmínek ze strany ‚černých pasažérů‘. Společně již několik let volají po navýšení maximální výše této přirážky.“
Jemelka také dodal, že k posunutí horní hranice sankcí došlo naposledy k 1. květnu 2013. „K úpravám zákonného limitu přirážky tedy nedošlo déle než deset let. Navýšení na 3 000 korun se nám proto jeví jako odpovídající,“ doplnil za resort. Kdy přesně by novela zákona nabyla v případě schválení účinnosti, není v návrhu uvedeno.
Jaké jsou aktuální sazby pokut v tuzemské metropoli? Podle informací Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) jsou to tyto čtyři různé částky:
- 1500 korun – základní přirážka pro cestujícího bez platného jízdního dokladu. Pokud dotyčný uhradí pokutu na místě nebo nejpozději 15. kalendářní den od kontroly v doplatkové pokladně nebo on-line, snižuje se výše sankce na 1000 korun.
- 1000 korun – pokuta za znečištění či poškození vozidla nebo jiného zařízení dopravce; ohrožování bezpečnosti nebo plynulosti dopravy a další. Platba na místě či dodatečně v doplatkové pokladně výši sankce nesnižuje.
- 400 korun – přirážka při nezaplaceném přepravném (za zavazadlo a psa), která se snižuje na 200 korun, když je zaplacena na místě kontroly nebo nejpozději 15. kalendářní den ode dne kontroly v doplatkové pokladně či on-line.
- 50 korun – přirážka při zapomenuté časové jízdence, která byla vydána na základě poskytnutých osobních údajů, s měsíční nebo delší dobou platnosti a platné v době kontroly.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: V létě nás čekají uzavírky, sdělil ministr dopravy Kupka. Zdražovat dálnice chce podle rakouského vzoru