Český vojenský trenažer, který používají armády NATO. Podívejte se, jak vzniká a co dokáže

Armády NATO už téměř dvě dekády používají vojenský simulátor, který vzniká v pražském studiu Bohemia Interactive Simulations. Díky softwaru mohou připravovat vojáky na složité a riskantní operace, trénovat osádku nových tanků či letadel nebo rekonstruovat kritické situace z bojiště a následně je zpětně analyzovat. Nástroj českých vývojářů hojně používá americká, britská či německá armáda. Štáb pořadu CNN Prima Gaming dostal příležitost nahlédnout do karlínských kanceláří, kde tento komplexní vojenský trenažer v současnosti vzniká.

Když české herní studio Bohemia Interactive vydalo svou kultovní střílečku Operace Flashpoint v roce 2021, slavilo významný úspěch. Nedlouho poté se ovšem společnost rozdělila na dvě samostatné firmy. Zatímco jedna pokračovala ve vývoji her a postupně dala světu tituly jako ArmA či DayZ, druhá dostala navíc označení „Simulations“ a zaměřila se na vojenské trenažery pro profesionální armády.

Dnes má každá z firem svého majitele, v případě Bohemia Interactive Simulations to je britský zbrojní koncern BAE Systems. České tvůrce koupil za v přepočtu 4,5 miliard korun. A jak se zdá, o jejich dílo – vojenský trenažer Virtual Battle Space 4 – je ve světě velký zájem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Exkluzivní záběry českého raketometu. Podívejte se, jak „Upír“ rozsévá zkázu mezi Rusy

„Mezi naše hlavní zákazníky patří armády NATO a spřátelené země,“ řekl redakci Jiří Galajda, manažer obchodu pro Evropu a Blízký východ. V Praze pracuje na simulátoru zhruba 200 lidí, firma působí ale také na Slovensku, v Německu, Polsku, USA či Austrálii. Mozek celého vývoje se nicméně nadále nachází na Karlíně.

Samotný program se dočkal několika verzí, s každou rostla jeho databáze zbraní, objektů, modelů i funkcí. Ovládání simulátoru Virtual Battle Space 4 se zároveň příliš neliší od běžných videoher. Voják si během několika kliknutí myší může vybrat jakékoliv místo na planetě a spustit simulaci dle vlastního přání a parametrů.

„Při tvorbě terénu vycházíme z volně dostupných dat, například z Open Street Map. Ty máme v základním balíku. Zároveň do nich přidáváme možnost doplnit vlastní zdroje. Ty jsou často neveřejné, mnohdy jde o neveřejná nebo tajná data, která si klienti doplňují podle vlastních potřeb,“ přiblížil proces Vladimír Nejedlý, jenž je v Bohemia Interactive Simulations zodpovědný za vývoj.

Spolu se svými kolegy nyní například vylepšuje města v simulátoru o detailnější modely. Dosud se totiž věnovali především přírodě, aby lesy měly správnou hustotu a rostly v nich odpovídající typy stromů dle bojiště. Realistické ztvárnění podle Nejedlého oceňují především klienti, kteří v softwaru simulují aktivity v tanku v mimoměstském terénu.

Těžko na virtuálním bojišti, lehko na skutečném

Své teoretické znalosti a schopnosti mohou vojáci napříč světovými armádami vojáci ověřit přímo na virtuálním bojišti. Jak si štáb CNN Prima Gaming ověřil na vlastní oči, příprava scénářů a tréninků vypadá velice snadno – skoro jako v nějaké počítačové strategii. Můžete si naklikat počet vojáků v akci, množství nepřátelských jednotek, tempo i směr přesunu či výbavu jednotlivých bojovníků. Není problém si navolit třeba obsazování pražské budovy se skupinou šesti vojáků a jedním průzkumným dronem – za deštivého počasí a proti přesile.

Možností, co všechno lze v simulaci nastavit, je celá řada, od typu porostu po počasí či dokonce oblačnost – to hraje roli při procvičování vzdušných úderů či tréninku nových pilotů. Jednotky ovládá umělá inteligence, některé postavy ale můžete ovládat přímo vy.

Velitelé si díky tomu mohou nasimulovat postup akce a rozdávání rozkazů, a následně sledovat, jaké důsledky mohou mít jejich rozhodnutí. Každá ze světových armád si navíc může software nechat upravit na míru a také doplnit o svá vlastní tajná data. I z toho důvodu jezdí čeští vývojáři na vojenské základny, aby se podívali, jak s trenažerem armády pracují v praxi.

„Organizovat živý trénink stojí munici, čas nebo opotřebení materiálu. Trénink ve virtuální simulaci je daleko levnější. Koupíte si licenci, tu používáte a nemusíte řešit, že se daný materiál opotřebuje, nebo že se munice vystřelí,“ popsal Galajda, jak virtuální trénink dokáže ušetřit mnoho peněz.

Důležitou funkcí je rovněž nahrávání záznamu celého tréninkového scénáře a vyhodnocení, kde voják udělal chybu. Jeho nadřízení mohou zpětně analyzovat, co udělal dobře, co opomenul a čemu by se měl příště vyvarovat na reálném bojišti, aby nepřišel v nejhorším možném scénáři o život.

Armáda ČR? Jen v omezené míře

Stejně tak slouží trenažer k výcviku osádky nových vojenských strojů. Čeští vývojáři na žádost klienta proto mnohdy vyrobí virtuální kopii nového tanku nebo obrněnce, k němu připojí fyzický volant a zařízení virtuální reality a následně tak mohou vojáci procvičovat jízdu ve vylepšeném Leopardovi 2 či upraveném transportéru Bushmaster. Databáze různorodé vojenské techniky je více než pestrá.

To samé platí pak pro operátory dronů, piloty vrtulníků či dělostřeleckých pozorovatelů. Třebaže se dříve nebo později vojáci nevyhnou výcviku „v realitě“, příprava skrze software podle českých vývojářů urychluje celý proces – aniž by to stálo palivo či jakékoliv další prostředky. Problémem nejsou ani doplňky nebo nástroje dělané na míru, ať už jde o speciální tankové volanty, pilotní kniply či „bojové obleky“.

Podle vývojářů si západní armády uvědomují důležitost a hodnotu každého vojáka. proto dbají na perfektní trénink a přípravu strategie, s čímž souvisí i simulace ve virtuálním světě. „Když mi někdo řekne, že byl v Afghánistánu a tam mu náš projekt zachránil nohu, tak to je asi dobrý,“ poznamenal manažer testerů Tomáš Doležal.

Ačkoliv Česká republika rovněž používá simulátor při výcviku, ve srovnání s nejmodernějšími armádami NATO je v tomto ohledu výrazně pozadu. „Česká armáda využívá náš trenažer jen ve velmi omezené míře. Přínos virtuální simulace vidí pro výcvik důstojníků,“ dodal Galajda štábu CNN Prima Gaming.

Herní pořad CNN Prima Gaming můžete sledovat každé úterý ve 23:40 na CNN Prima NEWS či přímo na webu cnnprima.cz, kde najdete také archiv odvysílaných epizod. Reprízy se vysílají každou sobotu ve 22:40.

Tagy:
armáda NATO videohry software gaming simulátor Bohemia Interactive Simulations vojenství Praha Gaming Severoatlantická aliance herní průmysl Bohemia Interactive Armáda České republiky vojenská technologie CNN Prima Gaming Armáda Spojených států amerických